arduino noob vragen

hallo,

ik zit te denk aan een arduino mega als controller voor mn aqaurium
waarom, kosten liggen lag in verhouding met een fabrieks aquarium controller of plc
en voor de hobby knutsel lijkt mij dit ook leuker dan een kant en klaar set.

ik zou kiezen voor de mega ivm z'n grote geheugen.
maar ik niet kan vinden (duidelijk) hoe kan ik tl's dimmen t5
ik vond dezen 0-5V-0-10V-voltage-transfer-switch-0-100-PWM-module-6226

maar ik twijfel of dit wel werkt, geen idee verder maar mn ervaringen met arduino is 0
en dit is toch voor mn project een hang ijzer, of ik wel of niet voor arduino kies.
ik heb 4 EVSA'S die zijn dimbaar van 1-10V alle 4 schakelen ze nu ieder een tl van 54W
werk nu met een flora-mate maar die zijn niet meer leverbaar en de mijne wil ik vervangen
voor een uitgebreider controllertje

Hoi en welkom.

Dat je niet weet of die module zou werken, is niet zo vreemd.
De woorden op die e-bay pagina zijn wel Engels, maar nog is het onverstaanbaar wat er daar word gecommuniceerd.
En al helemaal als je dit soort dingen niet zo goed kent en geen idee hebt waar het verhaal eigenlijk over zou gaan.
De gast die de pagina heeft gemaakt, heeft vermoedelijk losse woorden uit zijn taal 1 voor 1 vertaald naar Engelse woorden, en daar een verhaal van proberen te maken.
Het resultaat is een brei onzin, en reden om er geen zaken mee te doen wat mij betreft.
De module stuurt schijnbaar een PWM signaal uit, aan 10 of 5 volt.
De potmeter (niet de "controllable voltage") stelt de PWM in.
Daarmee heb je niet zoveel aan deze module samen met je Arduino.
Als je de Arduino een potmeter wil laten bedienen, moet je met een motor of met een ander component die die potmeter misschien zou kunnen vervangen, aan de slag.
Dat gaat 'm zeker niet worden.

Waarom denk je aan een Mega, en dat je veel geheugen nodig hebt ?

Kun je ons ook vertellen welke Elektronische VoorSchakel Apparaten het zijn ?
Dan kan er eens gekeken worden wat daar de mogelijkheden mee zijn.
Alle mij bekende Arduino varianten kunnen zelf PWM uitsturen, dus daar heb je niet per se een externe module voor nodig (wil niet zeggen dat het voor dit project niet noodzakelijk is).

Vertel eens wat je allemaal wil sturen en hoe je dat denkt te gaan doen, je bent zeer zeker niet de eerste die met een Arduquaruim aan de gang is.

ik heb 4 osram EVSA's die allemaal 1-10volt gedimd kunnen worden.
ik wil graag dat de arduino of plc of een aquarium computer dat overneemt van de flora-mate.
verder wil ik de ventilatie er gaan regelen dus boven de 26gr, fans aan en bij de 25gr, weer uit
en is dit niet te koelen met de fans, dan de verlichting uit.
zou ook graag de temp op een display willen aflezen

dit is eigelijk mn eerste wens/ plan,
daarna (als bij mij het kwartje valt) dan wil ik ook mn zout gehalte en ph gaan meten.

met de usb kabel kan je toch de arduino programmeren e.d via je pc??

het geheugen van de mega, waarom geen idee tis een gevoel, veel geheugen kan eventuele toekomst plannen
ook makelijk aansturen weet nog niet wat maar geheugen over kan geen kwaad lijkt mij.

wil echt stap voor stap alles doen, dus eerst de verlichting en zo langzaam uitbreiden.

het voordeel van arduino lijkt met ten op zichte van plc's en aquarium computers is echt de prijs.

kwam dit nog tegen.
ik word er niet echt weizer van

zet eens 5 volt op de evsa als dan de lamp maar half brand werkt het dus prima.
en ja je kunt ze dan prima dimmen met een uln2003 en een 10 volt voeding, een paar R en een paar C erbij als filter en presto.

Hoi williamdv.

Het merk van de EVSA noemen levert vaak niet voldoende informatie om je vraag correct te kunnen beantwoorden, zeker niet met een dusdanig groot merk als Osram (tweede of derde na Philips op de verlichtingsmarkt).
Dat betekent dat je even de moeite moet nemen om te gaan kijken welk type het precies is, dat staat er ongetwijfeld op vermeld.

