Go Down

Topic: Livingroom lights project (ESP8266 on Wemos) (Read 371 times) previous topic - next topic

mnalxz

Jan 07, 2018, 12:23 am Last Edit: Jan 07, 2018, 04:56 pm by mnalxz
Hallo,

ik werk aan een project voor de besturing van verlichting, en heb een vraag m.b.t. het al dan niet mogelijk zijn van de in de bijlage weergegeven configuratie.
Heb het tot op heden niet voor elkaar gekregen om vanuit de master unit de slave units te bedienen.
Ik kan nl geen willekeurig IP adres als commando meegeven aan een te verzenden bericht, alleen pas na ontvangst van een bericht door een server unit wordt het IP adres overgenomen voor het eerst volgende te verzenden (reply) bericht.
Is hier een oplossing voor ?

MAS3

Hoi en welkom.

De diagonale pijlen in je tekening zijn volgens mij niet nodig en/of wenselijk.
Met je pc configureer je de master.
De master houdt dan de slaves onder controle, en de slaves hebben alleen met de master te maken.
Dat lijkt mij de meest logische werkwijze.
Als je feedback wil van de slaves, dan moet die feedback dus via de master lopen.
Dat is dan prima te adresseren.
Als je flexibel wil zijn (in het aantal slaves), dan kun je een scan doen naar de slaves.

Wil je toch alles binnen je netwerk (range) bereiken, dan moet je eens kijken naar broadcasting (klik !), breed uitzenden dus.
Wel even opletten, want zoals je kunt zien in dat stukje, kan dat al in gebruik zijn en moet je even zien of je niks verstoort binnen je bestaande netwerk (voor zover dit alles daarin wordt opgenomen).

Dit gaat wel een stapje verder in netwerken, maar je daar vraag je ook om als je met dit spul bezig bent, toch ?
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

mnalxz

Hallo,

bedankt voor je reply.

Op zich is dit ook zo wat je zegt, echter ik heb het niet voor elkaar gekregen zowel de diagonale pijlen (en de horizontale) EN de verticale pijlen vanuit de Master als initiator van een bericht te gebruiken.

Wat ik heb gezien tijdens logging is dat de (mijn) Master pas een bericht kan verzenden nadat er eerst een bericht ontvangen heeft, waaruit hij zijn (reply) IP adres haalt.

Of heb ik dit mis of moet er dan iets anders geconfigureerd worden ?

Go Up