'Trigger' signaal i.p.v. switch voor arduino

Hallo,

Ik was benieuwd of ik een fysieke switch kan vervangen door een signaal van een ander apparaat middels een transistor ofzo en zo ja, hoe ik dit aan moet sluiten? Ik kom er niet helemaal uit en weet nog niet helemaal zeker of dit wel haalbaar is. Het mag de arduino nl. niet beschadigen :wink:

Dat is zeker wel mogelijk, maar je zult even wat meer info moeten geven over wat voor signaal je arduino moet gaan aansturen...

Top!

Het gaat hier om een waarschuwingsLEDje die ik vervolgens als trigger wil gaan gebruiken. Heb thuis nog een aantal 547B transistors liggen. Zou het hiermee kunnen?

Hoi en welkom robotspion.

De informatie die je verschaft is veel te summier om te kunnen vertellen of je kunt doen wat je vraagt.
Het signaal van een LEDje gebruiken om je Arduino aan te sturen is zonder meer mogelijk.
Maar je vertelt er niet bij wat voor apparaat dat is, hoe dat gevoed word en ook niet of je de functionaliteit van het LEDje nog wil behouden.
Dat maakt het niet minder mogelijk, maar het heeft wel implicaties voor hoe je dit kunt uitvoeren.
Verder dien je ook nog rekening te houden met hoe je een knipperend LEDje behandelt, of een LEDje dat vaker dan eens aan gaat.
Maar dat heeft dan weer niet zoveel met het aansluiten zonder risico op beschadigen van de Arduino te maken.

Algemeen geldt dat je als je hier (lees maar overal op het internet) met vragen komt, je niet mag aannemen dat men weet waar je het over hebt.
Je mag wel aannemen dat men dat niet weet en dus moet je alle relevante informatie verschaffen (zelfs als je twijfelt over de relevantie van die informatie).
Je mag ook niet aannemen dat men bekend is met eerdere vragen van je dus als je vervolgvragen hebt in een nieuw onderwerp, verwijs dan naar dat eerdere onderwerp.

De LED licht eenmaal op en knippert niet. Het apparaat wordt gevoed middels een 9V batterij en wat het is lijkt me tamelijk irrelevant. Enkel het oplichten van de LED (max 3V, 20mah) wil ik als equivalent van een pushbutton gebruiken. Tevens is de functionaliteit van de LED te verwaarlozen. Gedetailleerder kan ik het helaas niet maken.

Een vraag enkel uit nieuwsgierigheid: Wat als ie wel zou knipperen?

Zoals een goed spion betaamt, het blijft geheimzinnig.

Wat als ie wel zou knipperen?

Dat ligt eraan wat je wil "triggeren".
Als je eenmalig wil registreren dat het LEDje ooit is aangegaan dan maakt dat niet uit, maar als je telkens wil "triggeren" als het betreffende event zich voordoet en daarbij het LEDje knippert, dan wel.
Dan moet je dusdanig programmeren dat je dat knipperen er uit filtert.
Das dus mogelijk, maar wel een iets grotere uitdaging.
Je apparaat is batterij gevoed en voert daarom dus geen 230 volt ofzo waarmee je de Arduino kunt opblazen, je had aangegeven dat je dat liever niet wilde.

Als je het apparaat niet wil, kan of mag aanpassen, zul je naar het licht van de LED moeten kijken.
Als je het apparaat wil wijzigen (eventueel de LED eruit slopen), dan kun je er een optocoupler op aansluiten in plaats van die LED.
Let er dan wel op dat je de stroom door de LED van de optocoupler beperkt, zodat die past bij wat die opto kan/wil.
Maar dat hoeft in principe niet.
Je zei namelijk over je LED

(max 3V, 20mah)

Als dat betekent dat bij oplichten van die LED, er altijd 3 volt over staat dan hoef je daar alleen maar naar te kijken.
3 volt is namelijk een HIGH.
Kan er een andere spanning op staan die lager dan zo'n 2,2 volt is (ik weet de exacte drempel niet uit het hoofd, de theoretische waarde is 2,5 volt), dan is het anders en moet je meer doen.
Bijvoorbeeld met zo'n BC547 van je en wat extra weerstanden.

Als de LED in je apparaat een IR LED is, dan moet je er rekening mee houden dat die waarschijnlijk een signaal voert.
Dat doet ie door vrij snel te knipperen, en wanneer dat het geval is en je met een multimeter daaraan gaat meten, zie je mogelijk verschillende spanningen bij verschillende signalen.
Je wil weten wat de hoogste spanning is, en dat kun je met zo'n signaal en een multimeter niet vaststellen want die meet een gemiddelde (meestal per seconde).

