Profielwerkstuk

Hallo allemaal,

Ik ben Valentin en ben 16 jaar oud. Ik zit in 4 VWO en moet eind volgend jaar beginnen met het wel bekende profielwerkstuk.
Ik zou graag voor mijn profielwerkstuk een Daft Punk helm willen maken met een LED matrix in de visor. Alleen heeft mijn school informatica geschrapt dus heb ik het niet in mijn pakket zitten. Ik heb daardoor weinig kennis over het programmeren van boards/chips. Ik zoek dus iemand die mij zou willen (leren/uitleggen en) helpen met het programmeren van mijn LED matrix.

Mijn idee:

Ik wil een led matrix maken met 8 rijen & 32 kolommen of terwijl 8x32.
Met de tekst: daft punk die dan scrolt over de led matrix en 1 tot 3 animaties.
Hierbij is uiteraard een arduino board nodig ik dacht zelf aan de nano omdat ik die makkelijk ergens in de helm kan stoppen. Een paar shiftresistors zijn natuurlijk ook nodig voor het controleren van de kolommen en rijen.

Als iemand dit project interessant vindt dan kan die gene mij bereiken per mail: tengteng@live.nl

Waarna we later het programmeren via skype of een ander middel kunnen voortzetten.

Bij voorbaad bedankt voor het lezen en reageren.

Hoi Valentin, welkom op het forum en bij deze leerzame hobby.

Er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen met je vragen.
Maar je moet je wel realiseren dat dit een forum is.
En dat betekent dat het van en voor iedereen bedoeld is.
Je vraag om een en ander 1 op 1, bijvoorbeeld via skype te gaan doen, is niet helemaal waar een forum voor bedoeld is.
Ik snap heel goed dat je dat wil, omdat je op dat moment zo'n beetje 100 % van iemands aandacht krijgt.
Maar diegene is dan dus ook alleen met jou bezig, en na jou is er niemand die er wat van zal opsteken.
Heel misschien degene die je aan het helpen is.
Als je zoekt op het woord "distiller" (te vinden op de eerste Nederlandstalige pagina), kun je zien dat er ook geholpen kan worden via het forum.
Het grote voordeel daarvan is dat anderen er ook wat van kunnen opsteken, en natuurlijk ook dat meerdere personen hun bijdragen kunnen doen.

Overigens, het is niet zo'n goed idee om je mail adres open en bloot op een forum te zetten.
Das vragen om spam, ook al heb je (of je mail provider) nog zo'n goede spam filter.

Ik was sowieso van plan de code obenbaar te maken en een uitleg te posten met hoe we het gedaan hebben. (Deze email is mijn spam email dus maak je geen zorgen).

Wat heb je tot nu toe zelf al gekocht en bereikt?

Ik snap de basics van het programmeren van een LED matrix verder heb ik al een beetje uitgedacht hoe ik het wilde aanpakken met het circuit. Mijn plan is om zelf 256 LEDs te kopen en die aan elkaar te solderen zodat er een matrix ontstaat van 4x 8x8. waarbij ik als board de Arduino Nano wil gaan gebruiken. voor de 32 kolommen wilde ik 4 shift resistors gebruiken: 74HC595 & voor de 8 rijen weet ik nog niet zo goed wat ik het beste kan gaan gebruiken. Verder weet ik weinig over programmeren. Ik weet dat je librerys kunt gebruiken maar dat snap ik nog niet zo helemaal. verder moet je 3 pins gebruiken en die output maken. en dan moet je een binaire code sturen naar de shift resistor die dat daarna doorstuurt naar de lampje die jij daarmee wilt aanzetten. Ik heb nog niks ingekocht omdat ik eerst wil weten of het met deze electronics kan en of iemand bereid is mij te helpen.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoi, ik heb pas een project gedaan waarin ik LEDjes aanstuurde met schuifregisters. Als je inderdaad van plan bent de LED matrix zelf te maken (dus niet kant en klaar te kopen), dan raad ik je aan onderstaande pagina eens te lezen:

Wij hadden maar 3 sets van 8 LEDs, dus dan konden we de schuifregisters nog apart aansturen met 3 aparte schuifregisters, maar in jouw geval zul je ze toch echt moeten gaan linken (i.e. example 2 onderaan die pagina).

