Go Down

Topic: Stokkenspel (Read 712 times) previous topic - next topic

Tom-Bon92

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar ook niet thuis in Arduino.

Nu zou ik graag een stokken vang spel willen maken.
Hiervoor wil ik dat jij hem activeert met een knop en dat dan een schakeling of iets dergelijks een aantal elektromagneten een voor random qua tijd en volgorde spanningsloos maakt.

Nu vroeg ik mij af of een Arduino R3 one of iets dergelijks hiervoor geschikt is of dat jullie vinden dat hiervoor ook andere oplossingen bestaan?

Eventueel zou ik het ook nog willen uitbreiden met sensoren of iets dergelijks dat registreert of de stok gevallen is of gevangen en dit dan een ledje ofzo aanstuurt.

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.

MAS3

Hoi Tom-Bon92, welkom.

Dit kun je zeker met een Uno voor mekaar krijgen.
Maar als je nog geen ervaring hebt, dan zal het wel een uitdaging zijn.
Je zult het programmeren moeten leren (of heb je daar al ervaring mee ?).
En je zal wat moeten leren over hardware.
Want de spoelen kun je niet direct op een Arduino aansluiten, daar moet je wat voor maken.

Registreren of de stok gevallen of gevangen is, zal lastiger zijn.
Wanneer de stok aan een draad zou hangen, dan kun je daar wel wat mee.
Maar als ie gewoon op de grond terecht moet komen, dan word het een grotere uitdaging.
Want ik ben bang dat je dan slimme stokken moet gaan maken, de stok moet zelf kunnen zien of ie gevangen of gevallen is.
Daarmee word je projectje ineens heel veel meer gecompliceerd.

Dus dan eerst maar eens de stokken at random laten vallen.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

omdat het een begin is , zou ik een relaisbordje ervoor zetten, dan heb je eigenlijk al een groot deel opgelost. De relais en jouw emagneten moeten wel een aparte voeding hebben.
de UNO zelf heeft maar 5 volt nodig.

voor het programma zul je naar array moeten kijken dan kun je daar een volgorde in bepalen, en in een nadere de random tijden.
Je zult moeten bijhouden welke al los zijn, en natuurlijk een puntentelling.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

corvandenberg2009

hoi, tom-bon92

vraagje: was het jou nog gelukt om het stokkenvangspel te maken?
Ik ben bezig geweest,in pic basic, en dacht dat het gelukt was , maar had toch kuren. Heb per ongeluk de wisp weer om zeep geholpen. heb de hardware dus klaar, en zou het fijn vinden als jij of iemand anders het programma zou hebben.

MAS3

Hoi corvandenberg2009, welkom.

Tom-Bon92 heeft de vraag gesteld en is daarna nooit meer terug gezien.
De kans dat ie anderhalf jaar na zijn verdwijning jouw wedervraag gaat zien is daarmee zeer gering.

Daarom is het slimmer om je programma te laten zien en te vragen om hulp daarmee.
Alleen is dit niet het meest perfecte forum om vragen over Microchip PIC controllers, BASIC en wesp-achtige programmeer hardware.
Bij Arduino zijn dat allemaal zaken die niet of nauwelijks voorkomen.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

corvandenberg2009

hoi mas 3

Ben blij dat ik welkom ben
Jammer, had gehoopt dat hij het spel reeds gemaakt had, en de code zou hebben.
Kwam er met de hulp van een ander forum  ook niet uit.
En daar mijn wisp ook weer kapot is, had ik het spel al weggezet.
met de ervaring die ik met pic basic heb(heeft me veel energie en tijd gekost) , ben ik bang dat het toch te hoog gegrepen voor mij is.(bijna 70 en niet meer helemaal helder enzo)
Had het eigenlijk al opgegegeven, dat ik hem ooit zou kunnen gebruiken.
Maar heb arduino uno in huis. en hoopte dat er reeds een scetch zou zijn om zo'n spel te maken, dus was ik blij dat iemand die vraag ook al had gesteld, maar helaas.

Dus was ik op zoek naar de code omdat ik het spel klaar heb, en niet de energie meer heb om weer aan het programmeren te slaan.
Maar in ieder geval hartelijk dank voor je reactie

Go Up