[opgelost] luchtdruk sensortje voor vloeistofvolume meting

Altheros heeft inmiddels geantwoord.
Hun sensortje kost 125,- Euro, en ik moet er een paar bestellen.
Dus die wordt m niet helaas.
Hun service, en volgens mij hun spullen zijn wel goed.

Dat wordt volgende week dus eerst een toertje schroothandelaren.
En anders denk dat ik nu toch zo'n Chinese website iets ga laten opsturen.
We zien wel of dat aankomt.

Voorlopig was ik nog niet eens aan Robbilaerts opdrachtjes voor de tuinsproeier toegekomen, door allerlei andere drukte.
Ik schiet niet op. :frowning:

Iemand nog een wasmachine-schroothandel idee, omgeving Gent?

Nou voorlopig heb ik al een cheap, quick en dirty oplossing voor water gevonden.

gevonden op http://forum.arduino.cc/index.php/topic,14691.0.html

Ik zou zelfs een paar weerstandjes onder elkaar kunnen hangen, zodat je het niveau enigzins kan meten.
Dat is voor de regenwatertank goed genoeg voorlopig.

Daar ga ik maar eens beginnnen.
Dat luchtdruksensortje komt dan later misschien nog een keer.

Ha, ha,
Ik zit zomaar wat te grasduinen.
vind ik een Capacitive Fuel Gauge.
http://www.rst-engr.com/kitplanes/ (juni, juli en augustus)
Het meet vloeistofniveaus in brandstof door een geisoleerd draadje in je tank te hangen en de
?capaciteitswaarde in microfarads? te meten met de wand (van ijzer) volgens het princiepe:

As we know from basic electronics, any two conductors separated by an insulator make a capacitor. Whether those conductors are metal plates separated by air, or the earth separated from the moon by the vacuum of space, the principle is the same.

Hmm, mijn Engels is goed genoeg, het gaat alleen niet zo snel, maar electronica ben ik maar zo'n beetje van het net af aan het leren.
Als iemand mij een korte simpele uitleg kan geven over conductors en capacitors of me kan linken naar een Nederlandse les electronica over dit onderwerp

Daar staat dus dat een condensator (capacitor) niets anders is als twee geleiders (conductors) gescheiden door een isolatie.
Het maakt niet uit waaruit de geleiders bestaan en ook niet waaruit de isolatie bestaat.

Als je een condensator bouwt uit een geïsoleerde draad en de wand van je tank, dan zul je dus een capaciteit meten.
Wanneer de tank gevuld word, zal dat die capaciteit beïnvloeden, omdat water een slechte isolator is en dat water de lucht die een stuk beter isoleert verdringt.
En dat is dan weer iets dat je elektrisch kunt meten.

De weerstanden in het water waar je het over hebt (en Rob een stukkie terug het al over had), zullen wel aangetast worden door de combinatie water en elektriciteit (de draadjes gaan versneld oxideren).
In geval van een vuilwatertank of een regenwatertank (niet hetzelfde) zal dat niet veel uitmaken.
In een drinkwatertank moet je dat niet doen, want je vervuilt daarmee dan ook je drinkwater.
Wanneer er inderdaad een versnelde oxidatie optreedt, zal er ook een elektrochemische reactie in het water plaatsvinden: Het water zal (wel heel beperkt hoor) uiteenvallen in waterstof en zuurstof.

Dat capacitator gedoe wordt m niet.
Veel te moeilijk.
Ik heb het sensortje van Robilaart besteld.
http://nl.farnell.com/honeywell-s-c/asdxrrx030pg2a5/sensor-30psi-gage-radial/dp/1784707?Ntt=ASDXRRX030PG2A5
Die gaat tot 6 bar, ruim voldoende.
Bovendien dacht ik een paar maandjes werkeloos te zijn, maar dat is tot nog toe flink tegen gevallen.
In mijn vrije tijd ben ik het timertje van Robilaart in mijn bestaande programmatjes aan het knutselen.
Werk genoeg dus.

rikky:
Ik heb het sensortje van Robilaart besteld.

al veel typo-namen gehad, deze had ik nog niet :wink:

Farnell heeft niet geleverd, en heeft geen waladres noch telefoonnummer, dus...
De volgende poging wordt:

Dat is zodra ik weer een soort van vast waladres heb, is over een maand misschien.

sorrie.....