Ja, die pagina heb ik al gezien en die snap ik ook al. Alleen bij een LED matrix komt er meer bij kijken. Daarbij wil ik iemand die ons zou kunnen begeleiden zodat we niet met een profielwerkstuk aankomen dat half af is, want als we niet worden geholpen door iemand dan zal dat waarschijnlijk gaan gebeuren als we dit plan doorvoeren. Daarbij krijgt de gene die ons helpt dan ook een Daft Punk helm mocht hij geïnteresseerd zijn (als bedankje).

valentinthonen:
Ik snap de basics van het programmeren van een LED matrix verder heb ik al een beetje uitgedacht hoe ik het wilde aanpakken met het circuit. Mijn plan is om zelf 256 LEDs te kopen en die aan elkaar te solderen zodat er een matrix ontstaat van 4x 8x8. waarbij ik als board de Arduino Nano wil gaan gebruiken. voor de 32 kolommen wilde ik 4 shift resistors gebruiken: 74HC595 & voor de 8 rijen weet ik nog niet zo goed wat ik het beste kan gaan gebruiken. Verder weet ik weinig over programmeren. Ik weet dat je librerys kunt gebruiken maar dat snap ik nog niet zo helemaal. verder moet je 3 pins gebruiken en die output maken. en dan moet je een binaire code sturen naar de shift resistor die dat daarna doorstuurt naar de lampje die jij daarmee wilt aanzetten. Ik heb nog niks ingekocht omdat ik eerst wil weten of het met deze electronics kan en of iemand bereid is mij te helpen.
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dat is al een aardig begin.
Wat programmeren betreft, zoek mss eens wat programmeer tutorials. Heb al eens iemand anders op dit forum dit voorgesteld: Java tutorial for beginners | freejavaguide.com . 't is een java tutorial, maar java ligt voor de basics zeer dicht bij C. En toen ik die tutorial eens kort doornam, leek de uitleg me echt wel zeer goed, mooi gericht op beginners (ook met uitleg van hoe programmas gestructureerd zijn, zodat je begrijp waar je mee bezig bent), en covert mooi de eerste basics die je nodig hebt om te kunnen beginnen, en om de meer ingewikkelde concepten later te kunnen leren :).

Wat jouw schuifregisters (= shift register, niet shift resistor :wink: ) betreft, dat is al een goed begin, maar:

  • zo'n schuifregister op zich kan niet genoeg stroom voorzien om 8 leds aan te krijgen (allez, bij de meeste leds toch, de meeste leds die ik tegenkom hebben 20 mA stroom nodig, zo'n 74HC595 kan maar 75 mA leveren, dus dan moet je er nog iets tussen steken). Je kan ook eens zoeken naar schuifregisters die gemaakt zijn om leds aan te sturen. Of anders moet je er mss nog een darlington array tussen zetten of zo.

-Voor de kolommen kan je ook een schuifregister gebruiken, met dan een source driver / 8 transistors er tussen. (maar idd niet rechtstreeks op de arduino aansluiten). Je kan het ook zonder register doen en gewoon 8 arduino pins gebruiken, want die ga je nog over hebben (maar er moet dan ook nog altijd een source driver/ 8 transistors tussen).

Eens je het programmeren een beetje begrijpt, zijn er hopen voorbeelden te vinden van code die ledmatrixen aansturen.
Als ik jouw post goed lees heb je nog wel heel wat tijd om aan dit project te werken? Neem dan rustig je tijd om een beetje bekend te geraken met het programmeren, want dat is wel belangrijk, van de hardware kant heb je al een redelijk idee hoe het moet.

Dankuwel voor de post. Ik denk dat ik u raad dan maar ga opvolgen. :wink: