Vettiga applicationer för Arduino

Lyfter denna med en fråga.

Är helt ny på Arduino och försöker läsa in mig på möjligheterna som inte alltid är lätt att förstå.

Frågorna jag söker svar på:
Funkar 1 wire givare? (skulle underlätta)
Vill bygga en styrning för solfångare (för värme) och styrning av sekundärluft i min panna.

Steg 1 solfångare och givare för det: 3 tempgivare med spann mellan ca 0 till 200 grader, en med riktigt lång kabel för en vettig installation.
Styrning av en cirkulationspump via relä eller liknande, plockar i sig 70-120W 230V.

Själva styrandet kommer nog mest bli true/false eller mindre än/större än och lite säkerhet som nödstopp, nödkylning, nattkylning.

Steg 2 sekundärluft i pannan: En tempgivare spann 50-500 grader, en lambdasond med värmning och en stegmotor/servomotor för spjälljustering.

Styrandet blir lite mer här, spänningen från lambdan blir avgörande och tempgivaren är sekundär. När lambdan ger spänning utanför vissa gränser gäller tempgivaren, typ start och stopp på eldningscykeln vilket kan avgöras med givarna till solfångarna.

Sen vore det kul om man kunde logga vissa data på ett minneskort eller usbminne för att räkna fram inlagrad energi, drift tid * 2 och utgiven energi.

Går detta genomföra med en arduino?
/ Magnus