Anslutning av diverse komponenter

freddehboy:
1a.)
Jag tänker koppla GRD (Svart) så att det splittas ut till de olika komponenterna, nedan förklarar jag hur det ska kopplas:
1 - Från kortens grd kopplar jag en kabel (Solderless Breadboard Jumper Cables for Arduino Male - Male) till en sockerbit eller liknande!
2 - Från sockerbiten kopplar jag ut till splittdosor till projektets olika paneler där mina komponenter ska sitta på. Den största panelen består av ca 25
komponenter av olika dess slag
3 - Vid panelen ska en splitt dosa finnas dit jag kopplar alla mina 25 komponenter

Frågan är hur mycket är max för en kabel?

Jag menar "Solderless Breadboard Jumper Cables for Arduino Male - Male" från ebay måste ju klara allt mina komponenter eller 50% för det finns ju 2 grd portar!?

Man vill ju inte få rökta kablar hehe 8)

Det beror på om du har tänkt blanda in någon last. Du har inte visat något kopplingsschema så jag kan inte säga säkert.
Om de bara ska användas som analoga och digitala givare och kopplas direkt tillbaka till ingångar på en Arduino så har du inget last alls och du behöver inte bry dig om kablarnas kapacitet för då handlar det bara om signaler.
Potentiometrar, encoders och switchar förbrukar ingen ström och orsakar därför ingen belastning i sig själva.
Om du kopplar dem till någon komponent som förbrukar ström så är det en annan sak.

2.)
Mina pottar och rotary encorders vill jag inte löda och tänker ha något liknande som "http://www.molectric.com/p630/Skarvhylsa,-klaem-med-krympslang/product_info.html") men går dessa att klämma på små ben som är ca 2-3 mm är mellanrummet så pass att det går, man kan ju böja på benen, dock lite!?

Vad rekommenderas du för kabel annars till just det ändamålet?

Jag har ingen aning. Har aldrig använt sådana hylsor.

Så den jag hittat på Moletric borde klara belastningen :)?

Återigen. Har du någon belastning eller bara signaler?