Ampere max

Kan iemand mij vertellen hoeveel ampère je aan kan sluiten op de 5 Volt Pin van de UNO R2

Wat ik graag wil is een sensor MQ3 aansluiten deze verbruikt 750mW dit zou op 5 volt 150 mA verbruiken

Kan de regulator dit aan ? ik heb er een adapter aanhangen van 12 volt 500 mA

Kan ik er zonder meer van uit gaan dat ik die 500 mA kan gebruiken ( ik heb ergens gelezen dat het bord zelf
ongeveer 200 mA gebruikt) een sensor van 150 mA zou dan toch geen probleem moeten geven ?

Ik vraag dit omdat er op sommige sensor knutsel sites afgeraden wordt om de sensor via het UNO bord
te voeden maar ik twijfel nu of ik dat wel goed begrepen heb.

Thx alvast XD

Er is een verschil tussen wat het bord aankan en wat een poort van stroom kan leveren.
Als ik me goed herinner kan een poort 40mA leveren. En alle poorten samen 200mA. Dit moet je verstaan als: Als je op 5 poorten 40mA gebruikt kan je geen stroom meer leveren op de andere poorten. Dus voor jou is dat niet voldoende.
Met een mosfet, transistor of relais kan je dat oplossen omdat de pin dan enkel de stroom moet leverren voor de schakelkring. De stroom voor de sensor wordt dan door een andere bron (bv de 5V pin) geleverd.

Met vriendelijke groet
Jantje

Lijkt mij... goed te doen.

De regulator van de Uno kan 1 ampère aan. In principe kan je de sensor dus ook wel op de Uno aansluiten, maar zal je voor de voeding ervan de +5v aansluiting moeten gebruiken i.v.m die 40 mA-grens per IO-pin. Onderdelen tot de helft van hun kunnen belasten is verstandig en daar blijf je, als je de sensor via +5v voed, ruim onder.

Nadeel van rechtstreeks voeden via +5v is wel dat de sensor, ook als je hem niet leest, redelijk wat energie blijft gebruiken. Wat dat betreft is een oplossing met transistor/mosfet/relais veel beter.

Aan de andere kant... ik neem aan dat je geen datalogger van nuchter zijn tot dronkenschap bouwt, als iedereen geblazen heeft en je de promillages weet, hoe lang zal het apparaat daarna nog aanstaan ?

Hopelijk... ga je hem niet gebruiken om records te verbreken :smiley:

Mooi om te weten dat de regulator 1 amp aankan , ik kan dat in de datasheets nergens terug vinden.

De sensor komt idd op de 5 volt pin , en op de I/O poortjes komen 6 tot 10 ledjes
ik heb een schema van de opstelling van maar het lukt me nog niet om
het hier te posten (uploaden) wel kan het op de site bekeken worden.
http://www.dfrobot.com/wiki/index.php/Analog_Gas_Sensor(MQ3)_(SKU:SEN0128)

De sensor mag zeker niet altijd aanstaan, eigenlijk moet er een commando van tevoren gegeven worden
dat hij aanschakelt en een aantal minuten geactiveerd blijft. (Een relais die de 5 volt inschakelt ? )
Zou een goede optie zijn . Die andere componenten ben ik nog niet erg in thuis :blush:

Het wordt allemaal nog complexer , maar eerst moet ik zien te voorkomen dat ik de boel opblaas XD
Iedere week een UNO bestellen is me even teveel van het goede :grin:

Een relais is ook een goed idee

Je moet wel goed opletten dat je binnen alle grenzen blijft.
Als je tegelijk 10 standaard ledjes wil aansturen, dan zit je al aan de grens van 200mA die Jantje aangaf, en heb je dus niets meer over voor iets anders.
Daar kun je eenvoudig overheen komen maar je moet dat dus wel in gedachte houden.

Je kunt dit met software oplossen, of met hardware.
Met hardware stuur je dan de ledjes niet direct aan maar per stuk met een transistor.
Met software laat je de ledjes heel kort per stuk oplichten om vervolgens de volgende te laten oplichten.
Zo laat je dus nooit alle leds tegelijkertijd branden en kom je ook niet aan de grens.
Maar het kan wel zijn dat de leds hierdoor niet op volledige helderheid branden (omdat ons oog relatief traag is, lijkt het als je het goed programmeert wel alsof ze allemaal gelijktijdig oplichten).
Als je (veel) meer dan 10 ledjes wil gebruiken dan maak je een combinatie van bovenstaande, dat word als ik het goed heb charieplexing genoemd.
Maar daar hebben we het hier niet over.

Een relais is een component wat de meeste mensen al snel doorhebben.
Maar zo'n relais is relatief traag, en verbruikt zelf ook relatief veel stroom.
Daarom is het een goed idee je ook eens te verdiepen in transistoren.
Maar voor deze schakeling zul je dat niet direct nodig hebben, als je een passend 20 mA (dus eentje die zelf niet meer dan dat verbruikt) relais kunt vinden.
Verdiep je wel eerst in het toepassen van relais in deze schakelingen want het is maar de vraag of je veilig een relais direct aan een poortje kunt aansluiten.
Met een relais shield los je dat natuurlijk zonder problemen op.

Ik ben dit relais tegen gekomen http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503328/Printplaat-relais-5VDC
(ziet er naar uit dat er een MOSFET op zit ??) Of een transistor ?

Ik kan alleen niet zien hoeveel deze zal gebruiken.

Maar als de regulator van de UNO 1 amp kan trekken dan zou ik aan de veilige kant zitten 200 ma aan led gebruik
en 150 ma aan de heater.

Dat is inderdaad een passende oplossing.
Er zit inderdaad een transistor op en een diode die voorkomt dat de puls die ontstaat door uitschakelen van een relais, schade aan je poorten kan veroorzaken.
Hiermee zul je je poort dus niet beschadigen.
De totalen zullen met dit ene relais zeker niet overschreden worden.