shields en protoboards

Vraagje,

Ben zelf aant bekijken wat ik allemaal zou kunnen met een arduino mega board, als je meerdere shields zou opbouwen kunnen die dan in conflict komen als die de zelfde pin zou gebruiken.

Grtz Dirk

Ja dat kan.
Je kunt inderdaad wel meerdere shields tegelijk op elkaar prikken, maar dat kan wel tot problemen leiden.
Je moet dan dus kijken welke pins op welke manier gebruikt worden.
Zo zul je redelijk goed uit kunnen komen met een netwerk/SD shield, omdat die met de SPI bus gebruiken.
Daarbij word dan een enkel pootje gebruikt om het betreffende apparaat aan te spreken, maar de bus komt uit bij elk apparaat (de data heen en weer zijn dan dus alleen geldig voor het aangesproken apparaat).
Bij de huidige versie van het officiële shield zijn dat pins 10 (netwerk) en 4 (SD kaart).
Op die manier kun je toch gunstig uitkomen zonder conflicten.
Je moet dus voor je aan de slag gaat, goed uitzoeken hoe dat zit.
De officiële shields zijn hier op de site voldoende beschreven om dit te kunnen uitzoeken.

Zo zal het een uitdaging zijn als je bijvoorbeeld meerdere motoshields wil gebruiken, maar dan nog wel oplosbaar.

Nu heb ik een tijd terug een shield gezien waarmee... je zelf de "ingang"-pinnen aan "de onderkant" zelf kan veranderen aan de "bovenkant" om dergelijke conflicten te voorkomen. Bij 2 shields die conflicteren zou je er zo'n shield tussen kunnen zetten zonder veel gehannes. Veel kans dat ik het hier ergens op het arduinoforum gezien heb, naam ervan ben ik helaas compleet vergeten.

Al is verder nog niet elk van de 250+ shields qua pingebruik ingevoerd, http://shieldlist.org/ lijkt me ook best handig en wellicht staat het bovengenoemde shield er tussen.

het shield om pinnen te wisselen noemt go-between shield https://www.sparkfun.com/products/11002.
Ikzelf heb er 2 in gebruik en ik ben er tevreden van. Zeker voor de mega (wegens pin 2 tot 13 zijn PWM) best bruikbaar.

Voor wat betreft de pinnen is het echt uitkijken. Een foutje is zo gebeurd. bv bij een mega zijn de pinnen echt anders.
Bij voorbeeld het volgende verhaal is juist maar zou een verkeerd beeld kunnen geven over pin gebruik

MAS3:
Zo zul je redelijk goed uit kunnen komen met een netwerk/SD shield, omdat die met de SPI bus gebruiken.
Daarbij word dan een enkel pootje gebruikt om het betreffende apparaat aan te spreken, maar de bus komt uit bij elk apparaat (de data heen en weer zijn dan dus alleen geldig voor het aangesproken apparaat).
Bij de huidige versie van het officiële shield zijn dat pins 10 (netwerk) en 4 (SD kaart).

De SPI pinnen voor een UNO zijn SPI: 10 (SS), 11 (MOSI), 12 (MISO), 13 (SCK).
Dit wil zeggen dat je bij gebruik van een SD kaart (met SS op 10) en een ethernetshield(SS op 4) 4, 10, 11, 12 en 13 kwijt bent.
Een goed shield heeft deze via de SPI pinnen op je bord verbonden omdat bij een mega de SPI pinnen 50 (MISO), 51 (MOSI), 52 (SCK), 53 (SS) zijn.

De SPI pinnen op je arduino zelf hebben echter geen SS. Dat wil zeggen dat een goed SPI shield (die dus via de SPI pinnen gaat) en voor SS pin 10 gebruikt op een mega eigenlijk pinnen 50,51,52 en 10 gebruikt.
Een slecht SPI shield zal (zonder modificatie) gewoon niet werken.
Met vriendelijke groet
Jantje

Bedankt voor de snelle en heldere uitleg en de nuttige links.

Thx