Welkom op het Nederlandstalige forum

Tof, zo'n nederlandstalig hoekje.

Ik heb pas mijn eerste workshop gehad en mijn eerste kitje is onderweg.

Sacha
Welkom
Jantje

Hier nog een Nederlander 8)

Ben al een tijdje aan het proggen op de Arduino. Ik ben nu bezig met een Midi mapper projectje. Hiervoor ben ik wat nieuwe libraries aan het schrijven. Ik zoek naar een manier om de code herbruikbaar te maken zonder aannames te doen (zoals op welke pinnetjes bepaalde signalen aangesloten moeten worden). Is niet voor beginners, maar wel voor mensen die beter onderhoudbare code willen en de wat grotere projecten doen. Inmiddels heb ik de belangrijkste hardware zaken van mijn Midi project wel (los) getest (Midi in - meerder Midi uit, LCD, EEPROM) nu is het nog vooral proggen.

Mijn zoontje van 7 wil maar al te graag helpen en pikt zo ook nog wat dingetjes mee. Hij is al heel goed in het maken van schakelingen op een bread board! 8) Beter dan alleen TV kijken en gamen, zeg ik dan maar. XD

Ik werk met Visual Micro in Visual Studio 2010 en dat bevalt redelijk. Ik ben zelf .NET programmeur en dus redelijk verwent met IDE's debugging en tools :roll_eyes:

Ik heb nog 2 andere Arduino project ideeen op de plank liggen, dus ik moet een beetje doorwerken! :wink:

lemio:
Ook heb ik een syllabus geschreven voor een Cursus Arduino; misschien zijn jullie daar ook wel geintresseerd in? het PDF bestandje van de Arduino Cursus

Een Sticky met handige nederlandstalige Arduino materialen is denk ik wel nuttig.

Omdat mijn zoon van 7 zich ook interesseert voor de Arduino heb ik overwogen om met wat #defines een nederlandse vertaling te maken van de API en libraries. Is iemand daar al mee bezig of ben ik de eerste? 8)

obiwanjacobi:

lemio:
Ook heb ik een syllabus geschreven voor een Cursus Arduino; misschien zijn jullie daar ook wel geintresseerd in? het PDF bestandje van de Arduino Cursus

Een Sticky met handige nederlandstalige Arduino materialen is denk ik wel nuttig.

Omdat mijn zoon van 7 zich ook interesseert voor de Arduino heb ik overwogen om met wat #defines een nederlandse vertaling te maken van de API en libraries. Is iemand daar al mee bezig of ben ik de eerste? 8)

obiwanjacobi
Ik denk niet dat het een goed idee is om programmeer talen te vertalen. Deze discussie (in het engels) gaat in op de meest belangrijke aspecten.

Met vriendelijke groet
Jantje

obiwanjacobi:

lemio:
Ook heb ik een syllabus geschreven voor een Cursus Arduino; misschien zijn jullie daar ook wel geintresseerd in? het PDF bestandje van de Arduino Cursus

Een Sticky met handige nederlandstalige Arduino materialen is denk ik wel nuttig.

Omdat mijn zoon van 7 zich ook interesseert voor de Arduino heb ik overwogen om met wat #defines een nederlandse vertaling te maken van de API en libraries. Is iemand daar al mee bezig of ben ik de eerste? 8)

Je kan ook kijken naar http://www.modk.it/ , dit is een drag and drop systeem gemaakt om kinderen (van onder andere) basisscholen arduino te laten programeren. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van modkit, ook omdat het niet open-source is, en nog niet werkt onder linux (Modkit) De taal is overigens wel gewoon engels...

Hoi, hier nog eentje uit NL

Leuk om ook een nederlandstalig hoekje te hebben op het forum.

Geen problemen met de Engelse taal hiero, maar soms is het prettiger om projectfrustraties vragen in het Nederlands te posten :wink:
Ben geen bulkposter op het forum maar gebruik het regelmatig als naslag. Met google translate zijn zelfs de Italiaanse, Franse en Spaanse sub-fora redelijk te lezen.

Ik speel nu een paar jaar met de Arduino.
De meeste projecten zijn om te kijken of het me lukt om "iets" (net wat ik op dat moment interssant of een uitdaging vind) met de Arduino kan realiseren.
Ik maak alles op breadboards dus als het eenmaal werkt dan breek ik het weer af en wordt het onderwerp van het lijstje geschrapt (Done that).
Voorlopig heb ik nog genoeg projecten in m'n hoofd zitten en op de plank liggen om mezelf een paar jaar van de straat te houden.

Ik wens iedereen veel plezier met zijn of haar projecten!

Groet,

Mario

Mario
Bedankt om even goedendag te komen zeggen en je even te introduceren :slight_smile:
Met groeten uit België
Jantje

Laat je niet afschrikken door het Engels, Je kunt er alleen maar van leren. Heb de zelfde ondervinding, Google iets als je het niet direct kunt vinden. Ik woon in Amerika en ik leer nog steeds.
Misschien kun je hier wat vinden op http://cjansen.net/Cor/Fix-Things/Arduino.htm

Ik vraag mij af of er ook Zuid-Afrikanen of Surinamers op ons forum zouden komen? :smiley:
Die spreken toch ook Nederlands, of zoiets .... :*

Hallo, nog een newbie 65jaar jong en net met arduino begonnen om te proberen mijn aquarium wat te automatiseren, C++ is voor mij totaal nieuw en de enige programmeer ervaring is van al weer jaren terug in basic.
Dus af en toe is het wel zoeken hoe iets werkt. Ik vind het leuk dat er ook in het Nederlands het één en ander te vinden is en maak daar dankbaar gebruik van. Heb al verschillende oefen projectjes uit geprobeerd en hoop nog het één en ander bij te leren.

en sorry ik ben geen zuidafrikaanse surinamer XD

Hallo,

Ik dacht dat ik al oud was met mijn 41 jaren maar blijkbaar niet. Ik heb in het verleden al gewerkt met TTL en wat analoge elektronica. Mijn interesse ligt vooral in het aansturen van LCD schermpjes met Arduino.

