Go Down

Topic: arduino en esp8266 op wifi (Read 454 times) previous topic - next topic

superpeter

Hallo allemaal.

Als eerste wil ik men excuses bij voorbaat aan bieden voor eventuele schrijf en taal fouten.
Dit doordat ik deceleksie heb en daarnaast nog al laks schijn te zijn met hoofdletter gebruik.

Nu maar meen vraag/probleem.
Ik heb een Arduinu uno waarop ik een esp8266 module hebe aan  gesloten.
Ik heb de TX van de esp aan gesloten op digitaal 0 van de uno
En de rx op de 1 van de UNO
Verder zijn de VCC en de GND aan gesloten op ene externe voeding van 3,3v
Echter krijg ik geen programma ge vonden waarmee ik de uno via de esp kan laten connectoren met men wifi.
Daarom 2 vragen.
1: heb ik de esp goed aan ge sloten op de uno?
2: wie kan me helpen aan een zoon klein mogelijk programma waarmee ik de uno via de esp kan laten verbinden met men wifi.
en dat de uno via wifi een ip krijgt die ik via serial monitor te zijn krijg.
men wifi naam is: arduinowifissid
men wifi wachtwoord is: arduinowagtwoord

hopelijk kan iemand me hiermee helpen
als dit al werkende heb kan ik weer verder puzelen
dus hopelijk kan iemand me helpen.
groeten: peter

Mikeb1970

Hallo Peter,

Ik kan je zelf niet verder helpen, maar als je Engels goed is, dan heb ik wel een hele goede site voor je. Hier ga je zeker veel leren. GitHub.com
Het is gratis om een account aan te maken en ze weten enorm veel over ESP's en je kunt er sketches downloaden.
Ik hoop dat dit je helpt.

Groetjes, Mike

superpeter

Mike als eerste heel erg bedankt.
en gethub.com ken ik inderdaad maar dan meer van de liberies want die komen daar regelmatig ook vandaan.
men engels lezen gaat redelijk goed, meestal kom ik er wel uit.
en anders doet google translate ook wonderen.
Echter engels schrijven dat gaat me alleen lukken als ik de tekst door google translate haal.
ik ga dus die optie zeker bekken als er verder geen reacties of zo komen.
want eigen taal is toch altijd een stuk handiger en anders krijg je krosposts en dat is ook niet altijd even prettig.

Jantje

Vraagje
Waarom niet gewoon de esp programmeren als een arduino?
Ik heb al esp's geprogrammeerd, ik heb al arduino's geprogrammeerd maar nog nooit een esp aan een arduino gehangen.

Och ja.
Bij een uno moet je van pinnen 0 en 1 afblijven want daar zit je usb (seriele monitor) op. Dus softserial is een must bij een uno voor wat je wil doen.
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

superpeter

Beste Jantje en de rest.

Wat het programmeren van de esp betreft zou dat een oplossing zijn als ik maar 1 of 2 kleine dingen wil aan sturen maar bv het aan sturen van 2 motoren via motor sjield gaat hem niet worden.
Verder is voor mij de optie software serial geen bezwaar echter heb ik ook via de sierial software het nog niet werkende kunnen krijgen.

wat voor mij van belang is is dat ik verschillende arduino uno's en mega's via wifi met elkaar kan late communiceeren en als ook met bv men (web) server

hoe dit het makkelijkste/beste ge regelt kan worden maakt mij helemaal nix uit aan gezien ik/we toch nog aan het begin van her project staan en er nu dus nog beslist kan worden wat de beste manier is om via wifi de boel met elkaar te late comunuceren.

groeten: peter

sterretje

Je zult ook de GND tussen de Uno en de ESP moeten door verbinden. Ik mis dat in je beschrijving.

En ik vermoed (geen ervaring met ESP) dat je de 5V van de Arduino TX (maakt niet uit of dat de hardware TX is of een software TX) via een weerstands deler (of een level converter) moet worden teruggebracht naar 3.3V.
If you understand an example, use it.
If you don't understand an example, don't use it.

Electronics engineer by trade, software engineer by profession. Trying to get back into electronics after 15 years absence.

superpeter

wat de ervaring betreft kan ik inderdaad zeggen dat ik die niet heb met de esp.
wat verbindingen betreft heb ik een externe voeding die aan het breakbord zit en zowel 5v als 3.3v levert.
de 5v is verbonden met de5v van de arduino de 3,3v is verbonden met de 3,3v van de arduino en de gnd is verbonden met de gnd van de arduino.
verder is de 3,3 v verbonden met de esp vcc en de gnd met de gnd van de esp.

ArdLab_Gent

Zoals Jantje al voorstelde, je zou beter voor dit project alles op esp8266 (nodeMCU/Wemos/...) programmeren. Nu maak je het jezelf moeilijk.

Voor nodeMCU V1.0 is er een motorshield waarmee je 2 motors kan aansturen. Via I2C kan je verdere hardware verbinden voor extra in/uitgangen, sensors, displays,........

https://blog.squix.org/2015/09/esp8266-nodemcu-motor-shield-review.html

De 3.3 Volt pin van je UNO is een pin die verbonden is met de uitgangspin van een spanningsstabilisator op de Arduino UNO! Het is geen goed idee om die pin nog met andere voedingsbron te verbinden, zelfs als  die andere voeding ook 3.3 Volt is.

Het IP adres tonen in de seriĆ«le monitor, na dat je ingelogd bent op een WiFi netwerk,  doe je op een ESP als volgt;

Code: [Select]
  Serial.print("Connected to ");
  Serial.println(ssid);
  Serial.print("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());  //IP address assigned to your ESP

ArdLab geeft Arduino workshops voor beginners.
ArdLab is lid van de STEM-Academie.
http://www.ardlab.gent - http://www.stem-academie.be/

superpeter

als eerste heel erg bedankt allemaal voor de reacties.
ik heb de wifi voor nu even in de kast gezet dit omdat ik verder wil met men project en omdat de wifi veel lastiger is dan dat bij de verkoop als indrukt gewekt werd.
ik ga voor arduino in de toekomst nog wel met de wifi aan de slag dit omdat wifi gewoon ideaal is voor overdracht van bv een arduino camera.
maar op dit momend heb ik voor communicatie een andere oplossing ge vonden namelijk de mrf24l01 deze heb ik namelijk al wel werkende en zelfs binnen een paar uurtjes puzelen en ook snap ik deze beter dus voor dit momend hou ik het op de mrf24l01.
wel heb ik hiervoor ook nog een vraagje maar daarvoor ga ik even een nieuwe topic starten anders gaan we oftopice en daar hou ik zelf al niet egt van
word dus vervolgd

Go Up