Problem med Arduino på Mac 10.5.8 och förstår inte Trubleshooting info

Tänkte installera Arduino på jobbdatorn eftersom jag ska använda det i höst med eleverna. Datorn är en MacBook med OS 10.5.8 och programmet startar inte när jag laddat hem, lagt över i programmappen och klickar på den. Sökte info om detta och ser att många haft samma problem så jag kollade Troubleshooting-tråden på huvudforumet här. Men jg förstår inte riktigt hur jag ska göra trots det. Det står att jag ska välja programmet i Applications-mappen och klika på Get Info, jag hissar att detta är Visa Information, men sen står det att jag där ska klicka i rutan för "Open in 32 bit". Men jag får inte upp nånting sånt. Bara det lilla infofönstret om filstorlek och så. Vad missar jag?

Vore toppen att få hjälp snabbt. Tänkte sitta och programmera lite ikväll på klassresan när eleverna håller på med vad de nu vill. Skönt att gå undan och gå igenom några tutorials då.

Tyvärr har jag inte en Mac, så jag kan inte hjälpa. Jag kan gissa :wink: Du skriver "jobb dator" så har dit job kanske fråntagit dig rättigheder at ändra inställningar?

Nåh, jag ser du har en annan tråd i gång i det internationala forumet och några svarar där. Det är inte bra att ställa sama fråga två gånger. "crossposting" heter det. Det går inte snabbere och nogon slösar sin tid med at svara det samma, derför att han inte ser det är svarat.

Nä. Datorn är helt min egen. Bara det att jag använder den endast på jobbet.

Ok. Sorry. I så fall behöver ni inte svara här. Får kanske hjälp på det internationella istället.

Jag tror att det främst är de äldre versionerna av arduino IDE som funkar på 10.5.8! Har du en väldigt ny version?

Har du Java 6 eller högre på din dator ?
Alternativ kan du prövar äldre version av Arduino IDE Klick!