Mitt første program vil ikke kjøre - hva er feil?

"bootloaderen" - det er stykke program der ligger permament på din chip. Når der kommer strøm på din Artmel chip starter den altid dette program. Dette laver et-eller-andet for at spørge på USB porten om der er en komputer der vil overføre et nyt program. Hvis der ingen komputer svarer indenfor rimlig kort tid, så hopper det program videre til starten af dit program.

Bootloaderen er lidt forskellig fra chip til chip. Det er ikke noget Atmel har lavet, men Arduino folkene, og lagt ned på din ATmel chip (og hvordan det gøres kan vi snakke om en anden gang). Gennem årene har de forbedret denne bootloader og du kunne - hvis nødvendigt - skifte den. Hvis USB porten er helt fri har jeg lagt mærke til at mit program starter straks. Men hvis der er noget så går der en-to sekunder inden den opgiver.

Som en del af denne "snak med komputeren" blinker den med LEDen der er bygget ind på pin13. Det er i tilfælde af at noget ikke virker så kan man se at bootloaderen "har forsøgt".

Jeg tror, hvis du ikke har noget i USB porten (så skal du putte 5v på VIN pinden, eller mindst 7V på Power-stikket) så skulle bootloaderen ikke blinke... men det afhænger af hvilken bootloader du har på din.

Hermed er vi kommet til "the Excutive Summary" på dit spørgsmål: Nej.