3x Lineare meting tbv frees

Hallo mannen,

Ik heb een set digirulers welke ik met een arduino wil uitlezen en zichtbaar maken.

Ik heb 3 sony magnerulers PL82b en uit de manual haal ik dat deze een A en B puls uitsturen zoals bij elke encoder (3-2 pagina 15)
De software voor de arduino is klaar en met een simpele draai-encoder getest, nadat ik de pulzen aangesloten had op de arduino gebeurde er niks, Lineaal werkt op 5v voeding, de minnen mooi samen met die van de voeding van de arduino aan elkaar gelegd maar nog steeds niks.
Uiteindelijk met de scoop de A en B pulzen gemeten en wat me opvalt is dat het niet echt blokjes zijn maar trapjes, ook zijn ze niet 90* verschoven maar liggen ze mijn inziens gewoon in fase.

Ik heb 3 sets en alle drie doen ze hetzelfde ook als ik de kables en opnemers met elkaar mix
Ik heb de lineaalen werkend uitgebouwd, afhandeling gebeurde door een tellerkaart op een S5

Ik denk dat het probleem bij mezelf ligt :roll: ergens mis ik iets aan kennis of informatie.
Ik doe er een plaatje bij van de scoop, misschien dat ik het verkeerd intrepeteer

Ik heb het nog een keer nagemeten met een ouderwetse analoge scoop, maar het beeld is exact hetzelfde
Sjuul