Poort automatisering

Hoi ik heb een vraagje over mijn poort die ik met 2 linieare actuators dus elecktriche cilinders op en neer wil laten bewegen

Deze onderdelen gebruik ik

  • Lineare actuator (poort motor) met een cyclustijd van 12
    secondes
  • een 8 kanaals relais bord
  • arduino uno

Graag wil ik een code gaan schrijven zodat ik met totaal 3 drukknoppen het proces kan starten

knop 1
de motor opent de poort ( loop relay 1) met een cyclustijd van 12 seconde en sluit hem ( loop relay 2) na een minuut weer met een cyclustijd van 12 seconde

Knop 2
Alle 2 de poorten gaan open en dicht maar de linkerkant van de poort moet pas 3 seconde later gaan als de rechterkant van de poort

Dus

Motor rechts
de motor opent de poort ( loop relay 1) met een cyclustijd van 12 seconde en sluit hem ( loop relay 2) na een minuut weer met een cyclustijd van 12 seconde

Motor links
de motor opent de poort ( loop relay 3)met een cyclustijd van 12 seconde en sluit hem ( loop relay 4) na een minuut weer met een cyclustijd van 12 seconde

Kan iemand mij helpen met het schrijven van een progamma met evt de uitleg ervan

Met vriendelijke groet Stef van Oijen

totaal 3 drukknoppen

Je hebt de functie van twee knoppen beschreven. En de derde knop?

Ik zou zeggen, begin eens met een digitalRead en een digitalWrite.

Zolang een knop is ingedrukt activeer je het relais, als de knop wordt losgelaten de-activeer je het relais.

Kun je linkjes plaatsen naar de componenten? Het hangt van de motor af hoe de boel moet worden aangesloten en dat bepaalt weer wat de code moet doen.

Heb je overwogen dat de motor kan uitbranden als hij tegengehouden wordt? Bij voorbeeld als die 12 seconden tijdens het sluiten eigenlijk 11,5 seconden zouden moeten zijn.

Ook is veiligheid heel belangrijk bij krachtige motoren. Wat als je hand tussen de poort zit. Hou daar zeker rekening mee.

Hou allemaal ik zal de rips beantwoorden

De motoren hebben een automatische beveiligingen als ze niet volledig gesloten zijn en je duwt of trekt er tegen aan dan schieten ze in zijn vrij de derde drukknop is voor de noodstop

Op het moment dat ik een keer de knop indruk moet hij zijn loop afmaken dus dat als ik de knop indruk en loslaten dan moet het proces starten

en stef kan ik al door de poort?

Hey paul bijna ben nu bezig met de relais progamma is af als je een foto wilt van de stroomschema's of het progamma hoor k t wel

niet alleen ik maar het hele forum wil graag zien wat je maakt.

Ik zal proberen fotos en codes te uploaden als hij werkt ik heb aleen een probleem mijn arduino reageert nidt op mijn schakelaar omdat ik de fout in ga bij het progameren of bij het aansluiten dus ik .oet het even door een maat van mij na laten en dan laat ik het wel weten

Hey Stef,

Je hebt hier een heel forum vol enthousiastelingen die zo af en toe wel eens een blik willen werpen op dit soort projecten, en helpen met het vervolmaken ervan.

Maak een schema in fritzing bijvoorbeeld.
en voorzie je programma van goede namen en commentaar.