Kamstrup fjernvarmemåler

Hej. Jeg vil gerne hente nogle data ud af min Kamstrup Multical fjernvarmemåler til min Arduino, men har haft problemer med at få det til at virke.

Jeg har prøvet at sende og modtage data med 38kHz moduleret IR, men det ser ikke ud til at måleren reagerer på dette.

Jeg fandt så dette dokument over Kamstrups optiske læsehoved lindholms.org/Kamstrup/Optisk%20läshuvud.pdf, og ud fra diagrammet ser det ud til at de ikke modulerer deres IR?

Jeg prøvede så at forbinde min IR LED (i serie med en modstand selvfølgelig) direkte mellem TX og Gnd på Arduino boardet.

I stedet for modtageren med indbygget 38kHz modtager prøvede jeg at forbinde modtageren på en QRD1114 afstandmåler http://www.sparkfun.com/datasheets/BOT/QRD1114.pdf (det var den eneste IR modtager jeg lige havde som ikke havde indbygget demodulator) med en modstand som en spændingsdeling til RX indgangen.

Dette så heller ikke ud til at virke, men jeg er i tvivl om jeg har fået forbundet det rigtigt.

Er der nogen der har haft success med at få dette til at virke, eller som eventuelt kan fortælle hvordan jeg skal forbinde IR sender/modtager, for i det mindste at være sikker på at hardwaren fungerer, inden jeg bruger en masse tid på at rode med softwaren.

På forhånd tak.

Jeg tror at du får problemer med at bruge det til løbende aflæsning.

Normalt bruges sender-dioden i kamstrup måleren kun til kontrol og test, da den jo æder en hel del batteri (jeg kunne forestille mig en 100-dobling af strømforbruget fra den 3,6V lithiumcelle der sidder i apparatet)

Så den eneste rigtige mulighed for at aflæse varmeforbruget løbende er at selv sætte et par temperatursensorer på ved siden af de originale, og skrive et program der kan regne på forskellen, ellers må du ud i noget vision med et kamera der laver OCR på displayet....

// Per.