Probleem met Hall Sensor

robtillaart:
Om een nette puls te krijgen voor de IRQ lijn je dit analoge signaal omzetten in een 0V - 5V signaal. Nu ben ik geen electronicus maar ik denk dat je met de analoge Hall sensor een transistor moet schakelen, zodat die een bepaalde drempelwaarde "geleid" als een schakelaar.

Kan iemand met meer E kennis details geven van een dergelijke schakeling?

Het klopt dat je dit beter kunt versterken, maar met 1 transistor kom je er niet ben ik bang.
Meestal word voor dit soort omzettingen een versterker chipje gebruikt dat in de volksmond een opamp heet.
De LM358 is daar een heel bekend voorbeeld van.
Die kun je zo opzetten dat die het signaal uit je analoge sensor omzet naar een digitaal signaal.
Daarvoor sluit je de sensoruitgang aan op de ene ingang en een vooringestelde waarde op de tweede ingang.
Je maakt geen gebruik van terugkoppeling (de uitgang word niet via een weerstand verbonden met een van de ingangen).
Wanneer nu je sensorwaarde boven de vooringestelde waarde uitkomt, klapt de uitgang om (bijvoorbeeld van 0 volt naar 5 volt).
Dat is precies wat je wil.
Die vooringestelde waarde is gewoon een (10 K) potmeter tussen 0 en 5 volt en de middelste pin komt dan aan de tweede ingang van de opamp.
Een LM358 heeft 2 stuks van dezelfde schakeling, en wanneer je er maar eentje gebruikt, dien je van de andere de 3 pinnetjes met elkaar te verbinden.
Wanneer het noodzakelijk is dat de schakeling andersom werkt, dan kun je de twee ingangen met elkaar verwisselen (dan klapt ie dus om van 5 naar 0 volt in het voorbeeld).
Bijkomend voordeel van zo'n opamp is dat het de uitgang van je sensor nagenoeg niet belast en daarom je meting niet zal beïnvloeden.

Dit alles kun je ook bereiken met een analoge ingang van je Arduino, maar een opamp schakeling is bijna oneindig sneller dan een analoge waarde binnenhalen en dan kijken of die boven de drempelwaarde uitkomt of niet.