Hjælp til motor

Hjælp søges...

JEg skal til at lave noget med en servo motor, men ved ikke hvad jeg skal købe. Jeg vil gå ud fra jeg skal have et motor-shield? Men hvad skal jeg bruge af komponenter? Er der noget i kan anbefale? Jeg skal kunne styre mortorren med en knap :slight_smile:

Hej

Det er lidt svært at komme med gode råd, når du ikke uddyber hvad du skal lave. Men slå et smut forbi http://arduino.cc/en/Tutorial/Knob der tror jeg du kan finde lidt inspiration til hvad du skal bruge og hvordan du skal komme igang.

Hvis du mener en Servo motor (3 ledninger) så behøver du ikke noget ekstra. Signal ledningen tager ingen strøm, så den kan du sætte direkte i Arduinoen. Så skal du far en ekstern forsyning kobble 6V (det er den typiske spændning for servo motorer) på Plus og Minus ledningen. Sidst men ikke mindst, skal du forbinde minus/Ground ledningen til en af Arduinoens GND pin (der er 3 af dem på en almindelig UNO). Så kan du skrive en sketch med #include <Servo.h> (der er enda et grydeklart eksempel i File, Examples)

Men hvis du mener en Stepper (kommer med 4,5,6 eller sommetider 8 ledninger) skal der noget ekstra til. 5 eller 6 lednings versionerne som er Unipolar, kan du klare dig med 4 transistorer eller Logiske-MOSFETer. Ellers med Bipolar steppere skal der faktisk 2 H-bridges. En MotorShield indeholder typisk en fin chip skræddersyet til at køre Steppere, det gør Sketchen nemmere og giver mulighed for fin microstepping.

Og jo jeg har prøvet alle kombinationer. :wink:

Den skal bruges til at dreje en lås, jeg skal kunne trykke på en rød knap for at låse døren, og en grøn knap til at låse døren op så den skal være meget præcis

Både Servo og Stepper kunne gøre det, men en Servo er normalt ikke så stærk, men muligvis stærk nok til bare at dreje en lås ... det afhænger jo af låsen. Og du kan med Arduinoen styre hastighed og position nøjagtigt nok med enten Stepper eller Servo.

Kan du på nogen måde måle hvor stor drejning du skal have? (F.eks. monter en vandret pin på låsen, og put lidt vægt på enden, indtil den kan dreje låsen. Vej "vægten" du lagde på (kan jo være hvadsomhelst) og divder det med længden så kan du se hvad Kg/cm drejningsmoment du behover.)

Hej der skal noget af et tryk til, men hvis jeg vælger en steppe motor, skal der så bruges motor-shield

Du er svært hvis ikke umuligt at vælge en motor med "noget af et tryk" som mål på hvor stærk den skal være. Hvis du ikek kan måle så vælg en (billig) motor og hvis den ikke er stærk nok så ved du hvor meget stærkere den næste skal være.

Hvis du har besluttet dig for en stepper, så er det nemmest med en motor shield. Jeg har brugt både den her http://store.arduino.cc/eu/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=124 (samme fås her Adafruit Motor/Stepper/Servo Shield for Arduino kit [v1.2] : ID 81 : $19.50 : Adafruit Industries, Unique & fun DIY electronics and kits) og/eller den her http://reprap.me/Pololu/Stepstick/en (som enda er et lille dansk firma, priser/bestilling i DKK tilgængligt)