Arduino + ethernet sende alarm ved indgang

Hej.

Jeg er stadig totel nybegynder med arduino, jeg kunne godt tænke mig, at lave et system, med noget ethernet, hvor der var nogle indgang på den.

Det det skal bruges til, på en gård hvor der er en del el-tavler, (hvor der allerede er ethernet) her vil jeg så gerne have en kontakt på HPFI´erne, der så går ind i arduinoen, således, at hvis en HPFI slår fra, så registrere arduinoen det, og så ville jeg gerne have en computer til at stå et sted, som kunne opsamle de data, og sende en mail ved strømudfald.

Er der nogle der har et godt bud på hvorledes det kunne laves, om der er nogle der evt. har lavet det, med en guide på nettet ?

Mvh Brian

Hei!
Det er nok nødvendig med litt mere informasjon før man kan svare på ditt spørsmål. Har du et diagram eller tegning som viser hva du ønsker å gjøre?

Men, hvis jeg har forstått din post korrekt så ønsker du en løsning der:

HPFI/eltavle -->Arduino-->Ethernet--->PC-->sender email

Er dette korrekt?

Tenker du å benytte en Arduino pr eltavle (med en eller flere HPFI)?

[quote author=Brian Pedersen link=topic=109558.msg822670#msg822670 date=1339430107]
så ville jeg gerne have en computer til at stå et sted, som kunne opsamle de data, og sende en mail ved strømudfald.
[/quote]Du har selvfølgeligt tænkt på at computeren kræver strøm ved dette strømudfald ... og det også gælder dine internet router, Arduinoen osv.

Du skal bare skaffe dig en Arduino med Ethernet f.eks. http://store.arduino.cc/eu/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=142

Nogle ting kan være nemmere end du tror: Hvis det bare er en "enkel mail" så er mail protocollen tilpas enkel at Arduinoen kunne sende den selv (hvis alle detaljer er fast kodede i programmet, som navn, adresse, SMTP server m.m.)

Principerne i det du vil er nemme nok (hvis vi har forstået dig ret) - men detaljerne er besværlige. F.eks. de præcise måde Arduinoen kan se at det er HPFI der er faldet ud, og ikke bare en sikring er sprunget ...

Jeg har ikke set en færdig opskrift, men hvad har du fundet af del løsninger? Hvad mener du med "el tavlen har Ethernet"?

Msquare:
Du har selvfølgeligt tænkt på at computeren kræver strøm ved dette strømudfald ... og det også gælder dine internet router, Arduinoen osv.

.....
Principerne i det du vil er nemme nok (hvis vi har forstået dig ret) - men detaljerne er besværlige. F.eks. de præcise måde Arduinoen kan se at det er HPFI der er faldet ud, og ikke bare en sikring er sprunget ...

Jeg har ikke set en færdig opskrift, men hvad har du fundet af del løsninger? Hvad mener du med "el tavlen har Ethernet"?

Det var også mine oppfølgende spørsmål. :slight_smile:

Jeg antar at HPFI er det samme som i Norge kalles en "jordfeilbryter" (det kan se slik ut ifølge artikkelen om HPFI på dansk Wikipedia).
Antar videre at man via en form for strøm- eller spenningsdetektor kan lage et interface mot Arduino? Men uten flere detaljer er det vanskelig å si.

Hej Arduino-Scandinavia !!
Jeg checkede google for HPFI
"HFI-afbryderen virker ved at de strømførende ledninger er ført samme vej gennem (eller viklet om) en jernring (ferrit) hvor der også er omviklet en elektrisk følespole: Når der ikke er fejl, vil strømme der løber ind og ud gennem ledningerne danne lige kraftige, men modsat rettede magnetfelter som ophæver hinanden. Bliver strømmen som løber ind i installationen en anelse større end strømmen der løber ud, vil der være et "netto-magnetfelt" i jernringen som "opsamles" i spoleviklingen. Det genererer en separat lille strøm som aktiverer et relæ der afbryder strømmen til elinstallationen. Spolen kan genere den lille strøm fordi elinstallationen forsynes med vekselstrøm (modsat jævnstrøm)."

En forudsætning for at få det til at virke er selvsagt at der er flere HPFI'er så arduinoen kan køre på en sikker kreds. Det er osse givet, at de kredse der skal kontrolleres (maskiner i produktionen) kører for sig selv.
Linket fra google er interesandt derved at det angiver den 'snedige' sensor-mekanisme. Den må osse kunne anvendes udenfor sikringsrelæet .. for det vil nok ikke være en god idé at hacke erlæet selv.

En ferrit-ring og en hal-sensor?

Hej

Jeg er bange for at du er på vej over åen efter vand :slight_smile:

Hvis du har et HPFI relæ der er indkoblet (produktionen kører) har du jo spænding til rådighed og der er meget let at lave et sikkert signal til din Arduino.

En strømforsyning (gamme mobil lader eller lign) forsynes med 230V fra HPFI relæet, på lavvolt siden tilkobles den via en spændings deler til indgangen på Arduinoen (Arduinoen ser en logisk '1' på indgangen), når relæet slår fra forsvinder spændingen din mobil lader kan ikke længere drive optokobleren og signalet forsvinder til Arduinoen - det kan ikke bliver simplere og mere sikkert. Det er jo en farlig spænding der kommer ud af HPFI relæet, så det gælder om at være sikker imod fejl.

Mobil laderen kan eventuelt indsættes i en sikkontakt der er forsynet fra det relæ du vil overvåge - så skal du ikke endgang ind i måler tavlen.

Du kan lave 3 paralelle "følere" en for hver fase :slight_smile: