Nano upload probleem

Ik heb sinds kort een nano gekocht omdat ik voor een lopend project wat plaats gebrek heb.

Bij een nieuw bordje schiet ik meestal even snel het blink programmaatje erin om te testen of hij het doet.
Helaas wil dat tot nu toe niet echt lukken:

Seriële poort 'COM10' niet gevonden. Heeft u de juiste poort geselecteerd uit het menu Extra > Seriële poort?

...ik kan geen andere poort selecteren...

Ik heb ook twee mega's en een uno liggen deze doen het gewoon, heb de originele software welke ik al eens heb ge-herinstalleerd. Heb al een aantal topic's door gegraven maar de oplossing stond er voor mij niet tussen

Op de nano knippert een groen ledje en een rode brand constant vanaf het moment ik hem aan de pc hang.
Doe ik iets fout of is de nano gewoon defect?

(Funduino Nano 3.0 Atmega328 5V 16 MHz met USB-kabel (Arduino))

gelukt, heb de driver die onderaan deze pagina staat geïnstalleerd :-[
moest wel handmatig via aparaatbeheer maar dan doet ie het ook

:slight_smile:

Wie zoekt die vindt.

Bedankt om te melden dat en hoe je het gevonden hebt.

Met vriendelijke groet
Jantje

Je probleem werd veroorzaakt doordat het hier een heel goedkope kloon betreft (die bij die shop toch niet zo heel goedkoop blijkt te zijn, maar deze webshop in een geheimzinnig oord wil ook graag wat geld verdienen).
Dat goedkope moet overal vandaan getrokken worden, en dat redt je niet met een echte FTDI USB/serieel oplossing.
Daarom is er een goedkopere Chinese kloon van de sowieso al goedkopere, maar duidelijk minder stabiele Prolific oplossing gekozen.

Nu je de driver ervoor geïnstalleerd hebt, zal het wel goed werken.
Alleen moet je er wel rekening mee houden dat wanneer je 'm met een andere USB poort op je PC verbindt, er een nieuwe seriële poort zal worden toegewezen (wat ook geen probleem is zolang je het maar weet).

MAS3:
Dat goedkope moet overal vandaan getrokken worden, en dat redt je niet met een echte FTDI USB/serieel oplossing.
Daarom is er een goedkopere Chinese kloon van de sowieso al goedkopere, maar duidelijk minder stabiele Prolific oplossing gekozen.

Ook een FTDI kan weleens helemaal verkeerd uitpakken:

zie FTDI Bricking Counterfeit Chips

FTDI have released a windows driver update that bricks any product using counterfeit chips.
A classic case of corporate suicide.
Dave breaks down "FTDIgate", and rants about FTDI's official response.

Omdat ik Linux gebruik blijf ik gevrijwaard van alle ellende rond signed drivers enzo die MS installeert.

Hieruit blijkt maar weer eens dat grote bedrijven sch**t aan hun klanten hebben.

Ik wist dat het om een chineese kloon ging, staat ook op de site.
Op dx is ie idd voor minder dan de helft te koop maar dat duurt me te lang daarom heb ik hem bewust duurder betaald.

Over de webshop alle lof, deze heeft me op de driver gewezen en me met de installatie geholpen.

sjuul ken je arduinoforum.nl

nu wel :wink: bedankt