Beginnen met een Uno of een Mega?

Hallo ik ben nieuw hier. Ik wil al een hele poos beginnen met een arduino, maar het kwam er steed niet van. Nu kan ik er een krijgen en mag kiezen tussen een Uno of een Mega.
Ik begin helemaal vanaf 0 , welke zal ik kiezen?
Mijn interesse gaat uit naar bewegingssensoren, licht en rfid dingen. Interactie tussen een arduino en personen.
Alvast bedankt,
Mobiuno

Zelf heb ik 'n Arduino 2560 Mega (en ben dus zwaar bevooroordeeld :wink: maar ik vind de 8KB RAM die er in zit nog niet echt veel; als je kunt kiezen raad ik de 2560 Mega aan: lekker veel digitale pinnen (54), 16 analoge poorten, vier USB in/uItgangen, 6 timers en nog steeds veel te weinig RAM ...

vriendelijke groet,

Jos

De mega is een pak duurder dan de uno. Als je mag kiezen (en je dus niet voor de financiele consequenties opdraait) kies je een mega (en koop je zelf de uno :wink: ).
Er zijn wel wat verschillen tussen de mega en de uno waar je wel op moet letten. Dat kan je geld en tijd kosten.
Zo moet je geen ethernet shield of sd shield kopen zonder ISP connector.

Met vriendelijke groet.
Jantje

Ik heb zelf ook een MEGA. Voor interactie tussen mens en arduino is deze geschikt, ik denk aan sensors, kleine lcd schermen, led sturingen. Het nadeel is dat als je de chip opblaast, dat je het zelf nauwelijks kan herstellen. Bij een UNO is dat makkelijker.

Ook voor het programmeren van een ATMEGA328 op een breadboard is de UNO handiger.

Ik ben begonnen met 2 Diecimila - voorloper van UNO - en dat gaf het voordeel dat ik ze met elkaar kon laten praten op allerlei manieren.
destijds was de prijs voor die 2 vergelijkbaar met "een grote broer".

Zou altijd met een UNO beginnen, en het geld liever aan allerlei sensoren besteden. Zelfs als je meer IO nodig hebt dan kun je vaak met I2C dedicated chips bijkopen.

mbt geheugen. Heb al veel projecten gedaan met UNO's en heb tot nog toe zelden een geheugen probleem gehad. 2K lijkt niet veel, maar bedenk dat de NASA de mensen op de maan heeft gekregen met ongeveer een UNO op 1MHz!

see - http://downloadsquad.switched.com/2009/07/20/how-powerful-was-the-apollo-11-computer/2 -

Ik heb sinds kort een UNO nu 2 weken later heb ik een mega besteld omdat ik het eea wil gaan gebruiken voor domotica en bang ben snel IO te kort te komen.
Kortom, bekijk eerst even wat je ermee wilt doen en probeer in te schatten hoeveel IO je nodig hebt.
Is het alleen om mee te prullen? Dan is een UNO voldoende!

genesisfm:
Is het alleen om mee te prullen? Dan is een UNO voldoende!

Gelieve deze statement niet omgekeerd te lezen. Het is niet zo dat je met een UNO enkel kan prullen.
Veel IO kan een reden zijn om naar de mega te gaan. Shift registers kunnen ook een oplossing zijn als je veel IO nodig hebt.
Met vriendelijke groet
Jantje

Zoals in het welkom topic vermeld ben ik ook aan het beginnen met arduino.
Maar even voor de zekerheid, de verschillende arduino's zit hem eigenlijk alleen in I/O terminals? of heb ik het mis.
Dan zou ik namelijk gelijk een mega kopen dan kan ik tenminste gelijk van alles als ik er kundiger in word.

Of zitten er dingen in een mega die het in een klap een ingewikkelder apparaat maken dan een uno of andere kleine arduino versie?

Het enige interesante verschil wat ik zie is dat een uno nog te krijgen is met een ''normale'' atmel en alle andere al SMD's zijn.
Kortom als ik door mijn onkundigheid het ding opblaas kan ik een mega weggooien (omdat ik niet zo klein kan solderen)
en een uno kan ik simpel weg een nieuw atmel inzetten.
Weet echter niet of ik daar dan nog een bootloader of firmware opmoet zetten voordat ik die kan gebruiken.

j-jk

J-JK:
Maar even voor de zekerheid, de verschillende arduino's zit hem eigenlijk alleen in I/O terminals? of heb ik het mis.
Dan zou ik namelijk gelijk een mega kopen dan kan ik tenminste gelijk van alles als ik er kundiger in word.

Je hebt het mis.
Je hebt tegenwoordig zoveel arduino's dat er echt al heel wat keuze is. Ze verschillen allemaal wel op een of ander domein.
Hier een paar inzichten die ik heb

Vormfactor
Zo zijn er 5 vormfactoren in productie (lees de maten van het bord).
De lilipad, mini, micro, uno (leonardo,duemilenove, ethernet), mega (mega adk, due)
De vorm factor is belangrijk als de maten van je ontwerp klein worden.
De vorm factor bepaald ook het aantal I/O pins (die eigenlijk headers zijn en die jij terminals noemt)

Pin gebruik
Bij een bepaalde vormfactor kunnen de I/0 poorten ook anders zijn. BV hebben de UNO en de leonarde dezelfde vormmaat maar bij de UNO zijn poort 0 en 1 in gebruik voor de USB. Voor de leonardo is dat niet het geval. Dit betekend dat je bij de leonardo eigenlijk 2 poorten meer hebt.
Kijk maar eens naar de board specificaties van de Arduino bordjes: waar zitten de IDA pinnen? Welke pinnen kunnen PWM aan? Welke pinnen zijn vrij?

Gedrag
De leonardo en UNO zien er hetzelfde uit. Maar de Leonardo gedraagd zich heel anders als hij aangesloten is op de PC. Een reset van de leonardo betekend dat de seriele poort verdwijnt er een ander komt die dan na een tijdje weer verdwijnt waarna dan je originele usb poort weer verschijnt.

spanning
De meeste arduino's werken op 5 volt en ander werken op 3,3 Volt.

Compatibiliteit
Behalve de spannings compatibiliteit is er ook code compatibiliteit. Zo kan je niet alle shields op een leonardo zetten (De laatste keer dat ik keek kon dat niet met de Adafruit motorshield). Het ethernet shield heeft het Arduino team moeten aanpassen voor de mega (zo is de ISP header geboren) omdat bij de mega de isp pinnen op een ander plaats zitten. De softserial is nog maar vrij recent de mega gaan onderstuenen. Veel libraries zijn voor de due nog niet beschikbaar.

Specifieke functies
De lilipad is gemaakt om in kleren te verwerken.
De mega ADK is dan weer gemaakt om met android te werken.
De ethernet heeft een ethernetkaart aan boord.
De due is het snelst van allemaal.

Ik ben vast en zeker nog het een en ander vergeten maar ik hoop dat de boodschap "In principe kan je de Arduino vervangen door een andere... maar kijk toch maar heel goed uit" duidelijk is.
Omdat de UNO het meest gebruikte en stabielst van allemaal is wordt de UNO aan beginners aangeraden.

Met vriendelijke groet
Jantje