gps logger code probleem

ik ben een gps logger aan het maken van een arduino uno r3, gps ontvanger en SD lezer / schrijver.
deze gps ontvanger / SD kaartlezer ga ik gebruiken: gpsontvanger

nu gebruik ik de code van Jeremy Blum

Ik heb deze wat aangepast zodat deze wat meer gegevens wegschrijft naar de SD kaart.

eerst een stukje code geprobeerd waarmee ik kan controleren of de gps ontvanger werkt (gps_debug.ino)

als ik met de arduino software de code probeer te compilen krijg ik een error ik heb aangegeven waar.
ik heb geen idee of ik nog meer errors tegen kom.

gps_logger.ino is de code die de gps data naar de SD kaart moet wegschrijven. Maar die geeft op dezelvde regel de zelvde error.

gps_debug.ino is om te testen of de gps ontvanger werkt.

gps_logger.ino zou data moeten wegschrijven naar de SD kaart

ik gebruik de laatste arduino software 1.0.1 in combinatie met tinygps.h om te programeren

wel moet ik zeggen dat ik redelijk nieuw ben in arduino gebied.

alvast bedankt voor de hulp.

gps_debug.ino (4.85 KB)

GPS_logger.ino (5.99 KB)

ptrgr
Ik heb de code met de laatste versie van de library geprobeerd en ik krijg geen foutmelding.
Met vriendelijke groet
Jantje

ik ga maar eens een andere pc proberen,

ik twijfel zelf nog wel over de regel: int CS = 53

ik heb volgensmij geen pin 53 die ik kan gebruiken als chipselect. ik denk dat dit bij mij pin 10 moet zijn (hangt warschijnlijk ook van de gebruikte SD lezer af)

ptrgr:
ik ga maar eens een andere pc proberen,

Dit gaat echt niet helpen tegen compileer fouten.

ptrgr:
ik twijfel zelf nog wel over de regel: int CS = 53

ik heb volgens mij geen pin 53 die ik kan gebruiken als chipselect. ik denk dat dit bij mij pin 10 moet zijn (hangt waarschijnlijk ook van de gebruikte SD lezer af)

Pin 53 riekt inderdaad naar arduino mega. Er is geen pin 53 op de Uno.
Maar weerom kan dat geen compileer fout verklaren.

Met vriendelijke groet
Jantje

inderdaad, je hebt gelijk, andere pc help niet tegen de compileer fout.

toch vreemd dat het wel werkt bij jou, en niet bij mij.

heb je misschien een sugestie wat ik zou kunnen proberen?

ptrgr:
heb je misschien een sugestie wat ik zou kunnen proberen?

Jantje:
ptrgr
Ik heb de code met de laatste versie van de library geprobeerd en ik krijg geen foutmelding.

Ik heb al een suggestie gegeven
als ik wist welke foutmelding je kreeg heb ik er misschien nog een.

Met vriendelijke groet
Jantje

hier een schreenshot van het probleem (zie bijlage)

ptrgr
Zoals ik al zei:

Jantje:
Ik heb de code met de laatste versie van de library geprobeerd en ik krijg geen foutmelding.

Je hebt dus een verkeerde header file.
want in de mijne staat

  // satellites used in last full GPGGA sentence
  inline unsigned short satellites() { return _numsats; }

Dit definieert satellites().
De jouwe zal dat niet bevatten.

Met vriendelijke groet.
Jantje
ps Ik heb de versie genomen van http://arduiniana.org/TinyGPS/TinyGPS12.zip

dat helpt inderdaad, maar ik was wel in de veronderstelling dat ik deze gebruikt had.

veder had ik nog een ander probleem, maar dat is opgelost door de dtostrfbuffer op 20 te zetten ipv 30

ptrgr
Een algemeen advies als je code schrijft: "Nooit veronderstellen; altijd controleren".
Als je tekst selecteert en dan op spatie drukt is je tekst weg. Het is elke ontwikkelaar al overkomen.
Met vriendelijke groet
Jantje

gisteren me gps / SD shield voor me uno binnen gekregen,

ik had in erste instantie problemen om de gps ontvanger werkende te krijgen, maar dat is opgelost.
Ik moest de ctrl van de gps (welke aan pin 6 van de uno zit) aan ground hangen, dit software matig opgelost.

Ook me SD kaart was even rommelen, maar na een format van de kaart op fat16 (2GB SD kaart) en de chipselect pin op 10 gezet te hebben werd deze herkend met de Cardinfo voorbeeld sketch.

op de SD kaart een betand aangemaakt LOG.csv

maar nu lijkt de uno iedere keer de complete code telkens opnieuw uit te voeren (zie looperror.jpg).
als ik de video van Jeremy Blum mag geloven dan zou er aleen een nieuwe regel moeten komen met eventuele gps data, niet met alle info.

code als bijlage toegevoegd.

GPS_logger2_ino.ino (6.1 KB)