Solarmeter incl temperatuur meter

Nee daar heb ik geen kant en klare sensoren voor op het oog.
Reden daarvoor is dat ik zelf (nog) niet met dit soort projecten bezig ben geweest, en ik niet vind dat ik het project van iemand anders moet uitwerken.
Als ik iets tegenkom tijdens mijn huidige speurtochten naar de verschillende Arduino speeltjes, dat voor jou passend zou kunnen zijn zal ik je er graag op wijzen.
Voor mij persoonlijk is het nou juist leuk om een sensor te pakken en diens waardes binnen te halen en dusdanig te bewerken dat ze binnen de gewenste grenzen werken, maar ik kan me voorstellen dat je liever met een kant en klare oplossing werkt.

Overigens kun je wat betreft regen twee grootheden meten.
Dat zijn hoeveelheid regen, wat het meest word gebruikt bij weerstations, maar je kunt ook regenintensiteit meten.
Regenintensiteit is dat wat gemeten word door je auto om te bepalen of en hoe snel de ruitenwisser moet werken.
Het lijkt me dat die laatste het meest interessant is voor een zonnepaneel.
Ik weet niet of er voor de intensiteit ook een vaste grootheid is.

Als je op de site van dfrobot gaat kijken, vind je zo een berg sensoren.
Bijvoorbeeld Waterproof DS18B20 Digital Temperature Sensor for Arduino - DFRobot voor een temperatuursensor waar een directe waarde uitkomt.
Dit is een 1 wire (van producent Dallas) sensor wat betekent dat je je daar wat in moet verdiepen, maar daar zijn zat voorbeelden van te vinden.
Zit 90 cm kabel aan waardoor je er een waterdicht lasdoosje bij zult moeten gebruiken.
Je vind daar ook vaak voorbeeld code voor een Arduino bij de producten.

Ik zou niet al te snel een sensor aanschaffen, eerst nog eens zien of je niet een betere tegen komt, maar de prijs van bovengenoemde sensor is niet schokkend.

Voor dit soort dingen ben je eigenlijk wel aangewezen op de Engelse taal.