Elektromotortje aansturen zonder motorshield

Hallo,

Kort geleden heb ik een Arduino Uno aangeschaft, en ben begonnen met de "Learning" op de officielesite.
Nu is mijn vraag: Kan ik een elektromotor aansturen d.m.v de Uno zonder een motorshield.
M.a.w. is het mogelijk om met een "breadbord" iets te maken b.v. met een transistor?

Groetjes Robert

Dat kan zeker
De vraag is wat je wilt aansturen.
Een motor van minder dan 20mA op V volt kan zo aan de pin.
Heb je meer nodig kan je een mosfet of een transistor gebruiken als schakelaar.
Heb je nog meer nodig kan je met de mosfet of de transistor een relais schakelen.
Alles hangt dus af van je motor en wt die nodig heeft.
Ook is het belangrijk om te weten of je motor links en rechtsom moet draaien of niet. Normaal doe je dat met een H-brug maar dat kan ook met een duppelpolige dubbel schakelende relais.
Ikzelf heb een schakeling ontwikkeld waarbij ik met een transistor een motor aan en uitzet en met een relais geschakeld door een mosfet links en rechts kan draaien. Je moet dan wel opletten dat je je relais niet schakelt als de motor draait want dat is dan een dure grap.
Met vriendelijke groet
Jantje

Jantje:
Dat kan zeker
De vraag is wat je wilt aansturen.
Een motor van minder dan 20mA op V volt kan zo aan de pin.
Heb je meer nodig kan je een mosfet of een transistor gebruiken als schakelaar.
Heb je nog meer nodig kan je met de mosfet of de transistor een relais schakelen.
Alles hangt dus af van je motor en wt die nodig heeft.
Ook is het belangrijk om te weten of je motor links en rechtsom moet draaien of niet. Normaal doe je dat met een H-brug maar dat kan ook met een duppelpolige dubbel schakelende relais.
Ikzelf heb een schakeling ontwikkeld waarbij ik met een transistor een motor aan en uitzet en met een relais geschakeld door een mosfet links en rechts kan draaien. Je moet dan wel opletten dat je je relais niet schakelt als de motor draait want dat is dan een dure grap.
Met vriendelijke groet
Jantje

Hallo Jantje,

Ik heb wat gezien op "adafruit.com" om d.m.v. een transistor de PN2222 of de 2n2222 een motortje aan te sturen.
Maar deze transistor is moeilijk verkrijgbaar, en als vervanger zou dit de BC547 moeten zijn, alleen weet ik dit niet zeker volgens "circuits-online".
Misschien dat jij andere transistoren gebruik voor jouw project.

Waar je op bedoelt is npn/pnp als schakelaar. Dit is dus een transistor die net zoals een schakelaar de motor aanzet in 1 richting. Door PWM te gebruiken kan je ook zo de snelheid van de motor regelen. Hiermee kan je de motor maar in 1 richting laten draaien en kan je de motor ook niet "stoppen" (de motor bolt uit)

Er zijn heel wat transistors, mosfets en motoren op de markt.
Als je de "juiste" transistor/mosfet wilt voor jouw motor moet je de motor specificatie en de transistor/mosfet specificatie erbij nemen.
De andere oplossing is een "zware" transistor/mosfet nemen (lees een die veel stroom kan schakelen en hoge spanningen aankan) dan betaal je wel wat meer maar dan heb je meer kans dat je dezelfde transistor/mosfet voor je volgende motor/apparaat kan gebruiken.
Verder heb je NPN en PNP. De een moet aan de pluskant (PNP) de ander aan de minkant (NPN). Om andere spanningen dan 5 volt te kunnen schakelen moet je aan de min kant schakelen (NPN). Vandaar dat ik altijd NPN koop.

Het verschil tussen een mosfet en een transistor is dat een mosfet een schakelpunt heeft. Daaronder geen stroom daarboven wel stroom. Een transistor is eigenlijk een versterker. Dat betekend dat je met een transistor de stroom in je motorkring kan beperken door de stroom in je stuurkring te beperken. Met een Arduino heeft dat weinig zin.

Als ik naar de 2N2222 kijk zie ik dat die 800mA kan schakelen. Dat zie ik niet echt als een "zware" transistor maar voor jouw toepassingen misschien meer dan genoeg. (Ik heb hier 12A nominaal 40A gedurende 5 seconden dingen liggen ]:smiley: )
Ikzelf ben begonnen met TIP107 (NPN) en TIP102(PNP) die dingen kosten iets meer dan een euro -bij mijn electronica boer- en kunnen 8A schakelen en kunnen 100 volt aan. Met andere woorden met een arduino niet stuk te krijgen. Als echte electronica leek/beginner gebruik ik dit liever dan een goedkopere die dan ook sneller stuk gaat. Ik heb al heel wat mosfets kapot gemaakt maar nog nooit een TIP107 :smiley:
De 2N2222 kost minder dan 20 cent bij mijn electronica boer. Het is aan jou de keuze wat voor jou het best past.

Met vriendelijke groet
Jantje

PS de BC547 kost ook iets van een 20 cent bij mijn elektronica boer en kan maar 100mA aan.

Voor 8 euro heb je bij iprototype een motorcontroller die 2 motoren op 1 ampere kan schakelen. Dan heb je een volledig werkende h-brug.

