regenmeter maken met minivlotters

Hallo iedereen,

Ik ga eerlijk zijn om te beginnen…Ik ben een echte leek in verband met arduino, ik ken wel wat basisbegrippen, maar diepgaande zaken ben ik niet in thuis.
Daarom wil ik beroep doen op jullie kennis en vaardigheden in verband met een projectje dat ik wil maken…
Ik zou een regenmeter willen maken met behulp van 2 minivlotter. De ene zit vanonder en de andere vanboven. Beide zitten gemonteerd in een emmer met een pomp erin. Als het water begint te lopen stijgt het water. Als het de bovenste vlotter sluit zou dit een Signaal moeten geven aan de arduino dat er bv 20 ml neerslag is gevallen. Vervolgens met de arduino ook een relais in werking stellen dat de emmer weer leeg pomp tot de onderste vlotter. Vervolgens loopt de emmer weer vol en als het de bovenste vlotter weer bereikt is er weer 20ml gevallen. Dit telt hij dan bij de vorige waarde en slaagt dit op. Terwijl wordt de emmer weer leeg gepompt en zo telkens opnieuw. Om 24u ’s nachts wordt de teller op 0 gezet.
Kan ik hiervan ergens een basiscode vinden of kunnen jullie mij eventueel op weg helpen?
Moet ik ook ergens rekening mee houden als ik de minivlotters aansluit op de arduino?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Geen idee wat je minivlotter voor signaal geeft. Ik vermoed dat het een simpele schakelaar is; in dat geval kun je digitalRead() gebruiken om te detecteren of het nivo in de emmer is bereikt.

Belangrijk om rekening mee te houden is zwevende ingangen (floating inputs). Die moet je zien te voorkomen door gebruik te maken van pull-up of pull-down weerstanden; zwevende ingangen resulteren in valse lezingen. Ook belangrijk is de afstand van de Arduino tot de vlotter. Hoe langer, hoe meer kans dat je ruis oppikt dat ook kan resulteren in valse lezingen; er zijn manieren om dit te onderdrukken maar dat is niet mijn vakgebied.

Om de pomp te activeren kun je digitalWrite() gebruiken. In de meeste gevallen kun je een pomp niet direct aansluiten op een Arduino omdat de pomp te veel stroom trekt en mogelijk een andere voedings spanning nodig heeft (b.v. 12V, misschien zelfs 230V).

De meeste Arduinos hebben geen benul van tijd; het beste dat je kunt bereiken is een stopwatch. Om om middernacht een teller terug te zetten op nul zul je een RTC moeten gebruiken of de tijd uit het internet moeten trekken (wifi/ethernet).

Het is simpel om waardes bij elkaar op te tellen. Als je wilt voorkomen dat de waarde verloren gaat als er electriciteits storing is kun je de huidige waarde waarschijnlijk het beste opslaan in eeprom. Je kunt echter slechts een beperkt aantal keren (100.000) keren een eeprom cel schrijven; je zult een berekeningetje moeten doen hoe lang het zal duren voordat je die 100.000 bereikt (dat hangt af van de hoeveelheid regen). Er zijn (andere) oplossingen als die 100.000 niet genoeg is.

Ik hoop dat je dit een beetje inzicht verschaft.

Leuk idee, weet niet of je het zelf bedacht hebt of je door iets hebt laten inspireren.

In ieder geval werd er al langer over nagedacht hoe je regen kan meten, hier zie je een simpele opstelling die gebruikt maakt van graviteit om het het reservoir (de vervanger van je emmer) automatisch te legen dus geen pomp nodig.
Een reed contact detecteert het kantelen en kan met een Arduino uitgelezen worden.

Je kan dat 3D printen of kant en klaar kopen.
Ik heb het ooit zelf willen maken maar wegens tijdgebrek ben ik er nooit aan begonnen.

hier zie je zo een ding in actie
Succes ermee.

Je hebt ook van die ‘drijvende’ hefboom schakelaars. Die kennen 2 standen. Open en dicht