[opgelost] luchtdruk sensortje voor vloeistofvolume meting

Ik zoek, voor het meten van volumeniveau's in diverse tanks (water, gasolie (mazout)) goedkope luchtdrukmetertjes.
MAS3 noemde die al 'barometic pressure' metertjes.
Dat is het toch niet helemaal, want daar zit geen tuutje aan, waaraan je een slangetje kan bevestigen.

Vroeger, en mischien nu nog steeds, hadden de wasmachines zo'n sensortje om het waterniveau te meten.
Stijgt het niveau, dan stijgt de luchtdruk in het slangetje, dat in de vloeistof hangt.

Ik heb er zeker 6 nodig, dus 20 euro is me teveel, voor een reseveonderdeel van een wasmachine, en dat misschien niet eens werkt.

gr. Rik.

Okee, ik heb voorlopig een oplossing bedacht.
Ik zal er eentje zonder tuutje bestellen.
deze:

Die knutsel ik dan wel in een luchtdicht doosje, met een slangenippel eraan.
Kijken of dat werkt.

Het bestellen zal wel even duren, want ik heb wel een vast adres, maar daar ben ik nooit.
Ik zit per slot op een boot.
Ik hoop dat Gotron in Gent 'm voor me wil bestellen, en dan kan ik volgende week aan de slag.

Ik houd jullie op de hoogte, want volgens mij is er geen goedkoop alternatief voor het meten van vloeistofniveau's.

Hoi rikky.

Je kunt dat spul natuurlijk ook zelf bestellen en op een door jou gespecificeerd adres laten afleveren.
Als je vooruit betaalt zal het de afzender een worst zijn waar ie ze heen moet sturen.
Overigens zie ik dat Adafruit ze momenteel niet voorradig heeft:
"We expect to have these in stock in about 5 to 10 business days."
Dat betekent dat je ze pas volgend jaar kunt hebben.

Verder moet je met je uiteindelijke product ook rekening houden met variaties veroorzaakt door omgevingsfactoren zoals temperatuur.
En de meeste tanks zijn geen rechthoekige constructies.
Daarom is de kans groot dat je zult moeten "uitliteren".
Dat is telkens een bepaalde vaste hoeveelheid vloeistof vullen, en dan kijken wat je sensor registreert.
Vervolgens kun je een tabel bouwen waartegen je je meetwaardes kunt houden om te zien hoeveel er nog in je tank zit.

Dat is erg jammer.
Dan kan het wel eens helemaal langer uitgesteld worden.
Gotron heeft ook niet eens teruggemaild, dus die ziet het ook niet zitten, denk ik.

Ik dacht overigens dat 1 meter water extra, een druk verhoging geeft van ongeveer 0,09804 bar, ongeacht de vorm van je tank.
Al is ie nog zo raar.
Gewone luchtdruk is ongeveer 1 bar, dacht ik, dus meter water is ongeveer 1,1 bar, en 2 meter is dan 1,2 bar.

Helemaal zeker ben ik niet.

In dat geval is het bedachte metertje dus zowizo niet goed, want die gaat van 300-1100 hPa is 03 tot 1, bar. :frowning:

Je meet inderdaad met een luchtdruk metertje het nivo in je tank.
Dat is dus hoe hoog het water in de tank staat.
Maar met die hoogte weet je nog niet alles.
Meestal zul je een volume willen weergeven, maar je meet dus een nivo.
Dus als je tank geen mooie rechthoekige vorm heeft, dan moet je het nivo omzetten naar een volume, en daarvoor kun je dus dat uitliteren gebruiken.
Ik weet niet met welke meet bereiken je te maken krijgt, das me te lang geleden dat ik daar op school over heb geleerd.

Ik heb op een Chinese site een luchtdruk metertje met tuitjes gezien die als luchtsnelheidsmeter word gebruikt.
Maar dat ding meet dus onderdruk en zal waarschijnlijk ook niet binnen het meet bereik liggen dat jij zoekt.

Alle tanks die ik wil meten zijn rechthoekig, op het onderste stukje na, maar dan is het voor mij al leeg.
Doorzoeken dus :slight_smile:

kan je er niet een weegschaal onder zetten (ander soort pressure sensor),
sensoren uit een 2e hands weegschaal?

Ik heb 2 grote gasolietanks van ieder ruim 1.5 kuup, en een even grote watertank.
Vastgelast aan de huid van de boot.
Daar is moeilijk een weegschaal onder te krijgen.
Dan hebben we nog een ander schip, ons woonschip, met ook 2 gasolietanks en een watertank.
Maar op dit schip hebben we ook 4 van die plastik kubieke meter vaten, waar vroeger appelsap of iets dergelijks inzat, aan elkaar gekoppeld voor het opvangen van regenwater.
En die zijn het belangrijkste probleem, want als je weg bent, of te lui, en het regent een tijdje te hard, overstromen die vaten.
Dan moet de regengoot losgekoppeld worden.
Onder zo'n kubieke meter vat, kan ik wel een weegschaal plaatsen, dat is geen probleem.
Maar waar vind ik een weegschaal die meet tussen de 0 kg en 1 ton?
Dat moet dan ook nog een weegschaal zijn, die zijn meetwaarden als een weerstandje doorgeeft, zodat ik die kan meten met de arduino.
Dat wordt hem niet volgens mij.

Alternatieven zijn, een pijpje door de huid van het schip lassen, als overloop, maar dat wou ik zoveel mogelijk voorkomen.
Of een vlottertje boven in de tank hangen, die de arduino vertelt dat de tank vol is.
Het programmeren wordt dan wel opeens een stuk gemakkelijker.

Ik vrees dus dat ik mijn ambities moet bijstellen, en voor het laatste moet gaan.:frowning:

Waarom ik zo gefixeerd ben op dit probleem is omdat de commerciele handel dit natuurlijk allang heeft.
Alleen de prijzen die ze vragen zijn zo schrikbarend, dat het de moeite loont om zelf zoiets uit te vinden.
Mastervolt doet bijvoorbeeld aan boot-omotica, maar een hoofdunit, vergelijkbaar met een arduino uno en een io-shield kost algauw duurder dan 500 Euro.
En niet open source.
En dan begint het pas.
Ik kan dus rustig een arduino spenderen per tank, er nog een pak tijd en geld voor onderdelen in stoppen, en dan ben ik nog goedkoper uit.

OK weegschaal is geen optie. Maar het plaatje is een stuk duidelijker geworden,

(denk denk denk)

Uit te lezen via I2C. tot 100PSI ~ 6.8 Atm


alternatieven

  • buis met een vlotter en een afstand sensor (ping )))

  • buis met om de 5 cm een schroef en kijken of er geleiding is via geselecteerde schroef. (id de vloeistof enigzins geleidend? OHmmeter)
    Kan ook met een weerstandsbank - in een buis // tekening 90gr gedraaid

(onder)
======================================================= (bovenkant)
o------------------------------------- 5V
-[ ]---[ ]---[ ]---[ ]---[ ]---[ ]---[ ] ---A ---[ ] - 0 V

afhankelijk van hoe hoog water staat zitten er meer weerstanden in de voltage divider => andere waarde analog read
De 5V zet je expliciet aan met een digitalpin HIGH te maken dus alleen als je meet loopt er stroom door de vloeistof.
met een paar weerstanden is dit snel te testen.

  • een buis met een ballonnetje erop. Als de waterspiegel hoog is is het ballonetje verder opgeblazen, dan wanneer waterpeil zakt.

  • een buis met een stokje dat gekleurd in (regenboog) en dan een kleur herkennings sensor?

De oplossing met het ballonneje is het leukste.
Maar ik kies toch voor die Honniewell denk ik.
Of iets dergelijks.

Ik heb opeens zin om op vakantie te gaan.

Die Honeywell sensor lijkt erg veel op het onderdeel dat ik eerder deze week tegenkwam.

Van beiden even de datasheet opzoeken en je weet welke het best geschikt is.
Er is wel een prijsverschil (Farnell's prijs is zowaar lager), maar ik weet niet of de Farnell prijs in of exclusief BTW is.
En het Chinese ding is inclusief verzenden, maar tussen verzenden en aankomen zit meestal wel ongeveer 3 weken, vooral omdat de Nederlandse douane vaak zeer vertragend werkt (aan de hand van de beschikbaar gestelde tracking gegevens).

Farnell is zonder BTW IIRC.

Farnell is een I2C en de E-bay one heeft analoog IO

Deze:
http://www.altheris.nl/products/pressure-sensors-budget-compact-and-oem-pressure-sensors.htm?utm_term=sensors%20druk&utm_creative=32535124095&utm_source=adwords&utm_campaign=AltherisSEA

De bovenste.
Daar ga ik morgen eens voor bellen.
5V en helemaal kantenklaar volgens mij.

Benieuwd naar de prijzen die ze vragen.

Ik ben ook benieuwd naar de prijzen, maar ze geven geen gehoor,
en antwoorden niet op mail, dus ik vrees dat ze einde jaar vieren.

U ook allen vreten op aarde gewenst.

Ik zat aan een simpel vlottertje te denken voor in mijn watertank, wist niet van het bestaan van zo'n luchtdruksensor. Misschien kan ik die ook toepassen maar zoals je schrijft, met een slangetje in de tank en het elementje er buiten.

Dat elementje is een reserveonderdeel van een wasmaschine, en kan eigenlijk niet duurder dan een euro of 5 kosten.
Nog steeds niet echt gevonden.

M'n vaatwasser zal het niet meer zo lang volhouden, zou er daar ook een in zitten?

Ja daar zal er ook 1 inzitten.

Ik ben er heus wel mee bezig, maar er zijn alleen opeens een hoop andere beslommeringen.
Desnoods ga ik volgende week eens een rondje doen langs de oud ijzer boeren.
Wie weet.