Arduino Design

Tjenare!

Jag vill designa en förbättrad/utökad variant av Arduino med en massa inbyggda "accessories" och med en "small factor"/liten i storlek. Vad jag behöver hjälp med är svar från er användare:

  • Vilken typ av microprocessor skulle ni vilja ha i (atmega328/2560/32U4, ATSAM3X8E (DUE) eller kanske en XMEGA).
  • Vad skulle ni vilja ha inbyggt i en arduino (Ja förutom grundkomponenterna som huvudprocessor och FTDI/atmega8-16U2)?
  • Har ni några speciella krav på storlek (Vi kan använda Arduino UNO som startpunkt i storlek, dvs mindre/större än UNO)?

Vad hade du tänkt att det ska användas till?
När du säger att du vill bygga in en del lull-lull på kortet så tycker jag att det låter som att det mest ska användas som universellt utvecklingskort och då har väl inte storleken så stor betydelse?
Ska man bygga in kortet någonstans på ett mer permanent sätt vill man väl ha mindre storlek men då vill man väl heller inte ha fler funktioner än man behöver?

Om du ska ha mycket kringutrustning på kortet så kanske du behöver köra mega2560 eller liknande med mycket flashminne. Sketcher som utnyttjar all hårdvara kommer nog att behöva utrymme.
Om du nöjer dig med 32KB flash så är nog 32u4 att föredra så kan du rationalisera bort det externa USB-chippet för att spara utrymme.

Själv använder jag bara Arduinokorten för prototyping och när koden fungerar bygger jag ett eget kort utan onödiga komponenter.

Alt det som perhof skrev : +1

perhof:
Vad hade du tänkt att det ska användas till?
När du säger att du vill bygga in en del lull-lull på kortet så tycker jag att det låter som att det mest ska användas som universellt utvecklingskort och då har väl inte storleken så stor betydelse?
Ska man bygga in kortet någonstans på ett mer permanent sätt vill man väl ha mindre storlek men då vill man väl heller inte ha fler funktioner än man behöver?

Om du ska ha mycket kringutrustning på kortet så kanske du behöver köra mega2560 eller liknande med mycket flashminne. Sketcher som utnyttjar all hårdvara kommer nog att behöva utrymme.
Om du nöjer dig med 32KB flash så är nog 32u4 att föredra så kan du rationalisera bort det externa USB-chippet för att spara utrymme.

Själv använder jag bara Arduinokorten för prototyping och när koden fungerar bygger jag ett eget kort utan onödiga komponenter.

Vad det används till är upp till användaren att bestämma.. Vad jag vill veta är vilken/vilka funktioner/komponenter som är vanligast hos användarna.. T.ex. en RTC klocka, vilket kräver en extern komponent (för precision).. Jag känner till allt som du nämner ovan och det var inte det jag sökte direkt.. Jag vill bara veta vad är vanligast eller mest eftersökt som en första "arduino board"...

Det behöver inte vara ett kort, det kan vara fler.. Jag försöker bara sammanställa vad användarna vill ha som minimum på ett kort.. Du kan se detta som en statistik undersökning =)..

Låt oss ta ett exempel: Jag är en användare som behöver ett kort som har minst 2 reläer och en RTC klocka. SRAM och Flash minne är inte så viktiga eftersom mitt program är väldigt liten, så en atmega328p hade varit bra som utgångspunkt. Dvs ett kort som ser ut som en UNO plus 2 reläer och en RTC klocka..

baselsw:
Låt oss ta ett exempel: Jag är en användare som behöver ett kort som har minst 2 reläer och en RTC klocka. SRAM och Flash minne är inte så viktiga eftersom mitt program är väldigt liten, så en atmega328p hade varit bra som utgångspunkt. Dvs ett kort som ser ut som en UNO plus 2 reläer och en RTC klocka..

OK, men hvorfor skulle der så være en masse gøgl (lull-lull?) af ekstra peripheri interfaces?

Det er et lidt selvmodsigende kravspecifikation : 1: Det skal bare bruges til "lidt"; (2) det skal have alle mulige kombinationer.


OK, nok negativitet, nu vil jeg være lidt positiv også :slight_smile: Det ting jeg hyppigst bruger til mine projekter er Steppere (men stepperdriver chip skulle nok altid være ekstern), flere enkle IO pins (LED/segmenter og switches) og måske et par PWM(forstærket) output og analog input. USB er ofte ikke attachet (efter debug osv er færdig) og strøm forsyningen er typisk allerede reguleret. Set i total prisen af et board med alt er det prismæssigt ikke den store forskel mellem 328 og de andre. Jeg er endnu ikke løbet tør med en 328 undtagen i digitale IO'er, men har kan en god "expanderport" med shiftregister klare det meste. Nåh jo og LED driverPWM (go gamle TLC5940). Formfactor skal vare så lille som muligt, dvs mindre en Uno der er halveret i bredden og lidt kortere.