Go Down

Topic: Help wanted! (Read 480 times) previous topic - next topic

ibosc

Hallo allen!

Ik ben bezig met een afstudeerproject en hiervoor wil ik 5 tegels op de grond maken. Om de code eerst goed te hebben ben ik begonnen met 3 tegels. Het is de bedoeling dat een gebruiker zelf kan kiezen welke tegel hij als eerste, tweede en als derde kiest. Als hij van 1, naar 2 naar 3 loop gaat er tussen tegel 1 en 2 een ledstrip branden, en tussen 2 en 3. De ledstrip tussen 1 en 3 blijft uit.

De tegels zijn nu buttons, deze zijn HIGH of LOW.

Ik heb het nu voor elkaar gekregen dat als je van knop 1 naar knop 2 drukt, die ledstrip gaat branden. Dit geldt ook voor van tegel 1 naar 3 en van tegel 2 naar 3.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat als de gebruiker van 1, naar 2, naar 3 gaat dat alle ledstrips gaan branden! Ik weet waarom dit gebeurt, omdat ik heb gezegd dat als de knoppen HIGH zijn die ledstrips gaan branden.

Ik zoek dus nu een oplossing waarmee ik een soort volgorde kan gaan bepalen. Meer als in:

Als (eerst 1, dan 2 en dan 3){
     dan gaan deze en deze ledstrips branden
}

Heeft iemand een idee waarmee ik dit op kan lossen?

MAS3

Hoi ibosc, welkom.

Ik heb best een idee hoor.
Maar ik weet niet zo goed wat je eigenlijk vraagt.

Toch denk ik wel te weten waar het probleem ligt.
Mag ik je vragen hoe dit relateert aan je afstudeerproject ?
Welk vak betreft het (als ik dat vak al ├╝berhaupt ken).

Want ik ga je niet zomaar een antwoord toewerpen.
Maar om je het best te kunnen helpen zodat je er zelf ook wat aan hebt, moet bovenstaande vraag wel beantwoord worden.

Lees de handtekening hier onder, daar zit op meerdere nivo's een oplossing voor jouw probleem in verwerkt.
De benodigde techniek heb je overigens elders in je sketch al toegepast, dus het zou me dan moeten verbazen dat je het hier nog niet gezien hebt.

Ons aller vriend nicoverduin ligt inmiddels met een warme kruik op bed, na het zien van de recentste onderwerpen hier :P
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

nicoverduin

Ons aller vriend nicoverduin ligt inmiddels met een warme kruik op bed, na het zien van de recentste onderwerpen hier :P
Nou dat valt wel mee hoor, maar ik wordt wat selectiever waar ik nog energie in steek. En bij voor de hand liggende zaken zeker niet. Daar is een uitstekende reference bij Arduino voor. En als iemand niet in staat is om eens te googelen op de woorden "handleiding arduino nederlands" moet je je afvragen of het uberhaupt nog zin heeft om daar tijd in te steken.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

Jantje

Nou dat valt wel mee hoor, maar ik wordt wat selectiever waar ik nog energie in steek. En bij voor de hand liggende zaken zeker niet. Daar is een uitstekende reference bij Arduino voor. En als iemand niet in staat is om eens te googelen op de woorden "handleiding arduino nederlands" moet je je afvragen of het uberhaupt nog zin heeft om daar tijd in te steken.
Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens :-)
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

shooter

detecteer welke knop als eerste ingedrukt wordt.
doe dan weer tot er weer een knop is gedrukt, zet de led aan, tussen beide knoppen, en zet dan gelijk de tweede knop als start.
dan ga je dus weer naar begin. voor de derde knop.
na de derde knop zou ik de eerste strip uitzetten, dan kun je lekker doorgaan.
met 5 knoppen heb je 10 strips nodig.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up