Ik snap dat je naarstig op zoek bent naar zoveel mogelijk informatie, maar je kunt door te veel informatie (die lang niet altijd relevant zal blijken) ook het spoor geheel bijster raken.

Voor de zaken die je tot nog toe genoemd hebt, lijkt me een Uno prima geschikt en een Mega een beetje overkill.
Maar de keus is gewoon aan jou en heel veel gaat het ook niet uitmaken in verband met adviezen die je nog zult gaan krijgen.

Een Arduino kan dus PWM uitsturen, maar het is niet zo'n heel nauwkeurig signaal.
Nou ja , nauwkeurig is niet het juiste woord; de resolutie is niet heel hoog (8 bits, 265 mogelijke waarden inclusief nul).
PWM levert je een signaal op dat óf nabij 0 volt ligt, of nabij 5 volt.
Een multimeter die je daar op aansluit, zal een gemiddelde weergeven, en je dus doen laten geloven dat er een analoog signaal tussen 0 en 5 volt aangeboden word.
Maar dat is strikt genomen dus niet waar.
Door die aard van dat signaal, is het maar de vraag of de EVSA daar mee overweg kan.
Maar ook daar is een oplossing voor, je kunt zonder al teveel gedoe van zo'n PWM signaal een signaal maken dat wel een stuk strakker is.

Ik raad je sterk aan om eerst maar eens te gaan proeven van wat een Arduino allemaal te bieden heeft en hoe het werkt.
Bijvoorbeeld ook over hoe snel alles eigenlijk werkt, ook al hebben we het hier over de traagste computertjes die je tegenwoordig hebt.

Lees de welkomst thread (klik !) hier eens door.
Als je dan nog steeds met de Mega aan de slag wil, kun je beginnen met de standaard met de IDE meegeleverde voorbeelden.
Daar kun je al aardig wat van leren.

En ja, als een Arduino een USB aansluiting heeft, dan kun je 'm daarmee programmeren (dit wil dus zeggen dat ze dat niet allemaal hebben).

zal een foto posten van de evsa's is net zo handig.
de mega staat nog steeds boven aan omdat ik de "jarduino "software wil gaan gebruiken
en die is geschreven op een mega.
kwee niet of dat heel veel verschil maakt.
en idd, te veel lezen wil ook niet altijd helpen.

http://www.ebay.com/itm/AC-60Hz-50Hz-Dimmer-Controller-Board-Arduino-Raspberry-Pi-Compatible-/222030612813?var=&hash=item33b20e494d:m:mAFD-lMqbwZaJwSM-FwZB0A

de dimmer die je laat zien is niet geschikt voor TL buizen of enige andere elektronica , alleen voor simpele gloeilampen, zelfs niet voor een motor.

aan een kant vind ik het ding duur, maar wordt weer goedgemaakt omdat er een processor opzit.
de MOC (soort optocoupler) stuurt de triac aan
en de 4N25 (ook een optocoupler ) zend de nuldoorgangen naar de atmel(processor)
let wel op want de 230 staat bloot op de print en de transistor dus voorzichtig.

en nee weinig verschil alleen aantal pinnen en geheugen.

shooter:
de dimmer die je laat zien is niet geschikt voor TL buizen of enige andere elektronica , alleen voor simpele gloeilampen, zelfs niet voor een motor.

aan een kant vind ik het ding duur, maar wordt weer goedgemaakt omdat er een processor opzit.
de MOC (soort optocoupler) stuurt de triac aan
en de 4N25 (ook een optocoupler ) zend de nuldoorgangen naar de atmel(processor)
let wel op want de 230 staat bloot op de print en de transistor dus voorzichtig.

en nee weinig verschil alleen aantal pinnen en geheugen.

aha, kwartje is gevallen. verder zoeken

Hoi.

OK die foto laat wel wat informatie zien.
Als je gaat zoeken op het afgebeelde typenummer, dan vind je met wat moeite wel een datasheet (klik !).
Alleen hebben ze het daar steeds over DALI en zie ik daar niets van op de foto.
Wel zie ik klemmetje 6 en 7, die voor het dimmen bedoeld zijn.
Er staat + en - bij, dus neem ik ook aan dat dat is waar je de spanning aan moet bieden.
Er staat ook bij vermeld dat de stroom die er door zal lopen minder dan 0.6 mA zal zijn (das lekker weinig).
Daarmee kun je dus gaan rekenen als je het helemaal goed wil doen.
Wat mij nog steeds niet bekend is, is of die aansluiting een PWM signaal verwacht of accepteert, of dat het een mooi strakke spanning moet zijn.

