op keypad een nummer intoetsen en die dan naar uitgangen sturen

Hoi.

Als je code uit maximaal 4 posities kan bestaan maar je ze niet altijd alle 4 gaat intypen, moet je ze dus zelf maken.
Je hebt het over 1 tot en met 9999.
Dat zijn dus in totaal 9999 mogelijkheden.
Maar dan denk je als het ware aan tellen op je vingers.
Als je met een programma/processor telt, is de eerste mogelijkheid niet 1, maar 0.
Daarom heb je met 0 tot 255 ook 256 mogelijkheden (een getal dat deelbaar is door 8 ).
Op die manier heb je dus 10000 mogelijkheden, maar kun je er 9999 intypen.
Wanneer er maar 1 cijfer word ingegeven, vul je de rest dus aan met nullen.
Overigens heb je niet aangegeven hoe de ingave beƫindigd word.
Gebruik je daarvoor sterretje, hekje, A, B, C of D of ofzo, of is er een time out (of misschien wel beide) ?
Maar dat maakt hier even niets uit.

Eigenlijk zou ik zeggen definieer eerst je ingave als 0000.
Daarna ga je de nullen een voor een weggooien en van rechts naar links met ingetypte waarden vervangen.
Aangezien je al met het woord "array" hebt gerept, heb je vast wel een idee hoe dat te doen.
Als je de nullen niet wil laten zien, kun je controleren of er van links naar rechts nullen staan en die vervolgens niet laten zien op je display.
Alleen heb je dan wel een probleem wanneer je gebruiker zijn code begint met zo'n nul.

Als het 4 naar 16 is, lijkt het mij overigens een demultiplexer, en het typenummer CD4514 googlen lijkt dat ook te bevestigen.

carfreak:
hoe ik dit moet

Je moet niets.
Maar men kan je voorstellen hoe je iets kunt doen.
Das al een aardig verschil.

Edit:
Ik ging er hierboven van uit dat je op je display eerst niets staat en er telkens het ingevoerde cijfer geplaatst word van rechts naar links (net zoals op een rekenmachine).
Maar nu ik het nog een keer lees, ben ik daar niet zeker van (met name omdat je positie 1 noemt als je maar 1 cijfer ingeeft).
Door met die nullen te werken ga je dat dus anders doen.
Wanneer je de cijfers in een ASCII string zet, kun je dus op bovenstaande wijze werken.
Je kunt zo ook het ingeven van de nul als eerste waarde oplossen, omdat je dan als lege waarde een teken neemt die men niet kan intoetsen (zoals "x").
Uit zo'n string kun je ook vrij eenvoudig van links naar rechts (of andersom als je dat wil) het betreffende teken eruit halen en verwerken.