Go Down

Topic: TFT 1.7" aansluiten op Analog pins (Read 377 times) previous topic - next topic

raduen

Hallo,

Is het mogelijk om een TFT 1.7" display aan te sluiten op de analog porten?
Mijn andere poorten zijn allemaal in gebruik.

De TFT display is een Board model ROBOT LCD.

Het is dit model "www .arduino.cc /en/Guide/TFTtoBoards".

gr,
Raduen

MAS3

Hoi.

Je geeft veel te weinig informatie over wat je wil en wat je hebt.
Daardoor kan er wel gegokt worden wat te doen, maar het is maar de vraag of het overeen komt met jouw situatie.

Dus, dan ga ik maar aannemen dat je een recente en originele Uno hebt.
Die heeft 6 analoge ingangen, en een aantal "analoge" uitgangen.
Daar staat "analoge", omdat het helemaal geen analoog is, maar een digitale benadering van een analoog signaal, bekend als puls breedte modulatie.

De analoge ingangen, zitten via een interne schakelaar aangesloten.
Die schakelaar zet je normalerwijze goed tijdens het opstarten van je programma.
In werkelijkheid is er maar 1 analoog naar digitaal converter, en die wordt aan de betreffende pin gekoppeld als jij aangeeft dat je die pin wil gebruiken.
Als jij aangeeft dat die pin een ingang of aan uitgang moet zijn tijdens het opstarten van je sketch, dan is het dat ook.
Dat goed zetten hoeft niet per se (dat word tijdens het compileren ook nog uitgezocht), maar het is wel zo netjes.
Dus dan kun je die pinnen inderdaad gebruiken voor digitale communicatie.
Maar controllers ('processors') zoals die van de Arduino hebben meer functies dan aansluit pinnen zoals je uit bovenstaande al kunt zien.
Daarom zijn analoge ingangen A4 en A5 ook in gebruik wanneer je I2C gebruikt in je sketch, en in dat geval dus niet beschikbaar.
Boards met een andere controller aan boord hebben ook gedeelde pinnen, maar dat kan heel anders uitpakken.

Je ziet dat het heel gecompliceerd kan worden om een passend antwoord te geven, als je niet alle informatie hebt die van belang is.
Daarom heb ik geen idee of je aan bovenstaande genoeg hebt om mee verder te kunnen.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

raduen

Hallo MAS3,

Thanks voor de reactie.

Ik zal een poging wagen.
Al mijn digital pins zijn ingebruik. (0 t/m 13)

Wat ik wou/wil proberen is de tft display op de A1 t/m A4 aansluiten.

Volgens de Arduino instructies kan ik de pins zelf definiëren met
TFT TFTscreen = TFT(cs, dc, rst , mosi,sclk, rst) maardeze geeft de volgende foutmelding bij het compileren : error: no matching function for call to 'TFT::TFT(int, int, int, int, int, int).

als ik Adafruit_ST7735 TFTscreen = Adafruit_ST7735(cs, dc, rst , mosi,sclk, rst) gebruik krijg ik geen compileer error maar dan krijg ik alleen maar strepen op de display. Deze gebeurd ook als ik de standaard pins volgens de instructies gebruik.

// pin definition for the Uno
#define cs   10
#define dc   9
#define rst  8

gr,
Raduen

MAS3

Hoi.

Je weet dus al dat 11, 12 en 13 van jouw Uno (?) voor SPI gebruikt worden en dat je die dus niet voor een andere functie kunt gebruiken als je het scherm bedient ?
Het lijstje onderaan je recentste post zijn de pinnen die je ook ergens anders kunt definiëren, en dat zijn dus ook A0 t/m A3.
Wanneer je sketch geen I2C gebruikt, dan kun je A4 en A5 ook hiervoor gebruiken.

Even voor de volledigheid:
11, 12 en 13 kunnen voor andere functies gebruikt worden, wanneer het aansturen van de SPI interface voor die andere functies niets uitmaakt, en wanneer die 3 signalen (CS, DC, RST) dusdanige niveaus hebben dat de SPI interface voor de op die interface aangesloten SPI apparaten uitgeschakeld is.
Dat betekent dus dat je daarvoor precies moet weten waar je mee bezig bent en dus ook hoe een en ander met die SPI bus werkt.

Ik zou daar daarom niet aan beginnen als het niet per se noodzakelijk is.

Dat met die pins zelf definiëren, de foutmelding heeft er mee te maken dat je de betreffende library niet hebt, niet hebt ingeschakeld, of er een schrijffout in die regel zit (ik weet het niet).
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

raduen

Hallo Mas3,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik de boel (pins) anders gaat doen zodat ik de display op de standaard pins kan aansluiten.

gr,
Raduen

raduen

Hallo,

Pins zijn nu anders aangesloten en alles werk.

Bedankt voor het mee denken/hulp

Gr,
Raduen

Go Up