Schade aan Arduino Uno en Ethernet Shield

Dag allemaal,

Gisteren heb ik iets stoms uitgehaald waardoor er teveel spanning op mijn Arduino kwam met een kleine ontploffing tot gevolg (met een vonk en een beetje rook). :frowning:

Op dat moment was er enkel verbinding met de GND en 3,3V pin van Arduino, en stond er een ethernet shield op de Arduino Uno.

Mijn computer (zowel Windows als OS X) kan de Arduino niet meer vinden tussen de seriële poorten.

Nu is mijn vraag wat er allemaal beschadigd kan zijn en wat ik dus opnieuw zal moeten aanschaffen. Zou bijvoorbeeld enkel de ATmega328 chip aangetast zijn, heel de Arduino Uno of erger nog; de Arduino Uno en het ethernet shield (aangezien deze aangesloten was).

Alvast bedankt.

Teveel spanning aangesloten als voedingsspanning, of teveel spanning op een ingang?
Waar was die vonk, of waar was die rook?

Als het je voedingsspanning is, zou het kunnen zijn dat je spanningsregelaar is opgeblazen (rode box).
Als dat zo is, zou je kunnen proberen om deze te vervangen.
Dat geeft nog geen garantie dat onderdelen achter deze spanningsregelaar niet beschadigd zouden kunnen zijn.

Ik heb wel wat ervaring met kapotte arduino's. Teveel spanning of spanning op de verkeerde plaats is een van de redenen.
Ik heb zo nog nooit de processor genoeg stuk gekregen zodat hij niet meer kon geprogrammeerd worden. Dat is natuurlijk geen garantie voor jou.
Het eertste wat ik test is "brand de power led" van de arduino. Dit is de led die altijd brand als er stroom op staat.
Probeer zowel met USB als met jack.
Werkt het met USB maar niet met jack dan is je spanningsregeling waarschijnlijk stuk. (ga voort met enkel USB)
Werkt het met jack en niet met USB gebruik dan jack en USB samen (heb ik 1 keer aan de hand gehad)
Werkt de led nog niet dan weet ik niks anders dan vuilbak of opzij leggen voor later.

Dus de led brand nu, de usb kabel (upload getest met een andere arduino) zit in; en de arduino wordt niet herkent.
Probeer met arduino als isp (of een isp) de blink sketch op te laden.
Lukt dat (upload en led op pin 13 blinkt) dan is waarschijnlijk de usb to serial stuk op de arduino (of de seriele poorten op de cpu)
Lukt het niet dan weet ik niks anders dan vuilbak of opzij leggen voor later.

Met vriendelijke groet
Jantje

Maak anders een foto van beide boards :grin: Kunnen wij ook genieten :grin: ....
Worst case scenario.... alles is einde oefening.... gewoon opnieuw bestellen en mocht je ooit SMD willen solderen, heb je een mooi oefenbordje

Heel goed Nico.
Er is altijd wel een positieve kant aan te draaien.

MAS3:
Heel goed Nico.
Er is altijd wel een positieve kant aan te draaien.

Inderdaad.
Elk bordje dat ik stuk heb gemaakt is voor mij een les geweest in "doe dat ... (niet)" of "pas op voor ..."
En als ik denk aan hoeveel een pintje op cafee kost valt de prijs nog best mee :slight_smile:

Met vriendelijke groet
Jantje

voor een tientje kan ik zoiets toch niet repareren.
dus nieuw kopen

Zoals Nico al zei: je kunt er nog steeds leuk mee spelen.

shooter:
voor een tientje kan ik zoiets toch niet repareren.
dus nieuw kopen

Klopt maar wel verleidelijk... Kan het gewoon niet hebben.. Ik zit nog te wachten op een goedkope aanbieding van de 16u2. Heb nog een mega en uno bordje liggen met opgeblazen 16u2's

nicoverduin:
Heb nog een mega en uno bordje liggen met opgeblazen 16u2's

As dat de USB to serial chip is..... doe er mij dan ook maar een 10 tal.
Die chip is blijkbaar niet echt rookdicht :wink:

Jantje

Jantje:
As dat de USB to serial chip is..... doe er mij dan ook maar een 10 tal.
Die chip is blijkbaar niet echt rookdicht :wink:

Jantje

Ah gelukkig... ben niet de enigste... Nadeel is dat vaak een UNO relatief veel goedkoper is als de losse chip :frowning:

Ik heb een paar mega's liggen :frowning: