Analog pin --> Digital

Hej

Jag är behov av att utnyttja mina anloga pinnar och behöver convertera dessa till digitala. Nu vet jag att analoga är till för att läsa av sensorer eller värden av t.ex. en potentiometer. Dessa fungerar utmärkt som digitala också med internt motstånd aktiverat.

Har försökt att göra detta med kod:
int VC21L3 = A0;

innanför void setup har jag koden:
pinMode(A0, INPUT);
digitalWrite(A0, HIGH);

Men i void loop har jag bara:
if (digitalRead(VC21L3) == HIGH){Serial.print("0");} else{Serial.print("Cconsole-Auto_Brake-1");}


Jag känner på mig att det fattas något eller är fel i koden men vad?

Mvh Fredrik

Du nämner inte vilken modell av Arduino du vill göra det här med men om jag gissar rätt kör du Mega2560 och då är det minst sagt imponerande om du kört slut på 54 digitala pinnar redan.
Men du kan precis som du säger använda de analoga pinnarna som vanliga digitala pinnar om du addresserar dem på rätt sätt.
På Mega är de analoga ingångarna numrerade som digital 54-69

pinMode(54, INPUT);

skulle alltså göra det du vill för A0.

På Uno heter de analoga ingångarna 14-19

Hej

:wink: jadu jag har ca 75 komponenter av: switchar rotary potentiometer rotary encorders. blir nu 2 och ca 8 rotaryswitch med i snitt 4 digitala pinnar/rotary switch!

Det är mitt första projekt med Arduino :slight_smile:

Kodning av resten av mina switchar m.m. så fint och de fungerar efter dina instruktion och det ska du ha ett väldigt stor tack för att det fungerar :slight_smile:

Jag har två kort så mycket kodande men det går frammåt//
Mvh Fredrik

Kul att det börjar hända saker.
Glöm inte att posta lite bilder när det tagit form.

Hej du ska få en länk till mitt nas där jag jobbar med en blogg om projektet :slight_smile: