Go Down

Topic: HC-12 longe range modules (Read 492 times) previous topic - next topic

runeRune

Beste,

Ik ben bezig met het maken van een weerhut. omdat de weerhut vanachter in onze tuin staat zou ik met behulp van 2 HC-12 modules de data verzenden naar een arduino binnen. vorige week woensdag werkte alles nog, maar omdat ik nog wat verdere fouten wou eruit halen deed ik de dag erop verder en dan werkte geen van beide modules nog, wat ik nog al wat toeval zou vinden dat ze op het zelfde moment zouden stuk gaan.
Dit is de code die ik gebruikte voor in command mode te gaan.
Code: [Select]

#include <SoftwareSerial.h>

SoftwareSerial mySerial(2, 3); //RX, TX

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  mySerial.begin(9600);
}

void loop() {
  if (Serial.available()) {
    mySerial.write(Serial.read());
  }
  if (mySerial.available()) {
  Serial.write(mySerial.read());
  }
}

daarna probeerde ik dingen uit door met de ene module waarden op te vragen van de andere. en dat werkte redelijk goed alleen zat er soms wat storing op. maar de dag erna werkte het niet meer.
ik heb verschillende dingen geprobeerd zoals:
i.p.v. Serial.read() => Serial.parseInt()
of i.p.v. Serial.write() => Serial.print() of Serial.println()
e.z.v. ......
denken jullie dat mijn modules kapot zijn ( wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt omdat ze beide op het zelfde moment niet meer reageerden) of doe ik iets mis in mijn code?ยต

als je dit  onduidelijk vind of je wil wat meer info, mag je dat zeker vragen.

m.v.g. runeRune

Jantje

Dit gebeurd vaak.Alles werkt, niet gerelateerde verandering, niks werkt nog.
Gewoon de code stap voor stap weer opbouwen.
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

MAS3

Hoi runeRune, en welkom.

Wanneer ik zelf aan het knutselen ben, dan maak ik telkens als ik wat verander een nieuw versienummer aan.
Dat nummer is dan deel van de bestandsnaam waarmee ik de sketch opsla.
Dus bijvoorbeeld test_0.0.ino word dan test_0.1.ino, en als er een grote verandering is (zoals ondersteuning van nieuwe hardware), dan word het test_1.0.ino.

Op die manier kun je heel snel een stap terug zetten, omdat je de oude code niet weggooit.
Dat weggooien kan natuurlijk altijd nog als je je project hebt afgerond, maar ik ben niet zo van het weggooien.
Het is later altijd leuk om eens terug te kijken naar hoe de code ontwikkelde, en vaak kun je daar ook weer van leren (van je eigen werk dus).

Dus als je ook zo'n oudere code hebt opgeslagen, werkt het dan met die code ook niet meer ?
Want dan moet er toch echt iets anders aan de hand zijn.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

runeRune

Ik heb al vorige versies geprobeerd en ook al nieuwe programma's geschreven, maar er veranderd niets. De modules reageren ook niet wanneer ik in command mode ga. Dus het ligt waarschijnlijk wel aan de modules. Als ik de code gebruik voor een hc-06, zo'n bleutooth module, werkt de code wel en dat is op dezelfde manier programmeren (voor zover ik weet toch).

Go Up