Aansturen van grotere stromen.

Hallo,
ik gebruik een Arduino Uno om een led-toorts een morsecode te laten knipperen. Niks bijzonders omdat de power-led slechts 17 mA trekt.
Nu wil ik een reeks IR-leds aansturen. Ik dacht aan wel aan 10 tot 20 IR-LED's om voldoende lichtsterkte te krijgen.
Het probleem is dat één pin die stroomsterkte niet aankan.

Nu zou ik een externe batterijpak kunnen gebruiken om de Led's van stroom te voorzien. De LED's zou ik willen sturen via één pin die volgens mij max 50 mA aankan. De voeding van de Arduino zelf moet los van dat batterijpak staan.

De Arduino moet dus als een simpele schakelaar dienen.
Plaats ik hiervoor een relais of moet ik dit met een transistor oplossen (welke). Het is wel de bedoeling dat de zaak snel reageert en dat er geen te grote spanningspieken op de Arduino komen.

Wie helpt mij hiermee?

Hoi en welkom.

Het antwoord heb je zelf al gegeven: de transistor.
Die 50 mA is een absoluut maximum en geldt alleen als je slechts 1 pin belast.
Je doet er zeer verstandig aan als je ver weg blijft van een dergelijke stroom.
Dus beperk je tot 20 hooguit 30 mA.
Dat is ook geen probleem als je met een transistor werkt.
Wanneer je nog steeds een relais overweegt; dan heb je ook en transistor nodig om dat relais te bekrachtigen (puls minimaal een weerstand en een diode).
Bovendien heeft zo'n relais een bepaalde tijd nodig om de schakelaar in beweging te zetten en contact te maken, dat doet een transistor beduidend sneller.

Verder kun je de totale stroom beperken door een paar LEDs in serie te zetten.
Twee LEDs in serie gebruiken samen precies evenveel stroom.
Dus de LED uit je voorbeeld, als je er 2 in serie zet, is je totale stroom nog steeds 17 mA.
Maar dan moet je dus de spanning wel opschroeven zodat je genoeg spanning hebt om de twee LEDs samen te kunnen voorzien van die stroom.
Je moet dan dus meer weten dan de stroom die je LED verbruikt, namelijk moet je ook weten bij welke spanning dat dan is.
Als je je transistor straks 12 volt laat schakelen, kun je zeker 3 tot 4 LEDs (vaak nog wel meer) in serie zetten.

Je vroeg om een type van de transistor die dan aan te raden zou zijn, maar om dat correct te kunnen beantwoorden zijn er wat meer gegevens nodig.
(Zoals hoe snel moet het zijn, op welke spanning werken de door jou beoogde LEDs optimaal, en met welke spanning wil je het geheel laten werken).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Voor de keuze van de transistor:
Ik dacht IR-Leds van 1,5V te gebruiken. bvb: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/184307-da-01-en-IR_DIODE_OS_5038F.pdf
Als voeding dacht ik aan een 9V adapter.
Ik vermoed dat de schakelsnelheid van de transistor geen problemen zal geven. De led zal bvb 250 msec branden met tussenpauses van 300 msec.

Aansluiting:
Ik zou de gnd van zowel Arduino en van het extra batterijpack willen verbinden,
basis transistor aan bvb pin 13 van de Arduino,
collector aan de anode van een reeks LED's in serie,
emittor aan de +9V batterijpak,
Cathode LED reeks aan -9V

PS: hoe teken ik eenvoudige schema's (op mac)?

Geen idee welke appjes er allemaal zijn voor apple (die zijn er ongetwijfeld), alleen als ik er de tanden in kan zetten lust ik apples.

Als je een transistor gaat aansturen met je Arduino, dan moet je wel de basis-stroom bepreken door een weerstand, anders kun je zowel de transistor maar vooral ook de Arduino kapot maken.

De 9 volt adapter is dus om de Arduino te voeden, en de batterijpack om de LEDs te bedienen, neem ik aan ?
Inderdaad is dan de standaard dat je de GND van deze beiden als referentie en dus gemeenschappelijk nivo neemt.

Je kunt inderdaad een PNP transistor zo aansluiten als je van plan bent.
Je schakelt dan "in de plus".
Maar je schakeling werkt dan ook omgekeerd (geïnverteerd), dus als je je uitgang HIGH maakt, gaat de transistor uit, en als je 'm LOW maakt gaat de transistor aan.

Meestal word de anode van de LED via een weerstand aan de voedingsspanning gelegd.
De kathode komt dan aan de collector van een transistor, en de emitter komt dan aan GND.
Dat geldt voor een NPN transistor, en hierbij word een HOOG dus aan, en een LAAG word uit.

Nogmaals, vergeet de basis weerstand niet.

Ow, bijna vergeten.
Je hebt het over een 9 volt batterij pack.
Nadeel daarvan is dat de spanning langzaam zal inzakken naarmate de batterijen leeg raken.
En je wil uiteraard de stroom door de LEDs beperken om ze niet kapot te maken.
Dus je moet niet 6 LEDs in serie zetten zonder weerstand (want dat komt op 9 volt uit).
Maar 4 of eventueel 5 LEDs in serie plus een weerstand kan dan dus wel.
Zoals eerder vermeld, beperk je daarmee de stroom, want voor het totaal aantal LEDs word de stroom nog maar een kwart van wat die is als je ze per stuk aansluit.
De batterijen gaan daarom dan ook langer mee.
Nadeel is dan dat als er toevallig een keer een LED defect raakt, het hele groepje van 4 het niet meer zal doen (net als bij de kerstboom).