Het is dus heel goed mogelijk die koppeling te maken en aan jou om ervoor te kiezen wat dan het beste is.
Aangezien we niet meer weten, moeten wij hier ook maar een beetje gaan zitten gokken wat de mogelijkheden zijn en wat daarin het best haalbare is.

Succes met je project.

MAS3:
Zoals een goed spion betaamt, het blijft geheimzinnig.

Bij mij klinkt het of je een ontsteking voor een bom wilt maken.

Ik bespeur lichte sarcasme, haha maar bedankt voor de uitgebreide info. De optocoupler is iets waarvan ik de werking nog niet ken en in de overweging kan gaan nemen.
Voor de nieuwsgierige aagjes: Het betreft hier om een koolmonoxidemelder waarvan ik het alarm natuurlijk intact wil laten, en de LED wil gebruiken als trigger. Mocht iemand een beter idee hebben om een signaal hieruit te krijgen, dan verneem ik dat uiteraard ook graag :wink:

Als je de LED niet hoeft te behouden is het vrij simpel mits het voltage niet hoger wordt dan max 5v! Je soldeert de LED los, waar de anode zat (+) soldeer je een draad naar 1 van de analoge pinnen van de arduino, waar de kathode zat van de led soldeer je een draad die je met de GND van de arduino verbind.

Dmv een analog(read) kan je de waarde uitlezen als de LED uit is, als de waarde hoger wordt (LED aan) dan komt er een getal uit tot 1023. Dus door een simpele if - else te maken kan je je actie uitvoeren.

arduibot007:
Ik bespeur lichte sarcasme, haha maar bedankt voor de uitgebreide info. De optocoupler is iets waarvan ik de werking nog niet ken en in de overweging kan gaan nemen.
Voor de nieuwsgierige aagjes: Het betreft hier om een koolmonoxidemelder waarvan ik het alarm natuurlijk intact wil laten, en de LED wil gebruiken als trigger. Mocht iemand een beter idee hebben om een signaal hieruit te krijgen, dan verneem ik dat uiteraard ook graag :wink:

Wat betreft het sarcasme: Neen; ik ben niet sarcastisch: er zijn al personen op dit forum geweest met vragen die op dit soort gedrag wijzen.

Led gebruiken als switch => gewoon een spanningsdeler met een lichtgevoelige weerstand (voor de led) als 1 van de 2 weerstanden. Dan heb je zelf een optocoupler gemaakt. Indien je de groene led wel nog wilt zien branden doe je gewoon een andere branden met je arduino. Merk op dat als het gewoon aan uit is je geen Analoge pin nodig hebt als je je weerstanden goed kiest.

Met vriendelijke groet
Jantje

Top jongens, mijn dank is groot!
@Jantje: "Dit soort gedrag"? Heb werkelijk nog steeds geen flauw idee wat je hiermee bedoeld :~ In ieder geval enorm bedankt voor je expertise.

soort gedrag = bommen maken of zo

Aangezien dit een internationaal forum is, zie je wel eens vragen opduiken of het wel slim is om zomaar iedereens vragen te beantwoorden.
Zo kwam er een slimmerik na de gebeurtenissen in Boston, die zich afvroeg of er voor die bommen geen Arduino was gebruikt.
Reden daarvoor was dat ie een blauwe printplaat kon zien op een van de foto's.
Dat zijn wel heel typisch Amerikaanse (en daarmee automatisch ook overtrokken) reacties, maar het kan nooit kwaad om er bij stil te staan dat er ook mensen zijn die om andere redenen dan "ter leering ende vermaeck" geïnteresseerd zijn in de techniek.
Ook terroristen hebben vaak genoeg aangetoond creatief te kunnen zijn.

Ok, ik snap 'm nu. Logisch als je er even over nadenkt, but rest assured: Geen bom in de maak hiero :~
Maar om nog even terug te mogen komen op het triggersignaal. Is de LED een goede manier om te "triggeren"? Als ik een signaal van het alarm zelf wil halen kan dit ook, maar dan moet ik AC eerst omzetten naar DC en ook ben ik bang dat de werking van het alarm hierdoor verminderd. Of is het gewoon handiger een aparte sensor aan te schaffen en die aan te sluiten op arduino?

Jantje:
Led gebruiken als switch => gewoon een spanningsdeler met een lichtgevoelige weerstand (voor de led) als 1 van de 2 weerstanden. Dan heb je zelf een optocoupler gemaakt. Indien je de groene led wel nog wilt zien branden doe je gewoon een andere branden met je arduino. Merk op dat als het gewoon aan uit is je geen Analoge pin nodig hebt als je je weerstanden goed kiest.

Met vriendelijke groet
Jantje