Als je wat meer ervaring hebt is het leuker om zelf iets te maken maar dit is een goede manier om te beginnen en niet zo simpel als die plug and play shields.

Stealth0113:
Voor 8 euro heb je bij iprototype een motorcontroller die 2 motoren op 1 ampere kan schakelen. Dan heb je een volledig werkende h-brug.

Als je wat meer ervaring hebt is het leuker om zelf iets te maken maar dit is een goede manier om te beginnen en niet zo simpel als die plug and play shields.

Klopt, heb ik gezien op ...bay, alleen ben ik er achter gekomen, dat ik geen H-brug voor mijn project nodig heb, maar een servo.
Ook deze heb ik gezien op ...bay, en dan de mini versie.
Ik geloof dat het voltage 4,8V is.
Is er iets waar ik op moet letten bij aanschaf van servo's.
Trouwens mijn project, wordt een robot arm van LEGO.

Groetjes Robert

Aansturen van een servo is een heel ander verhaal dan het aansturen van een andere motor.
Wanneer je een servo een commando geeft, mag je er van uitgaan dat ie daar ook heen gaat.
Bij een motor moet je gaan bijhouden waar ie is en m vervolgens correct aansturen.
Dat is wel een belangrijk verschil want het maakt het je een stuk gemakkelijker.
De meeste servo's hebben een slag van 180 graden en daar moet je dus wel rekening mee houden.
Maar met een arm zal dat niet zo'n groot probleem zijn, de mijne kunnen slechts over 1 as verder dan 180 graden.
Die servo's zijn oorspronkelijk gemaakt voor rc afstandbediening, en werken met een voedingsspanning die redelijk ver uiteen mag lopen.
Dat is meestal 4 of 5 (oplaadbare) cellen en dus 4,8 of 6 volt.
Dit betekent weer dat je m kan voeden uit de 5 volt van de Arduino, maar niet per se dat dat ook een goed idee is.
Ik heb hier een maandje geleden zitten spelen met wat servo's die ik heb laten komen en wanneer je met alleen maar 1 servo bezig bent en je de Arduino uit de USB voedt, gaat dat goed.
Dan laat je de servo dus draaien maar je belast m niet mechanisch (je bent gewoon een beetje aan het spelen om te zien hoe dat aansturen werkt).
Wanneer ik 2 servo's tegelijk wilde bedienen, gebeurden er al rare dingen.
Dat zegt dus dat je waarschijnlijk beter een aparte voeding gebruikt voor de servo's, of die in ieder geval niet uit het Arduino bordje voedt.

Ik heb hier getest met een Tower Pro SG90 en met een HJ D3615 (een digitale servo, die schijnen sneller, sterker te zijn, maar zijn ook groter en dus zwaarder).
De hele kleine servo's SG90 zijn wel behoorlijk luidruchtig.
Ik heb ze van DX uit China laten komen.

Ik heb een keer geprobeerd om 2 parallax continu servo's op mn chipkit uno32 te laten werken, nou dat werd een puinhoop. Ik was toen nog niet zo ver met arduino maar leek wel of er na elke regel een delay van een paar ms stond.

Het robotje stotterde aan alle kanten, daarna een 9v batterij met een 7805 direct op de servo's en het probleem was opgelost. Gelukkig heeft de uno het toen overleefd, maar raad je aan om altijd de servo's apart te voeden om problemen te voorkomen.

De Arduino 5V regulator (ncp1117st50t3g) kan maar 1A max leveren. Ik zou het nooit zover laten komen. En daar moet alles van de arduino van gevoed worden. Dus ik zou ook een aparte voeding maken voor motoren ed.

nicoverduin:
De Arduino 5V regulator (ncp1117st50t3g) kan maar 1A max leveren. Ik zou het nooit zover laten komen. En daar moet alles van de arduino van gevoed worden. Dus ik zou ook een aparte voeding maken voor motoren ed.

Die 1A in de datasheet moet je wel juist interpreteren. Die ncp1117 is een lineaire spanningsregelaar. Als de voedingsspanning bijvoorbeeld 9V is en die regelaar moet 1A stroom geven dan zal die regelaar 4W (4*1)aan warmte produceren. Die ncp1117 op de Arduino is een kleine SOT223 package, die kan nooit zoveel warmte dissiperen. Afhankelijk van de voedingsspanning ga je best niet boven de 200-300mA anders zal die regelaar snel zeer warm worden.

Bajdi:

nicoverduin:
De Arduino 5V regulator (ncp1117st50t3g) kan maar 1A max leveren. Ik zou het nooit zover laten komen. En daar moet alles van de arduino van gevoed worden. Dus ik zou ook een aparte voeding maken voor motoren ed.

Die 1A in de datasheet moet je wel juist interpreteren. Die ncp1117 is een lineaire spanningsregelaar. Als de voedingsspanning bijvoorbeeld 9V is en die regelaar moet 1A stroom geven dan zal die regelaar 4W (4*1)aan warmte produceren. Die ncp1117 op de Arduino is een kleine SOT223 package, die kan nooit zoveel warmte dissiperen. Afhankelijk van de voedingsspanning ga je best niet boven de 200-300mA anders zal die regelaar snel zeer warm worden.

klopt.