Hallo, ik ben er weer.
Het is bijna een jaar later, en ik heb 6 zendertjes gekocht.
Bijgesloten de specs.
de prijs ben ik even vergeten.
Wat ik wel weet is dat het werkt voor geen meter.
Ik heb alles geprobeert.

dwz, met 2.
Ik heb nog 4 hele.
Die wil ik nog even heel houden, totdat ik denk dat ik het nu wel snap.

Dont you worry, ik heb geen haast.
Ik probeer het alleen maar te begrijpen en toevallig is het nu even Christmas en hou ik niet van vreten op aarde.
Dus heb ik even tijd.

Wat ik niet snap is waarom er niets uit komt als ik de VCC en de GRND op 5 volt verbind, en dan ga meten met de voltmeter, terwijl ik in het slangetje blaas.

Sorrie voor de late reactie, er is zoveel tussen gekomen.

Freescale_Semiconductor-MPX5050DP-datasheet.pdf (119 KB)

Wat ik van de datasheet begrijp:.
Sensortje meet tussen 0 en 50 kiloPascal.
Maximum toelaatbare druk is 200 kiloPascal.
De meetzijde meet de druk t.o.v. de andere kant en volgens de datasheet zit daar een vacuum kamertje.

uit de datasheet pagina 5:

Motorola designates the two sides of the pressure sensor
as the Pressure (P1) side and the Vacuum (P2) side. The
Pressure (P1) side is the side containing fluorosilicone gel
which protects the die from harsh media.

Gewone luchtdruk op zeeniveau is ongeveer 1 bar == 100 kiloPascal, wat dus al veel meer is dan de maximaal te meten druk.

Dit sensortje lijkt me niet geschikt om overdruk te meten.
Meer iets voor in een ballon of vliegtuig.

Na doorlezen van de hele topic vroeg ik mij af of je niet met een heel simpel ultrasoon sensortje de afstand kunt meten tussen de bovenkant vloeistofniveau en de bovenkant van de tank.
Mocht de vloeistof niet voldoende reflectie hebben voor U.S, geluid dan kun je die sensor misschien boven in een buis monteren en in de buis een vlotter laten drijven.

ultrasoon sensor
(justmy2cents)

cartoonist:
Wat ik van de datasheet begrijp:.
Sensortje meet tussen 0 en 50 kiloPascal.
Maximum toelaatbare druk is 200 kiloPascal.
De meetzijde meet de druk t.o.v. de andere kant en volgens de datasheet zit daar een vacuum kamertje.

uit de datasheet pagina 5:
Gewone luchtdruk op zeeniveau is ongeveer 1 bar == 100 kiloPascal, wat dus al veel meer is dan de maximaal te meten druk.

Dit sensortje lijkt me niet geschikt om overdruk te meten.

Met andere woorden. Als je zou zuigen in plaats van blazen zou je wel een verschil moeten meten.
Degene waar je op geblazen hebt zijn echter waarschijnlijk al stuk daar een mens meer dan 200kiloPascal kan blazen. Stuk in de zin van werken niet meer of niet meer volgens de spec.

Met vriendelijke groet
Jantje

De datasheet is een beetje veelzijdig en daardoor verwarrend omdat deze zowel een type beschrijft met een tuitje type GP (aan de andere kant een vacuum) en een type met twee tuitjes, type DP.

Als jouw sensor twee tuitjes heeft zou die wel het verschil tussen zeeniveau luchtdruk 100kpascal en zeeniveau+ 1 meter water(ca 110kpascal) nauwkeurig moeten kunnen meten.

Het idee van een US sensor lijkt me achteraf niet zo'n geweldig goed idee, vochtigheid is niet goed voor electronica en in zo'n tank kan het heel vochtig worden.

Dus ben benieuwd welk type je daar hebt.

