Anslutning av diverse komponenter

Hej

perhof:

freddehboy:
1a.)
Jag tänker koppla GRD (Svart) så att det splittas ut till de olika komponenterna, nedan förklarar jag hur det ska kopplas:
1 - Från kortens grd kopplar jag en kabel (Solderless Breadboard Jumper Cables for Arduino Male - Male) till en sockerbit eller liknande!
2 - Från sockerbiten kopplar jag ut till splittdosor till projektets olika paneler där mina komponenter ska sitta på. Den största panelen består av ca 25
komponenter av olika dess slag
3 - Vid panelen ska en splitt dosa finnas dit jag kopplar alla mina 25 komponenter

Frågan är hur mycket är max för en kabel?

Jag menar "Solderless Breadboard Jumper Cables for Arduino Male - Male" från ebay måste ju klara allt mina komponenter eller 50% för det finns ju 2 grd portar!?

Man vill ju inte få rökta kablar hehe 8)

Det beror på om du har tänkt blanda in någon last. Du har inte visat något kopplingsschema så jag kan inte säga säkert.
Om de bara ska användas som analoga och digitala givare och kopplas direkt tillbaka till ingångar på en Arduino så har du inget last alls och du behöver inte bry dig om kablarnas kapacitet för då handlar det bara om signaler.
Potentiometrar, encoders och switchar förbrukar ingen ström och orsakar därför ingen belastning i sig själva.
Om du kopplar dem till någon komponent som förbrukar ström så är det en annan sak.

Projektet utgår från, som det är nu, enbart från "Potentiometrar, encoders och switchar" de ska bara hantera signaler och läsas av korten hur det olika står inställda. Dessa har inget som lyset m.m. så de förbrukar ingen ström !

Jag antar att det fungerar ungefär som nedan:
1 - Jag slår på ström för Arduino
2 - Beroende på hur jag kodar så börjar kortet läsa vad jag har inkopplat till ingångarna
3 - Det handlar om att få en signal att tas upp och brytas av pinen och kontrollen på kortet
4 - Signalerna sköter kortet och det är inte komponenterna i sig som hämtar signalen utan den fås av kortet (Komponenten förbrukar dvs. inte ström

Om jag kopplar in led lampor senare är det en helt annan sak men dem får man koppla för sig och programmera så att det fungerar hur jag nu vill det :?

Fördelen är ju att jag har Arduino så jag kan vara flexibel!

För fråga två får jag testa och se!

Jag återkommer och berättar hur det går :slight_smile:

Tack för hjälpen. roligt snart kan man börja koda :slight_smile: //
Mvh Fredrik