Arduino pt100

Hej.

Har för en tid sedan skaffat en Arduino, driver just nu ett annat projekt där Arduinon skall ingå. Köpte ett antal pt100 3tråds tempgivare som ska andvändas för en högupplöst temgivning. vill mäta inom området 0-100grader C och 70-90grader C. Problemet jag att hitta en enkel lösning för att få till en insignal inom specificerat som är 0-5v vilket är analogingången på arduinon.

Hei!.

Jeg skriver på norsk hvis det er greit, bare si fra hvis du vil ha det på engelsk.

Hvis du skal plassere pt-100 giveren langt unna arduino så burde du bruke en måleverdiomformer nært pt-giveren slik at du kan omvandle signalet til en annen type som ikke påvirkes så lett av støy, temperatur og kabellengde. Bruker du 4-20 mA så er du ganske sikker.
I tillegg så er det meget enkelt å omvandle 0-20 mA til 0-5 V!. Alt du trenger er en 250 ohms presjisjonsmotstand.

Passive Current-to-Voltage Converter <- Dette er prinsippet for omvandling av 0-20 mA til 0-5V.

På www.elfa.se finner du en måleverdiomformer for pt-100 til 4-20 mA. Den har artikkelnummer 76-703-18.

Hej Ja Norska går alldeles utmärkt, och tack för svaret. Har tittat lite på strömlösningmetoden du föreslår och den verkar vara den smartaste lösningen. Synd bara att omvandlaren på Elfa kostar 700kr. Där jag ska mäta 70-90c vill jag ha stor nogranhet så där blir det nog en strömlösning och i det övriga området en spänningsdelare. Jag ska ha 6st pt100 inkopplade så man får ta lite hänsyn till ekonomin. Och så nämner du avstånd mellan pt100 och Arduino det kommer att vara relativt kort ca 3meter.

Hej alla, som ett led i utveklingen av mit Arduinoprojekt fick jag börja plugga igen. Kom in på Chalmers kvällskurs 15p C-programering med inriktning på Labview är det någon annan som har liknande utbildning eller erfarenhet, vore det kul med en kontakt. Har fortfarande inte löst problemet med pt100 givarna så den som har ideer eller förslag är välkommna.

Nok et norsk svar :slight_smile:

Hvis du finner en cheapo løsning på PT100, må du gjerne poste her, men uten å konvertere a la elfas transmitter, blir vel oppløsningen så som så..
Ellers har TMP36 måleområdet ditt ganske greit. Kommer selvsagt an på oppløsningen du trenger. tmp36 kan kjøpes f.eks hos adafruit.com

Tittade på databladet för tmp36 och upplösningen är alldeles för dålig, det var därför jag valde att gå på pt100, har haft lite dåligt med tid just nu men ska grotta ner mig i problemmet under hösten. Upplösningen jag vill ha är 0-100grader med 0.1 och 75-85grader med ännu bättre upplösning

Dette her høres ut som et destillasjonsprosjekt :slight_smile:

gradene høres kjent ut i hvert fall :stuck_out_tongue:

Temperatur er vanligvis ikke målt så nøye (lufttrykk har betyding med kokepunkt/damptrykk) og hvis man skal måle så nøye, må mange kalibrasjoner til, for målarene er vanligvis ikke helt lineære, så det lages tabeller over strøm og målt temperatur. og så er interpolerad mellom verdiene på tabellen.

David.

Jaha mín norska kolega konstigt att du vet temperaturerna för hembränning. Det säger ju en del om din erfarenhet, men om du vill prata destilationsteknik kan vi ta en riktig diskution om detta, Men min avsikt med tråden var att få mer information om pt100 den är ju den vanligaste förekommande sensorn i industrin och i laberatoriemiljö och har unika egenskaper som precition och och ålderbeständighet. Och det förvånar mig att ingen i den här världen har lyckats koppla ihopp dom, men jag har nog hittat en lösning som är relativt billig, återkommer när jag labbat klart och är det flera som har någott intresant inom området är ni mer än välkommna

Värt att notera om pt100:
Mätområdet är -200 till +850 GrC och Arduinon har 1024 bitars upplösning. Dvs du kan inte få bättre än en grads upplösning om du kopplar den direkt till en analog ingång... Så om du vill ha hög upplösning och direktanslutning så måste du välja en annan typ.
Annars är den logaritmiska resistans/temperaturkurvan inte nåt problem att hantera, jag har använt den gamla vanliga formeln för linjärisering i min Arduino.

Jo det du säger om mätområdet är -200 till +850 GrC stämmer ju men jag vill mäta i två områden 0-100GrC med en upplösning på 0.1 och inom ett område tex 75-85GrC och med så bra upplösning som det går eller 0.01GrC
och det räcker ju 1024 bitar till.

Hur tänker du då göra omskalningen av givaren? Har inte kommit på nån bra upplösningshantering själv, är väl för mycket programmerare... Ska samma givare användas och mätområdesinställningarna ändras, eller använder du två givare?
För att få en direktansluten pt100 att komma ner under 0.01GrC i noggrannhet skulle ingångarna behöva ha 17 bitars upplösning. Sen kan man ju undra om den noggrannheten alls finns i en pt100? Men samma givare bör ju kunna repetera samma värde, även om det inte är det värde man tror. Och det är alltså inte en siparator du ska ha den till?

SRyLul ja upplösningen 0.01 är kanska lite överkurs.
men det var ett mål jag satt i början på projektet,
enklaste sättet att få till en vettig lösning är nog en
wattstone brygga och med lite trixande kan man ändra
det mätområde man är intresserad av. Har just nu hittat
en krets i NL som jag beställt hem
http://www.smartec.nl/pdf/DSUTI.pdf
den verkar ok men jag förstår inte riktigt hur utgången fungerar
men du som programerar kanske kan tolka det för mig.

slatten

Hej!

Kanske lite sent svar, men men.

Jag har precis beställt en http://www.moderndevice.com/products/tmp421-temperature-sensor och den skall ha en upplösning på .04 grader.

pt100 er 100ohm ved 0 grader og 134,71 ohm ved 100 grader
for å få pt100 til å virke nøyaktig på det området så må du konstruere krets som gir ~0V ved 100 ohm og 5V ved 134,71 ohm og kutte ut alle volt over og under....

Ellers kan du bruke en 16bit I2C krets

tror du vil få den nøyaktig nok da.
Du unngår problemet med analog in på arduinoen ikke treffer ditt måleområde

@Xrim, denne fungerer ikke med kemikaljer... jeg tror det er som er poinget med pt100

David

Jeg skal til at løse samme problem. 2 leder PT100 som røggas temperaturmåler.
Dvs jeg skal bruge området op til ~400grader (det er hvad den sensor jeg har købt fysisk kan tåle).

Nøjagtighed er ikke vigtigst - men gerne bedre end 5%. Skal kun kunne se om stokeren "laver noget" og sammenholde det med vandtemperaturerne (som jeg måler med DS18B20's)

Hva med å koble pt100 elementet inn i en Wheatstone målebro ?

Tilpasser en driftspenning og motstandene burde det være mulig å få ut 0-5v for det temp området en ønsker.

Skal til med noe av det samme.
Regulere temperatur i akvarium med arudino uno og pt100.

Hva med å koble pt100 elementet inn i en Wheatstone målebro ?

Koblingen blir da slik 2, 3 eller 4 leder:

Tilpasser en driftspenning og motstandene burde det være mulig å få ut 0-5v for det temp området en ønsker.

Skal til med noe av det samme.
Regulere temperatur i akvarium med arudino uno og pt100.