Daarom zou ik er voor gaan om er een mooie strakke spanning van te maken.
Ik weet ook niet of die ingang losgekoppeld is van de 230 volt of niet (ik hoop en verwacht eigenlijk van wel).
Mocht dat niet zo zijn, dan geldt hier dezelfde waarschuwing als die shooter al gaf: werken met zo'n spanning kan gevaarlijk zijn en vereist dus uiterste voorzichtigheid.
Om die reden moet je ook controleren of die twee aansluitingen inderdaad gescheiden zijn van het net.
Anders komt er dus een 230 volt spanningscomponent op je Arduino en mogelijk op je pc terecht (en die laatste zal je de stoppen doen om de oren doen slaan).

Hmm.
Wat doorzoeken op DALI dimmer, laat zien dat dat een digitale databus is en dat dat word gezien als een opvolger voor een 0 tot 10 volt signaal.
Destijds (ruim dertig jaar geleden) door Philips bedacht, zou me niets verbazen als er veel gelijkenissen met I2C in zitten.
Lijkt me dan dat het de een of de ander is.
Voor jouw modules dus 0 tot 10 volt en met (door wat ik eerder genoemd heb) stapjes van ongeveer 0.4 %.
Je hebt wat externe componenten, en een voedingsspanning van zo'n 12 volt nodig om een zo perfect mogelijke 0 tot 10 volt uit te komen.

nogmaals deze vsa hebben geen dali, maar wel een dimfunctie, testen kan met eender elke batterij aansluiten, en ja dat is galvanisch gescheiden echter alleen als de aarde correct is aangesloten.

Ik ben van beroep wel een elektricien (nieuwbouw) maar van elektronica e.d heb ik niet veel verstand, solderen e.d. gaat prima. 230V daar ben ik niet bang van zegma.

maar idd het 0-10V deel los van van de 230V kant, is idd gescheiden.
ik spit alle forum af waar ik arduino en aquarium en t5 tl kan vinden. pff en volgens google zijn dat er
nog al wat.
kwam dit hier op het forum tegen kan iemand dat voor mij uitleggen int hollands
mn engels is niet zo goed dat ik dat snap
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=21889.0

heeft geen zin want daar staan geen correcte antwoorden.

shooter:
nogmaals...

Die info heb ik eerder in deze thread gemist..

deze vraag is al eerder gesteld, vandaar waren ook vsa van osram vandaar.

dit zou de juiste print moeten wezen voor pwm naar 0-10V te maken en zo je tl's te dimmen

gebruik dan een uln2003 daar zitten 7 van deze schakelingen in.
behalve dan R1,R3,C1
en ja dat werkt zeker.

de 10 Volt wordt overigens door de evsa gemaakt, dus een simpele potmeter is al genoeg.
zet maar een voltmeter op de ingang dan zie je daar 10 Volt uitkomen, weliswaar heel weinig amperes (0.5 microA)
dus de inwendige weerstand is 20Mohm en dat halen de meeste multimeters niet.

Kun jij dat schema lezen en ben je een beetje op de hoogte van wat dat doet, williamdv ?
V2 is de spanning waarmee je het ding wil aansturen, in dit geval dus een PWM signaal dat je nog gaat maken.
Daarmee stuur je dus de transistor aan.
Wanneer jouw PWM uitgang hoog is, word de kant van de transistor waar je die 2 weerstanden aan hebt zitten doorverbonden met GND en dus laag, en vice versa dus.
Het effect is dan dus dat het PWM signaal geïnverteerd word.
Dat is geen probleem, en heel simpel op te lossen met je code, maar wel iets wat je moet weten.

Op je schema staat niet wat de uitgang is.
Weet je waar het (zo goed als) lineaire dimmer signaal straks beschikbaar zal zijn ?

ik kan het schema wel een soortje lezen, ik zou moeten weten wat alle componenten zijn.
het schema lezen is voor mij toch al een dikke 20jaar geleden, dus ik zal veel met google moeten uitzoeken, of hulp vragen op forums

dit kreeg ik weer via een ander forum op dit zelfde printje

V2 sluit je op een PWM pin van de Arduino. De 10V op V1 en de GND van de schakeling met de GND van de Arduino doorverbinden.

Op het kruispunt C1 - R3 is de ingang voor de apparaat. De (-) gaat ook aan de andere GNDS