Stepper kameranjalka

Tuli hankittua uno ja sillä tarkoitus ohjata cctv kameraa kahdella akselilla joystick komennuksella.
Ei ole kokemusta minkäänlaisesta ohjelmoinnista mutta sain 2kpl 28byj moottoria tottelemaan tattia.
On vaan ongelma kun nopeus on vakio ja tarvisin joko kiihtyvyyteen ramppia tai nopeutta suhteessa kuinka paljon tattia kääntää.
Viikon olen kolunnut nettiä läpi ja koittanut risteyttää koodeja, mutta ei löydy tai loppuu ymmärrys..

Kertokaahan viisaammat miten homma menee?

Eihän tatti vain ole sellainen on/off-mallinen, jossa on ikään kuin 9 asentoa?

Tässä linkki AccelStepper-kirjastoon:
http://www.airspayce.com/mikem/arduino/AccelStepper/

Tuolla pitäisi saada 512-portaiset nopeudet onnistumaan.

Jos tatti on on/off kytkin niin en ymmärrä miten peliohjaimessa sillä saa hyvinkin portaattomasti säädettyä liikettä.

Kuten kerroin ei minulla ole kokemusta koodauksesta, joten linkki kirjastoon vastaa sokean bussimatkaa kirjastoon, myös perillä tilanne on yhtä huvittava...

Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Se joystick toimii säätövastuksilla ja arduino pitää saada lukemaan joystickiltä tulevaa jännitettä (analogiset pinit) ja muuttamaan se stepperiohjaus piirille/moduulille syötettäväksi tiedoksi.

Oikeita komentoja mitä pitää olla koodissa on esimerkiksi :

analogRead

step_speed=x

Kannattaa käyttää semmosta moduulia mistä löytyy tietoa ohjauksesta niin voi saaha valmiin koodinkin netistä.

En ole vieläkään löytänyt yhtään koodia millekään ohjaimelle, jossa stepperin nopeus määräytyisi lähellekään portaattomasti tatin liikkeen mukaan.

Siis nämä Arduinojutut menee yleensä niin, että suunnittelija osaa koodata. Ehkä suunnittelija ei osaa koodata askelmoottorikirjastoa, jossa moottorin nopeutta voidaan säätää, mutta suunnittelija osaa käyttää valmista kirjastoa - esim. linkittämääni kirjastoa. Samoin suunnittelija saattaa käyttää tatin lukemiseen valmista kirjastoa, vaikka tämä onkin helpompi juttu kuin askelmoottorin nopeuden säätö. Mutta suunnittelija koodaa kyllä itse ohjelman, joka yhdistää nämä vaikka juuri kamerajalan säätimeksi. Tuskin löytyy tähän valmista koodia.

Jos tämä ei onnistu sinulta vielä, voit joko oppia tai palkata jonkun luomaan koodin.