Welkom aan de nieuwkomers op het forum, veel plezier met Arduino en als je vragen hebt, aarzel dan niet om ze te stellen.

Groeten (momenteel vanuit Italië)

hallo allemaal,

Ik ben ook nieuw met arduino (19 jaar)
En ik merk dat de belangstelling voor arduino groot is.
Aangezien wij opschool nu starten met echte arduino lessen.
Het is wel nog proef maar het ziet er toch goed uit.

groeten pieter

Hoi, Pieter welkom op het forum, je kunt hier vrijwel alles vragen behalve dat we je huiswerk maken (OK vragen kan altijd). Belangrijk om te weten is dat je als je vragen stelt je goed beschrijft wat je al geprobeerd hebt, dat je je code post (gebruik de # toets voor tags om de code tussen te zetten), en dat je evt een elektrisch schema laat zien, evt links naar datasheets van sensoren of servos etc.

Hoe meer jij vertelt, hoe meer houvast wij hebben voor een goed en gericht antwoord.

gr. Rob

... echte arduino lessen ...

Ben benieuwd wat ze daar vertellen :slight_smile:

Beste rob,

Wat ze daar vertellen is dat we met bascom gaan werken wat ik minder leuk vind...
Maar we gaan een project doen met een grote ledkubus 9X9 en daar moet zo een slang door lopen.
Zo iets gelijk snake op de nokia 3310 vroeger.
Allee zo heb ik het toch verstaan.
Maar met bascom kan ik mijn ethernetshield denk ik niet aansturen...
+Ik werk precies liever met de software van arduino

gr pieter

robtillaart:
Hoi, Pieter welkom op het forum, je kunt hier vrijwel alles vragen behalve dat we je huiswerk maken (OK vragen kan altijd). Belangrijk om te weten is dat je als je vragen stelt je goed beschrijft wat je al geprobeerd hebt, dat je je code post (gebruik de # toets voor tags om de code tussen te zetten), en dat je evt een elektrisch schema laat zien, evt links naar datasheets van sensoren of servos etc.

Hoe meer jij vertelt, hoe meer houvast wij hebben voor een goed en gericht antwoord.

gr. Rob

... echte arduino lessen ...

Ben benieuwd wat ze daar vertellen :slight_smile:

Hallo allemaal.

Ik ben ook nieuw hier, maar al een tijd bezig met elektronica en allerlei daaraan gerelateerde hobby's.
Ik ben dat "Arduino gedoe" een tijdje geleden al tegen gekomen, maar zie het steeds vaker de kop opsteken.
Dus heb ik me er onlangs ook op gestort en ben nu in afwachting van mn eerste boardje (een heel goedkope Chinese nano clone).
Heb hier nog het een en ander aan gesloopt spul liggen waar nog lekker mee te hobby'en valt, dus ben vol spanning in afwachting van het spul om ermee aan de slag te gaan.
Ik ben een groot voorstander van Open initiatieven en daar past Arduino dus perfect in.
Afgezien van mijn OS (ik werk nog "gewoon" met Windows), doe ik ook zoveel mogelijk met Open standaarden, zoals office, schema's tekenen (ook sinds heel kort begonnen met Kicad) en foto's bewerken.

Ik denk dat ik voor de elektronica wel al direct kan bijdragen op het forum door vragen te beantwoorden.
Voor het programmeren zal ik nog vaak genoeg aankloppen voor hulp.

Welkom Mas3,

Elektronica kennis is er nooit voldoende :slight_smile:

robtillaart:
Welkom Mas3,

Elektronica kennis is er nooit voldoende :slight_smile:

Helemaal mee eens
Met vriendelijke groet
Jantje

Nou de nano is binnen, ben zo blij als een kind ermee.
Nano doet zijn naam eer aan maar dankzij Fritzing heb ik er geen vergrootglas bij nodig :slight_smile:
Werd geleverd met Blink er al in, het witte LEDje op het boardje gekoppeld aan pin 13 is fel genoeg.
Dus gelijk een beetje gespeeld, eerst een LEDje erbij, een voor een laten knipperen en dan in een ander tempo, en met ongelijke tijden.
Net op een breadbordje 6 LEDjes geprikt die nu in een rondje oplichten en wel zo dat eerst de volgende aan gaat en kort daarna de vorige weer uit, linksom/rechtsom omgekeerd enzovoorts.
Gewoon onderaan beginnen en lekker op mn gemak van alles proberen maar.
Volgende stappen zijn anders programmeren in de loop door te tellen.
Das alweer een aardige uitdaging, omdat ik nu eenvoudig elke LED apart aanstuur en ik wil es zien of ik dat kan doen door telkens eentje optellen voor de volgende LED.
Daarbij dan ook nog rekening houden met offset en overloop.
En vervolgens de LEDjes met PWM en dus aan andere pinnen aansturen, waarna het tijd word om wat verschillende displays aan te sturen.
Met andere woorden: mijn weekend is al vol.