Go Down

Topic: stappenmotor (Read 601 times) previous topic - next topic

nicolas_wellens

Hallo,

Ik zit het het 4de jaar industriƫle wetenschappen en moest een eigen project maken waar erin geprogrameerd word. Maar dat is niet mijn strekste vak en ik ken niemand persoonlijk die dat kan.

Mijn project is een kippendeur dat open gaat als het licht wordt en het dichtgaat als het donker wordt.
ik heb al een stappenmotor en een stappenmotorsturing gekocht dus zal daar gebruik van maken. De lichtsensor zal de waardes meten en bepalen wanneer het deurtje moet veranderen.
Ik hoop dat iemand het kan oplossen want dit is mijn laatste plan dat ik heb.

Alvast bedankt!

Nicolas

MAS3

Hoi Nicolas, welkom.

Als er iets opgelost moet worden, dan houdt dat meestal in dat er een vaste stof, of dat er een probleem is.
Maar uit jouw bericht hierboven haal ik geen vaste stof en ook geen probleem.

Ik kan dan wel gaan aannemen wat het probleem zou kunnen zijn, en vooral ook de gewenste oplossing.
Maar ja, zomaar dingen aannemen is gevaarlijk.
Dus dat ga ik niet doen.

Wat ik ook niet zal doen, is de code schrijven voor jou.
Wanneer je je probleem voorlegt dan zal ik graag proberen je te helpen de oplossing van dat probleem te vinden.
Maar dat vinden moet je wel zelf doen.
Want das natuurlijk niet voor niets je opdracht.

1e tip die ik je wil geven is om het welkomst onderwerp hier in het Nederlandstalige gedeelte te lezen.
Daar vind je weer andere tips terug, ook voor jou.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

MAS3

Hoi Nicolas.

Ik heb je PM berichtje ontvangen waarin je jouw probleem duidelijk maakt aan mij.
Maar dit is een forum, en forums zoals deze zijn er voor bedoeld dat mensen van elkaars ervaringen kunnen leren.
Dat gaat alleen lukken als de zaken open besproken worden.

Ik heb geen idee wat jouw opleiding inhoudt, mijn opleiding was heel snel beƫindigd (op negatieve wijze), en dat is al meer dan 30 jaar geleden (toen werkten de opleidingen anders).
Je hebt aangegeven dat dit onderdeel van de opleiding is.
Dat is heel goed van je, want het betekent dat jij het werk moet doen.
Als iemand anders het voor je zou doen, ga jij er heel weinig van leren.
Ja, dat je werk kan uitbesteden, of als je het ietwat met de neus in de hoogte wil, dat je daar je mensen voor hebt.

Heb je mijn tip hierboven al opgevolgd ?
Want ik weet dat jouw probleem daarin besproken word (omdat ik dat zelf gedaan heb).
Uiteraard niet direct, maar de tips en informatie kun je daar echt vinden.

Overigens, heb je je eigen 1e bericht hier nog eens terug gelezen ?
Want daarin gebruik je de juiste woorden, en bovendien heb je al hele grove lijnen van wat je met je project wil / moet.
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

nicolas_wellens

hallo

ik heb intusse al geprobeerd en de stappenmotor draait niet maar hij maakt wel een geluid als het moet draaien. ligt dit aan de spanning of mijn condencator?

nils

Jobi-Wan

Hi Nicolas,

Kan je wat meer vertellen over de motor en de motor driver? En hoe het bedraad en gevoed is? Een plaatje van een schema. Een link naar een data sheet of handleiding zou ook mooi zijn.

Als de motor niet draait maar wel geluid maakt, en misschien een beetje heen-en-weer bibbert, kan het zijn dat hij niet voldoende spanning (en dus stroom) krijgt, dat hij zijn pulsjes te snel krijgt, of dat hij zijn pulsjes in de verkeerde volgorde krijgt.

nicolas_wellens

hallo

hier is mijn sketch:
const int stepPin = 9;
const int dirPin = 8;

void setup() {

pinMode(stepPin, OUTPUT);
  pinMode(dirPin, OUTPUT);
}
void loop() {
  digitalWrite(dirPin, HIGH);

for (int x = 1000; x < 10000; x++) {
    digitalWrite(stepPin, HIGH);
    delayMicroseconds(100);
    digitalWrite(stepPin, LOW);
    delayMicroseconds(100);
  }
  delay(1000);

