Go Down

Topic: Arduino toerenteller Nissan Micra (Read 442 times) previous topic - next topic

WVDW

Goedenavond,

Ik heb een Nissan Micra uit 2001, zonder toerenteller. Handig met een Arduino ben ik (nog) niet, en het leek mij een ontzettend leuk project om een toerenteller te maken. Ik wil 2 dingen; 1--> het ontstekingssignaal omzetten naar een signaal dat te lezen is door de Arduino. 2--> vervolgens wil ik dit signaal weergeven in een LCD scherm.

Waar ik de grootste moeite mee heb is het ontstekingssignaal ontvangen. Ik heb geen bougiekabel, de bobines zijn rechtstreeks op de cilinderkop geplaatst. de bobines worden aangestuurd door 4 draden per bobine.

Ik heb een test gedaan met een stroboscoop, en wanneer ik de ontvanger van de stroboscoop (welke je normaal om de bougiekabel heen klikt) in de buurt houd van de bobine, begint de stroboscoop te knipperen, het signaal is via de bobine dus wel op te vangen.

kan ik het signaal van de bobine opvangen door een hall sensor op mijn bobine te plakken? of is er een beter alternatief?
en is het mogelijk dat ik op 1 of andere manier mijn Arduino opblaas?

ik ben benieuwd waar jullie mee komen!

met vriendelijke groet,
Wouter

GijKieken

Soms kun je inkoppellen op de laag spanning kant van de bobine(moet je wel een interface verzinnen).
In andere gevallen kun je het motor management proberen te ontcijferen.
Maar wellicht het eenvoudigst is een sensor (Hall-sensor, vrs (variable reluctance sensor),etc...) plaatsen op het vliegwiel.
In de Arduino werken met interrupts...

shooter

Je vrees dat je de arduino opblaast is heel reeel, zelfs een hall sensor is niet ongevoelig, zorg dat je een goede optische koppeling gebruikt,met flinke afstand dus.
dat signaal kun je prima gebruiken om te tellen (bijvoorbeeld 1 seconde lang. tellen en dan op een display)
ook zonder arduino maar met een 555 (tijd IC) gaat het ook prima hoor.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up