Ok ik snap 'm.
Ik dacht dat 50 Kpa betekende dat je 5 meter waterkolom kon meten.
Dan heb ik dus onderdrukmeters gekocht.
Wat moet je daar nou mee.
Voor weinig dacht ik, maar dat valt nu dus toch vies tegen.

500 kPa ?

Oh, trouwens, @ catoonist.

Mijn sensor heeft 2 tuitjes.

Nee, ik had het goed.

Met 50 kilopascal kan je meten tussen 5.1 meter diep en 5.6 kilometer hoog.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=50+kpa&lk=4&num=1&lk=4&num=1

Ik ben niet dom.
Hoop ik.

Als je metertje 2 tuitjes heeft kan je drukverschillen meten en inderdaad tot een 5 meter diepte met 1 kant open (luchtdruk).
Voor de test die je deed moet je natuurlijk wel op de juiste tuit blazen/zuigen.

Ze spreken in de link van overpressure dus dat wil zeggen bovenop de 100kilopascal luchtdruk komt er 50kilopascal waterdruk bij; dat geeft dan 150 kilopascal in totaal.
Daar je druk verschil meter hebt (2 tuitjes) kan je door de juiste druk op 1 kant te steken eigenlijk welke druk danook meten zolang als het verschil niet groter moet zijn dan 50 kilopascal.

dus luchtdruk +50 kilopascal is dus voldoende om een 5 tal meter waterdruk te meten.

Jantje

Ik heb in mijn zeiljachtje 2 watertanks van 50ltr (ongeveer 20cm hoog) ,

10mtr water kolom = 1bar of te wel 14,5psi. een tank van 20cm hoog leverd dus een druk van 0.02bar of 0.29 psi.

Ik vond op EBAY deze: eBay

Als die 1000 liter tanks niet hoger als 70cm zijn dan kan je deze ook gebruiken.

rikky:
Oh, trouwens, @ catoonist.

Mijn sensor heeft 2 tuitjes.

Gefeliciteerd dat je een type hebt wat bruikbaar is voor jouw doel.
Maar als je ze voor weinig gekocht hebt is het wel te hopen dat ze (nog) goed zijn. Je zou gewoon, met 5 volt voedingsspanning, een spanning tussen 0.25 en 4.75 volt aan de uitgang moeten meten als je zachtjes blaast een de pressure kant.

Volgens blz 7 datasheet heeft de MPX5050DP, behuizing model 867C, Pressure side = kant met typenummer (Side with Part Marking)
Pin1 = uitgang, Pin2 = Ground/massa, Pin3 = Vcc (+5Volt).
Als je niets meet aan de uitgang dan is dat bedenkelijk.

Ha, hij doet het.

Wat ik dan precies fout had gedaan weet ik niet.
Mischien het slangetje op het verkeerde tuutje gezet, of inderdaad veel te hard geblazen.
Wie zal het zeggen.

Een scetchje gemaakt, nu lees ik de analoge waarde uit.

Hoe vreemd, hij begint met een waarde van 71, soms 72.
Maar goed, dat kan mij niet echt veel schelen.

Als ik nu het slangetje in een kopje water doe, meet ik al een verschil vanaf dat ik het wateroppervlakte zelfs maar raak.
Nu is het 71, 72 en soms zelfs 73.
Een centimeter geeft al een significant effect. (~75)
16 centimeter geeft ~118.
Dat is dus ongeveer 3 punten per centimeter.

Ik moet meten tot maximaal 2 meter, dus dat wordt dan ongeveer 671.
Dat moet helemaal lukken, theoretisch.

Maar die 5 meter, die volgens de berekening zou moeten kunnen, wordt hem dus niet.
Ik kom op 1024 - 71 / 3 = ~3.18 meter.

Ruim voldoende in dit geval.

Okee, dank jullie allen wel,
Ik ga een beetje solderen en knutselen.

De sensors heb ik trouwens gekocht bij Farnell.

Er is eerder al een opmerking over gemaakt, maar ik wijs je er nog maar eens op:
Controleer de waterbestendigheid van de sensor.
Als die niet echt blij is met een vochtige omgeving, dan moet je eens nadenken over het scheiden van het water en de sensor.
Wellicht met een membraan.
Dat zal wel je meting beïnvloeden.