BUTTON BOX

Hej forumet ...

Helt ny, både här och "på Arduino" ... (börjar bli smått frustrerad).

Var in på "Kjell" idag och köpte en "UNO" och en "Micro Pro" (visste inte riktigt vilken jag behövde).

Tanken är att bygga en "button box" där varje knapp motsvarar ett tecken från ett tangentbord.
"Micron" räcker antagligen till det jag behöver, men med en UNO borde jag på sikt kunna utveckla "lådan" med lite "roliga finesser".

Har än så länge lärt mig att "ändra hastighet på den blinkande dioden" ... :slight_smile:

Började titta på tutorials på YT i eftermiddags men hittar ingen som förklarar "så att en nybörjare förstår". Det är antingen för "komplicerat tugg" eller ofullständig info.

Jag behöver egentligen "bara" veta hur jag får "den här grejen" att utge sig för att vara ett tangentbord (så att min PC lyssnar på den) och lite basic kod så att jag själv kan styra upp vilka specifika "tangenter" jag vill koppla till x antal knappar.
Ngn typ av "kopplingschema" vore antagligen bra också ...

Numpad 1-9 + "höger shift" och "höger ctrl" ... klarar jag mig långt på!

Finns det någon här som kan sparka mig i rätt riktning?

Tack på förhand ... :slight_smile:

Uppdatering ...

Har fått till den här "koden" ... och är därmed enbit på väg med min "Pro Micro".

#include <Keyboard.h>

void setup() {
 pinMode(7, INPUT_PULLUP);
 pinMode(8, INPUT_PULLUP);
 pinMode(9, INPUT_PULLUP);
 pinMode(10, INPUT_PULLUP);
 pinMode(16, INPUT_PULLUP);
 
 Keyboard.begin();
}

void loop() {
if(digitalRead(7) == LOW) {
  Keyboard.press('a');
  delay(100);
  Keyboard.release('a');
  delay(500);}
if(digitalRead(8) == LOW) {
  Keyboard.press('b');
  delay(100);
  Keyboard.release('b');
  delay(500);}
if(digitalRead(9) == LOW) {
 Keyboard.press('c');
 delay(100);
 Keyboard.release('c');
 delay(500);}
 if(digitalRead(10) == LOW) {
  Keyboard.press('d');
  delay(100);
  Keyboard.release('d');
  delay(500);}
  if(digitalRead(16) == LOW) {
  Keyboard.press('e');
  delay(100);
  Keyboard.release('e');
  delay(500);}
}

Kolla in detta filmklippet.

Principiellt tycker jag codan ser bra ut. Men du måste inkludera något som förhindrar att arduinon startar som tangentbord direkt, annars kann datorn inte programmera den längre. (sätt t.ex in ett delay(5000) i början eller nåt)