Lcd på arduino sensor shield 5,0

Hej
Nybegynder søger hjælp, for jeg har fundet et lcd display fra en af mine gamle computere og har prøvet at forbinde det til arduino sensor shield v5,0, men det virker ikke helt efter planen og kan ikke rigtigt finde noget på nettet om displayet jeg kan bruge til noget, Displayet er et sharp LM 16 x 21A. Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig til hvordan det skal forbindes, enten en tegning eller skrive hvilke ben der skal forbindes hvor.

Hej buller

Jeg ved ikke om jeg er rigtig på den, men jeg vil mene at dette datablad passer beskriver dit dispaly: http://www.datasheetarchive.com/indexer.php?file=DSA0079375.pdf&dir=Datasheet-039&keywords=SHARP+LCD+MATRIX+LM16X21A&database=user-highscore#

Sammen med databladet og LCD guiden som du finder på http://arduino.cc/en/Tutorial/LiquidCrystal, vil jeg tro det bare er at starte fra en ende.

Hvis du ser på side 6 i databladet og sammenligner med diagrammet i LCD guiden skal du koble LCD displayet til på følgende måde:

LCD -> Arduino
1 -> GND
2 -> 5V
3 -> Variabel gennem 10k potmeter
4 -> D12
5 -> GND
6 -> D11
7 -> Ingen tilslutning
8 -> Ingen tilslutning
9 -> Ingen tilslutning
10 -> Ingen tilslutning
11 -> D5
12 -> D4
13 -> D3
14 -> D2

Jeg kunne bedst forestille mig at den røde og sorte ledning du har ud af siden, er til baggrunds belysning af displayet.
Nå du har koblet det til, skal du bruge koden fra guiden, og jeg vil da tro at dit display virker.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og jeg ikke er helt galt på den.

Nu har jeg ikke den store erfaring med sensor sheild, men hvad jeg kan se ud fra layoutet på den, er det vigtig at du kun tilslutter på de pins der hedder "S" når du skal forbinde til en digital I/O, 5V og GND vil jeg tro du bare skal finde et sted på shieldet.

Venlig Hilsen
Mads

Det stämmer bra det DKMVang säger.
Det är en vanlig HD44780 display. Det är nog den typ av display som används mest ihop med Arduino och det finns mängder av guider och exempel.
De röda och svarta kablarna är till backlight. Max 5V vill den ha till backlight och den drar en hel del ström så mata inte belysningen direkt från en Arduino output. Vill du kunna styra belysningen via en output pin behöver du koppla den genom en transistor.

Du har hittat en mycket bra komponent att leka med om man är nybörjare.

DKMVang:
Hej buller

Jeg ved ikke om jeg er rigtig på den, men jeg vil mene at dette datablad passer beskriver dit dispaly: http://www.datasheetarchive.com/indexer.php?file=DSA0079375.pdf&dir=Datasheet-039&keywords=SHARP+LCD+MATRIX+LM16X21A&database=user-highscore#

Sammen med databladet og LCD guiden som du finder på http://arduino.cc/en/Tutorial/LiquidCrystal, vil jeg tro det bare er at starte fra en ende.

Hvis du ser på side 6 i databladet og sammenligner med diagrammet i LCD guiden skal du koble LCD displayet til på følgende måde:

LCD -> Arduino
1 -> GND
2 -> 5V
3 -> Variabel gennem 10k potmeter
4 -> D12
5 -> GND
6 -> D11
7 -> Ingen tilslutning
8 -> Ingen tilslutning
9 -> Ingen tilslutning
10 -> Ingen tilslutning
11 -> D5
12 -> D4
13 -> D3
14 -> D2

Jeg kunne bedst forestille mig at den røde og sorte ledning du har ud af siden, er til baggrunds belysning af displayet.
Nå du har koblet det til, skal du bruge koden fra guiden, og jeg vil da tro at dit display virker.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og jeg ikke er helt galt på den.

Nu har jeg ikke den store erfaring med sensor sheild, men hvad jeg kan se ud fra layoutet på den, er det vigtig at du kun tilslutter på de pins der hedder "S" når du skal forbinde til en digital I/O, 5V og GND vil jeg tro du bare skal finde et sted på shieldet.

Venlig Hilsen
Mads

Hej Mads

Rigtig mange tak for svaret og nu har jeg prøvet igen og gjort som du har skrevet, men det virker stadigvæk ikke og kredsen blev vildt varm, så konklusionen må være at det er displayet der er defekt, men heldigvis så dukkede mit bestilte 3.2" TFT display op idag :slight_smile: så nu prøver jeg lige om jeg kan få det sat til, og til at virke.

Mvh Johnny

perhof:
Det stämmer bra det DKMVang säger.
Det är en vanlig HD44780 display. Det är nog den typ av display som används mest ihop med Arduino och det finns mängder av guider och exempel.
De röda och svarta kablarna är till backlight. Max 5V vill den ha till backlight och den drar en hel del ström så mata inte belysningen direkt från en Arduino output. Vill du kunna styra belysningen via en output pin behöver du koppla den genom en transistor.

Du har hittat en mycket bra komponent att leka med om man är nybörjare.

Heysan perhof

Väldigt många tack för svaret.

Mvh Johnny

Hej Johnny

Det var så lidt, ærgerligt det ikke virkede som det skulle.. Men kan du godt forstå 3,2" trækker mere :slight_smile:
Ellers vil et nyt display på ebay ikke sætte dig andet end 14 kr tilbage.. :slight_smile:

Mads