Sous-vide (madlavning) - Styring af temperatur ved tænd/sluk

Jeg har bygget en pæn stak sous vide controllere i tidens løb.

De har alle været med en eller anden kommerciel PID-controller, hvis logiske output så har været brugt til at styre et solid state relæ, der igen har styret 220V til en dyppekoger, en slowcooker eller en riskoger.

Slowcookere har ret lille effekt, så de er ikke helt nemme at tune PID'en til at styre, til gengæld giver den lave effekt en indbygget sikkerhed. Skulle noget svigte, og systemet havne i "konstant tændt", så er der ikke mere effekt end at stegen bare får lidt for høj temperatur.
Riskogeren har også en temperaturføler der brandsikrer opstillingen.

En dyppekoger bliver ved indtil den er kogt tør, og så går smeltesikringen i den.

En kogeplade.... Den kan ende med at smelte gryden og sætte stegen i brand.

Jeg har brugt 25A "FOTEK" SSR'er.

Jeg har tunet en enkelt controller manuelt, de andre har gudskelov haft en autotune-funktion.

Man kan lave noget fremragende mad på den måde! Selv et stykke malkeko fra Netto bliver mørt af 24 timer ved 57°

Jeg har lavet en sketch til at styre en riskoger over en SSR med en LM35 som sensor, men er gået i stå der, da det ikke er lykkedes mig at provokere systemet til "stabil ustabilitet" efter Ziegler-Nichols metoden*.
.... måske skulle jeg kigge på autotune igen.

*Groft sagt: Bring systemet til procestemperaturen. Sæt I og D parameteren til 0, og juster P indtil der kommer en stabil oscillation i systemet, (eller oscillationen netop forsvinder, hvis den allerede var der). Perioden og den P-værdi der gav den, kan så bruges til at beregne P, I og D-parametre der burde virke tilfredsstillende.