Go Down

Topic: Serial port dump (Read 191 times) previous topic - next topic

rainman

Hallo,

Ik ben aan het werk met een projectje met meerdere nano als slave die naar een master gaan. Wat ik het lastigste vind, is dat ik de waardes van me variabele niet kan zien. Wat ik zou willen is een seriele hardware port maken. Die een tabel uitspuiwd met variabelen en hin waarde. Aan deze poort zou dan een pc aangesloten kunnen worden die deze tabel uitleest via de oude en vertrouwde Com port, zoals terathem. Schakelaar maakt de data dump actief zodat hwr normaal geen capaciteit kost.

Ik heb gegoogled maar ik kom steeds op de seriele monitor uit, maar die werkt alleen als je via de usb aangesloten zit. Die kan ik niet gebruiken, want die poort is in gebruikt als communicatie tussen  de slave en master.

Heeft iemand dit idee ook gehad of iets dergelijks.

Mvg Edwin

PieterP

Een nano heeft maar één hardware UART, dus dat zal niet gaan. Je kan eventueel UART bit-bangen aan een lage baud-rate (bv. 9600 baud) om dan met een FD232-bordje alles naar de computer te sturen.

Hou er rekening mee dat dat extreem traag zal zijn. Afhankelijk van je project hoeft dat geen probleem te zijn, en je kan in de definitieve release alle debugging prints eruit halen (bv. door gebruik te maken van preprocessor directives rond de print/dump code).

Je zou eventueel ook een ander protocol kunnen gebruiken, zoals I²C of SPI, om alles door te sturen naar een extra Arduino, die dat dan vervolgens naar de pc stuurt.

Als je een Arduino Micro gebruikt in plaats van een Nano heb je dit probleem niet, want daar is de USB-verbinding onafhankelijk van de hardware UART.

Pieter

rainman

Er bestaat toch iets als software serial. Kan het daar niet mee?

PieterP

Ja, het grote nadeel is dat dat erg veel resources gebruikt, omdat het alles bit-bangt, en je hebt eigenlijk geen receiver nodig. Ik vermoed dat er wel een library bestaat die enkel verstuurt, en dus efficienter is.

rainman

Ik zoek inderdaad alleen iets dat de waardes van actuele variabelen weer geeft. Maakt me niet uit hoe.

PieterP

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=112013.msg841582#msg841582

Waarschijnlijk vind je nog wel recentere/beter onderhouden versies.

Go Up