gas en watermeter uitlezen.....

Zoals de kop al aangeeft.
Is er een sketch die dit mogelijk maakt..Met een overzich aan hardware.... :frowning:
Wil graag inzicht krijgen in mijn verbruik. icm met een arduino
Nu vertellen mensen mij vaak, met je zelf doen.
Alleen kost het me zoveel tijd dat ik het niet allemaal ga krijgen zoals ik zou willen..

Is er uberhaupt een biblio oid waar sketch te vinden zijn...?

De sketch is niet zo moeilijk - lijkt op - Arduino Playground - EEM12L-32AKWhMonitoring -

De juiste sensor die past bij je gasmeter en watermeter is veel lastiger. Dat vraagt nodige experimenten.

Heb je foto's van de meters?

Tsja maar das een Kwh meter, die je aangeeft..

maar het tellen van pulsen gaat nagenoeg identiek! je hebt een andere multiply factor en dat is het zo ongeveer.

Dit kun je vermoedelijk wel doen met een optische sensor.
De watermeter heeft een soort van tandwieltje in het midden zitten (die met dat driehoekje).
Het moet mogelijk zijn om (letterlijk) te zien dat er een tandje op een bepaalde plaats zit of niet.
De gasmeter heeft bij het laagste cijfer ook een streepjes verdeling.
Daar heb je een 100 % contrast, namelijk zwart of wit.

Op beide meters dien je dus een optische sensor aan te brengen (bijvoorbeeld met lijm of tape), en de truc is dat je de optische sensor goed kunt focussen op de tandjes en de streepjes.
Dat zal dus enig gefriemel vergen.
De optische sensor is er eentje met een (IR) ledje en een oogje die de reflectie van het licht van dat ledje kan waarnemen, en die zijn voldoende te vinden.
Het mooiste zou het zijn als de sensor de tandjes / streepjes goed kan zien als ie tegen het glas aanzit, zodat je geen last zult hebben van reflectie door dat glas.
Zorg er wel voor dat je tijdens je experimenten de betreffende meter niet permanent beschadigt (door de sensor iets te definitief aan te brengen bijvoorbeeld), anders kan het een dure grap worden.

Uhmm

En daar stokt mijn kennis al een beetje....
Welke optische sensor?
En welk ledje?
Er zijn er zoveel te vinden....

Ik neem aan dat ik het beste en mega kan nemen met ethernetshield?
Upload deze code ook meteen naar een site?? Klik Arduino Playground - EEM12L-32AKWhMonitoring
Of kan ik dan beter in de code van solarmeter http://solarmeter.codeplex.com/ aan het stoeien gaan?

Als het tellen dan bijna hetzelfde is???

Of kan ik dan beter in de code van solarmeter http://solarmeter.codeplex.com/ aan het stoeien gaan?

Ik denk dat je het beste een week kunt spenderen aan de tutorial paginas en de reference paginas van de arduino.cc site. Hier leer je de mogelijkheden en onmogelijkheden van de C++/Arduino taal goed mee kennen.

"stoeien" met code is een (imho) slechte manier om te leren programmeren, eerst moet er een basis zijn dat je de functies een beetje kent en hun werking en dan kun je andere code gaan "ontleden" of stoeien. Als je een week doorzet heb je heel veel geleerd. Ik heb redelijk wat ervaring en kijk nog wekelijks op de tutorial paginas voor details (en ja er staan soms fouten in)