}

en hier mijn stappenmotor:
https://reprapworld.nl/products/motors_fans/nema17_stepper_motor_1_8_step_connector_flat_shaft_4_08_kg_cm/

en de datasheet:
https://www.pishop.co.za/store/motors

de sturing:
https://reprapworld.nl/products/elektronica/stappenmotor/stepstick_drv8825_driver/

ik stuur de stappenmotor aan met een 9V batterij want ik dacht dat iets rond de 10V goed was.

ik hoop dat je hiermee iets bent! :)

nicoverduin

Jun 01, 2018, 08:17 pm Last Edit: Jun 01, 2018, 08:18 pm by nicoverduin
Die batterij is veel te zwak. De stroom is te laag om de current control aan te zetten in de controller. Pak een 12v voeding met minstens 5A. Meer mag altijd. Als de stroom te laag is van de voeding wordt de controller veel te heet. Daarnaast is de stap frequentie veel te hoog. Begin maar eens met een delay van iets van 10milliseconden
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

nicolas_wellens

hallo

ik heb hem aangestuurd met een 9v batterij in serie met 2 1.5v batterijen, maar hij draait nog altijd niet ligt het dan aan de stroom?
 en hoe krijg ik dei omhoog?
nils

nicolas_wellens

hallo

ik heb op internet gevonden dat ik misschien beter een kabel van 12V en 5A kopen?
maakt dat uit dat ik batterijen gebruik of liever die kabel kopen?

nils

nicoverduin

Die batterijen kun je wel vergeten. Die kunnen nooit de stroom leveren. Maar wat is een kabel 12v 5a? Of heb het over een voedings adapter? 4e jaars zou ik toch wel verwachten dat je inmiddels weet wat dat is.....
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

nicolas_wellens

ja ik denk dat uit een kabe geen stroom komt dus ik bedoel duidelijk een adapter

MAS3

Hoi Nicolas (Nils).

Ik zie dat er al 2 volle dagen niet meer gereageerd is in deze thread.
Wat ik ook meen te zien, is dat in de laatste 4 berichten wat irritatie heen en weer lijkt te gaan.
Die irritatie kan ik ook verklaren:
Je stelt wat vragen, maar krijgt daar niet de antwoorden op die je verwachtte.
Dat kan al snel tot irritatie leiden.
Verder word er wel degelijk inhoudelijk op jouw vragen gereageerd, maar schijnbaar zie jij niet precies wat er dan in die antwoorden staat.
Daarom kom je na een hele goede tip, met een opmerking die die tip geheel links laat liggen.
Vervolgens stel je op vrij ongelukkige wijze een vraag die exact vraagt of het een goed idee is om misschien die eerder gegeven tip uit te voeren.

Hier boven staat wat ik zie gebeuren in deze thread, en ik geef niemand ergens de schuld van.
Ik raad je aan om voortaan je leerstof (waaronder de antwoorden die op fora zoals deze gegeven worden), niet 1 maal, maar meerdere malen te lezen (voor als je dat zo nog niet deed).
Ook als je maar weinig begrijpt van wat er in staat.
Ik zou 'm dan eerst 2 maal direct achter elkaar lezen, even iets anders gaan doen (hoofd leeg maken) en dan nog een keer lezen.
Volgens mij maak je dan een grotere kans om de stof op te pikken.

Verder is het hier op het forum net als bij programmeer code.
Wanneer je een vraag stelt, zorg er dan voor dat je duidelijk bent.
Dat er geen dubbelzinnigheden (dus dingen die op verschillende wijzen uitgelegd kunnen worden) in je teksten staan.
Op die manier hoeft iemand anders, die je graag wil helpen, niet na te gaan denken over wat jij eigenlijk zou kunnen bedoelen met je vraag.
Alleen al door daar op te letten, ga je nadenken over je probleem en kan het al zijn dat je dichter bij de oplossing komt.
Ik weet best dat dat lastig kan zijn als je al licht in verwarring raakt bij de gedachten aan het probleem waar je mee worstelt, maar blijf vooral rustig door ademen.

Go Up