Hjelp til nybegynner!

Hei, jeg har akkurat blitt gjort oppmerksom på arduino (og xbee) og synes det virker veldig interessant. Jeg har en ide om hva jeg ønsker å lage med arduino/xbee, men er ikke sikker på om det er mulig og eventuelt hva som kreves av utstyr.

Jeg ønsker å lage en liten sak som leser av "blink" fra strømmåleren min i sikringsskapet, tenkte dette var arduinoen som gjorde dette. Deretter vil jeg sende "signalet" videre via xbee til pcen min som tolker signalene (teller antall lys signal og regner om til kwh). Men jeg må vel ha en xbee koblet til pcen og?

Høres dette ut som noe jeg kan løse ved hjelp av arduino og xbee? Isåfall kan noen anbefale meg hvor jeg kan kjøpe et passelig sett som lar meg gjøre det jeg ønsker?

Takk for hjelpen på forhånd!

Det er fullt mulig, og jeg holder akkurat på med noe av det samme. Men du trenger ikke pc. Jeg leser av og teller blink, regner ut strømforbruket på arduino og sender det til pachube (for logging og grafing). Sjekk openenergymonitor(.com?). Da trenger du en ir-mottaker (selges i par som sender og mottaker på sparkfun), noen motstander, en arduino og ethernet shield (også sparkfun) og en real time clock med tilhørende komponenter (elfa.se). Send meg en pm, så skal jeg sende deg koden (jeg har ikke fått sjekket den ennå, men det virket når jeg brukte ct som i energymonitor).
Men for all del, hvis du er mer komfortabel med programmering på pc, er det enkelt å telle et antall pulser for så og sende det til pc og gjøre resten der.

Takk for svaret!

Jeg jobber til daglig med programmering så tror den delen skal gå greit, var mer usikker på om jeg kunne oppnå det jeg vil med Arduino/Xbee.

Og hva kreves av utstyr? FInnes det en standard pakke jeg kan kjøpe?

Den er grei. Det finnes egentlig ikke noen standard pakke for dette utenom det jeg nevnte. For xbee trenger du arduino, xbee shield, xbee explorer usb (til pc), ir receiver og en motstand (mener det er 10 kOhm). Du får alt det på sparkfun.com. Jeg regner med at strømmåleren din sender ir-pulser, det gjør i alle fall min.
Du kan evt koble arduino direkte til usb hvis de er i nærheten av hverandre, da sparer du noen kroner.

hva er ir-pulser?