verwijderde topic over tekst op display na druk op knop?

Ik zou de hardware voorlopig maken zoals Shooter heeft voorgesteld.
Een 4x20 LCD, arrays voor de pinnummers en pinstatus, en een gesymboliseerde weergave van die 46 pinnen op je 4x20 LCD. Je kunt ze bijvoorbeeld in groepen van 6,8 of 10 weergeven, zodat je met wat fantasie kunt bepalen/aflezen welke pinnummers een signaal/boodschap hebben door te geven.
Als een pin geen signaal heeft kun je een spatie, streepje of een 'o' weergeven, als er wel een signaal is dan zet je er b.v. een 'X' neer.

Het is mogelijk ook van belang dat je kortdurende signalen/pulsen kunt aantonen en weergeven. Dat zou je kunnen doen door de pinnen snel te pollen en de status/verandering in een array op te slaan en weer te geven d.m.v. pijltje omhoog of omlaag dat laat zien dat er een verandering op een pin is geweest. <>Het pollen van de pinnen doe je dan direct in de loop, vele malen per seconde, de weergave naar de LCD (updaten) doe je maar eens per seconde ofzo , LCD's zijn nogal traag<>

De besturing kun je natuurlijk met een paar drukknoppen doen maar ik zelf zou hiervoor een 'rotary switch' kiezen waarvoor je hier: rotary-encoder een prima routine vind. Je kunt dan met draaien door de array stappen en de pinnen een voor een selecteren , door op die plaats het symbool, o,X,^,* of wat dan ook, te laten knipperen weet je welke pin er op dat moment geselecteerd is.
Met een druk op een knop (rotary switch met ingebouwde schakelaar) aktiveer je de routine die het LCD leegmaakt en dan het pinnummer/pinnaam met de omschrijving/mededeling die bij de geselecteerde pin hoort op de LCD weergeeft. Opnieuw een druk op de knop en je komt weer terug in het scherm met de 46 gesymboliseerde pinnummers.

Allicht kun je later als het naar behoren werkt en je de hardware en software goed begrijpt de weergave omzetten naar een grafische display (TFT/LCD/OLED). Met een mega2560 heb je daar wel genoeg pinnen en geheugen voor.
Maar je moet je wel realiseren dat het besturen van een grafische display iets gecompliceerder is dan wat karakters weergeven op een eenvoudige 4x20 LCD. Uiteraard heb je dan wel meer mogelijkheden om symbolen, text en cijfers duidelijker en logischer weer te geven en te rangschikken.

P.S. Zo'n IT cursus voor de arduino lijkt me een prima idee.