Hjælp en nybegynder - Temperaturmåling

hejsa på forum.
Er faldet over Arduino, og da jeg arbejder som kølemontør.
Tænkte jeg at det må kunne bruges til at lave noget temperatur måling trådløst med. Har så fundet det der Xbee, som åbenbart er det modul man skal bruge.
Nå, men spørgsmålet er egentlig, da jeg ikke kender noget til Arduino endnu.
Hvordan kommer jeg lettest igang. Min ide, som jeg ville bruge Arduino til. Er en række trådløse sendere, i en lille kasse(r) (evt med display, som viser temperaturen), og en lille diode, eller flere. Så man kan finde den igen.
Også en master, med en knap så man kan cycle gennem de forskellige enheder og aflæse deres temperatur, eventuelt nummerere dem. Så man ved om anlæggene virker som de skal. Det er noget der skal kunne bruges mobilt.

Antallet af enheder er ikke fastsat, men forslag hvor det ville være muligt at udvide, modtages.

Hvilket udstyr skal bruges ? (billigt, men gerne med 1 decimal nøjagtighed)

Alle råd, spark, googlesøgninger, pegefingre modtages !

Hejsa der.
Der findes mange måder at lave det på.
Du skulle nok kikke lidt på det der hedder One Wire fra Dallas Semiconductor, efter de komponent der DS18B20 eller DS18S20, man kan modtage samples fra deres hjemmeside.

Desuden kan du finde mange tråde om det, her på forumet (Engelsk)

Men held og lykke med dit projekt, det er en spændende verden du der er kommet ind i.
MVH
Allan

Ellers kan du se hvad jeg har lavet med en simpel NTC modstand her
http://zeecue.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1

Xbees er nok for dyre hvis du skal ha en del sensore.

Takker for svarene, Zeecue hvor præcist er det du har lavet ? Ville gerne ned på 1 decimal efter kommaet.

Og alm7100 - Dem du henviser til, det ser ud til de er for upræcise +- 2 grader. Det er alt for meget. Da vores klima anlæg starter/stopper inden for den tolerance (standard). Men vi har nogle fif, så vi kan holde temperaturen stabil, derfor skal jeg også kunne måle mere præcist inden for den tolerance.

Men hvordan ville i anbefale at jeg kommer igang. Skal man købe sådan et starter kit fra Let elektronik.

Selve føleren er en NTC modstand, dvs en modstand som bliver mindre jo varmere den bliver, dog er denne ikke linær, og man skal derfor lade arduinoen korigere for dette.
Den kan nemt måle med 1 decimal hvis det skulle være.

Jeg startede selv bare med en Seeeduino Mega, og en bunke modstande og en LCD skærm.
Hvor langt fra hinanden skal de forskellige målinger ske?

Hej PerS

Kunne du så ikke bare tage X antal DS18S20 eller DS18B20 og regne gennem snittet ud på dem??

Målinger skal mest foretages i kontor landskaber.

alm7100: Tror ikke at det kan bruges, at regne gennemsnit ud. Hvis det nu er i et kontorlandskab, så er det ikke gennemsnittet der skal bruges, men temperaturen i hver hjørne f.eks.
Gennemsnittet er joh ligemeget, hvis du sidder i det hjørne der er under gnm.snit og en anden sidder i det hjørne hvor temperaturen er højere. Så er der ingen af jer der er tilfredse.

Mht til rækkevidde, så en 50 m, så burde de fleste være dækket ind.

Vi skal lige være enige om en ting, når vi snakker decimaler, jeg mener på højre side af kommaet.

Zeecue: Det med en Seeduino og en bunke modstande ville det være en god måde at starte ?

PerS

Kan du så ikke bare trække en temp føler ud i hvert hjørne?
De komponenter jeg snakker om køre one wire, dvs at der skal power, gnd og signal ud til hver af dem, alle sammen på et langt kabel.

DS18B20 har en tolerance på +- 0.5 grader http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18B20.pdf Som kan have en opløsning på op til 12 bit.
DS18S20 har en tolerance på +- 0.5 grader http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS18S20.pdf Som har en 9 bits opløsning.

Jeg bruger dem selv men kun i hele grader, da jeg ikke mener at en forskel på 1 grad går det store udsving.

alm7100 - Joh det kunne man godt, bare ikke en særlig pæn løsning. Eller praktisk.

Ville man ikke kunne lave en lille kasse, måske uden display på, og så bare føleren i, og den trådløse ting + et lille opladeligt batteri.

Det tror jeg ville være numero uno.

Mht præcisionen, så er o,5 grader maks tolerance, ellers giver det ingen mening. Det gælder joh om f.eks. at placere udtagene fra enhederne sådan at alle får den samme temperatur.

Mht til at starte, er det så Seeduino eller Arduino der anbefales ? Har læst at de er forholdhvis ens, hvad siger eksperterne.

Tja så skal du jo også lige tænke på i hvilken højde du måler temp. da den helt sikkert vil svinge, en hel del, mellem gulvet / loftet.

Og en anden ting er, at når man måler en temp. så skal den ting du måler temp. på, og temp. måleren have god fysisk kontakt, så tror alene det med nøjagtigheden alligevel vil svinge en stor del.
Er der lidt træk, hvad er luft fugtigheden, er der en rediator, er der en PC i nærheden osv osv.

Noget andet er jo også hvad det koster at lave? og den løsning du vil vælge med noget trådløst, tror jeg vil blive rimlig dyr, i forhold til hvad du vil få ud af det.