CNC machine van A tot Z

Voor de mensen die de welkoms posts niet lezen:

Handig voor het maken van je eigen printplaatjes maar ook voor als je bv een robotarm onderdeel heel precies wil uitsnijden uit een stuk aluminium.

de onderdelenlijst van de CNC machine komt maximaal op 150 euro. het frame gaan we eerst bouwen en de gene die meedoen gaan alvast op zoek naar een ouwe DVD writer. verdere instructies volgen wel haha.. ik zal er een apparte topic voor openen.

Je hebt duidelijk al een stuk? draaiboek in je hoofd. Als ik google op "CNC dvd writer" zie ik niks staan wat stevig genoeg is voor aluminium te snijden.
Kan je wat meer delen over het draaiboek?

Met vriendelijke groet
Jantje

Joh die dvd lasers kunnen net een velletje papier snijden:)

nicoverduin:
Joh die dvd lasers kunnen net een velletje papier snijden:)

Klopt ik was even in de war met het idee tekentafel.. dit ga ik met een vreesje van een dremel doen of een kopje van een vrees..

Tja wat je wilt. De meeste pcb frees projectjes liepen eerder stuk omdat de dremel niet snel genoeg is om een mooie frees rand te maken. Dan kom je bij de kress motoren en dat is een veelvoud van je huidige budget. Ik blijf wel naar chine gaan voor mijn printjes:) suc6

Ik heb het idee om de boel aan te drijven met steppermotoren. Ik heb verschillende steppers gehad en opzich kan ik al een filmpje maken over het verschil in kwaliteit, de aandrijving, finetuning, en controle erover. - een hoofstuk appart dus.

Waar het momenteel op neerkomt is dat ik denk dat de Nema 17 een geschikt model is.

Waarin sommige mensen zich vergissen is dat de 17 slechts de afmeting in inch is. 3,15 mm tussen de m3 boutjes om hem te monteren.

Deze motor is erg populair om meerdere eigenschappen maar wordt door veel verschillende fabriekanten gemaakt. En in verschillende Voltages en daarin weer Amperages.

Ik heb een 12 V / 2,5 Ampere, ijzersterke moter (splinternieuw uit de lokale RC shop) schattig ding, maar het is van goedkope kwaliteit het heeft zo te horen geen strakke lagerafwerking (hij maakt best een hoop lawaai) geen ruis in het signaal want dat is een kwestie van afstellen. maar goed 35 euro voor betaald (veel te veel dus) en voor mijn cameraslider net ef iets te robuust

later heb ik heb ook een aantal van deze besteld

https://nl.aliexpress.com/item/5PCS-For-CNC-XYZ-Nema17-Stepper-Motor-42-motor-Nema-17-motor-42BYGH-1-7A-17HS4401/32811107822.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.271.a84L3t

pakketje was 2 weken onderweg.

wat mijn ervaring met 1,7 ampere (andere fabriekant) is. deze motor is een stuk stiller. de kracht van deze motortjes is best ok. maar ze lopen gewoon lekkerder (minder trilling) Minder dan 10

Ik overweeg om voor dit project ook weer bovengenoemde motortjes te gebruiken, dit in combinatie met de DRV8825 stepperdriver (omdat deze driver tot 1/32 microstapjes kan zetten) en omdat ze maar 1,50 kosten.

Ik ga geen stepperdrivershield gebruiken, dat is voor luie mensen en dan leer je ook niets.

Iets meer over de kracht.

De motors hebben 200 stapjes per asdraai (revolution) 360 graden / 200 st = de 1,7 degrees die je in de spec. terug vindt.

Er zijn verschillende manieren van een stepper aandrijven. maar het komt erop neer dat je met 32 microsteps dus stapjes neemt van 1.7/32=0.0531 graden, de manier van aandrijven die ik ga gebruiken is grofweg wavedriving (waardoor er altijd 2 wikkels samen 71% van de max amere benutten) we gaan de DRV8825 daarop afstellen, zodat hij 1 niet te heet wordt en 2 we de meest stabiele trekkracht van 0.42 newton per meter behouden tot het eind van de opdracht.

de spec van de drv8825 vindt je hier

de stapjes zijn zo klein dat je best moet doen met je vingers om de beweging te voelen op de as het zijn stapjes van minder dan ,01 mm (per micro seconde) ik denk dat een snel draaiend goed scherp vreesje (zoals een dremmel) met die "tage snelheid" en torge (trekkracht) overal doorheen gaat.

De werksnelheid van de opdracht kan je via de sketch aanpassen aan de behoefdes (vooral qua matriaalsterkte en tijd)

Ik ga vanaf maandag starten met het frame van Aluminium (daarover zal ik een link zetten naar youtube) want dit is eigenlijk een forum gericht op de electronica, niet de mechanica.

Wat de kosten betreft.. het kan goedkoop maar het oog wil vaak ook wat moois (in mijn geval omdat hij naast me computer komt te staan. Desalniettemin ga ik toch goedkopere oplossingen zoeken om me ënigzins aan de belofde van 150 euro te houden. maar pin me er niet geheel op vast en wordt niet boos op me als je een paar tientjes meer kwijt bent.

Zullen we het 1.8 graden per full step maken?

Ik denk dat je een beetje te hard gaat, het geheel komt me een beetje ADHD over.
Daarmee bedoel ik de niet al te grote foutjes zoals die waar Nico het hierboven over heeft, maar ook de opmerking "dat is voor luie mensen".
Ik ben het er ook niet mee eens dat mechanica hier niet zou passen, want ook dat wordt hier besproken, zij het in wat mindere mate.

Maar goed, ik ga deze thread met interesse volgen.

Ben benieuwd, leuk dat je zoveel mogelijk deelt.

MAS3:
Ik denk dat je een beetje te hard gaat, het geheel komt me een beetje ADHD over.
Daarmee bedoel ik de niet al te grote foutjes zoals die waar Nico het hierboven over heeft, maar ook de opmerking "dat is voor luie mensen".
Ik ben het er ook niet mee eens dat mechanica hier niet zou passen, want ook dat wordt hier besproken, zij het in wat mindere mate.

Maar goed, ik ga deze thread met interesse volgen.

Je hebt gelijk, beetje ADHD, maar ik geef mezelf 2 maanden (vanaf maandag 5 september gaan de kids weer naar school). Dit uit een stukje zelfkennis. Het foutje 1,7 graden ipv 1,8 was omdat we het over een 1,7 Ampere, nema 17. ja idd met 1,8 graden per stap.

Voor ieder programma moet je het apparaat calibreren en aangeven hoeveel stappen een inch is, dus niet echt spannend. maar wel scherp van Nico.

Lui is misschien ook een beetje te radicaal gezegt. Maar zeker leerzamer en goedkoper, en met code voelt het vrijer (maar dat is slechts een gevoel)

Ik zag gisteren idd ook in het engels gedeelte een mechanica staan ja, maar toch het wordt youtube.

Leuk dat je het initiatief wel waardeerd, en de topic gaat volgen.

nicoverduin:
Tja wat je wilt. De meeste pcb frees projectjes liepen eerder stuk omdat de dremel niet snel genoeg is om een mooie frees rand te maken. Dan kom je bij de kress motoren en dat is een veelvoud van je huidige budget. Ik blijf wel naar chine gaan voor mijn printjes:) suc6

Wat hoort de snelheid minimaal te zijn?

8000-20000 toeren. Dat soort frees machines kosten meestal vanaf 800 euri

Een brushless motor kan die toerentallen makkelijk aan. Een outrunner heeft ook veel koppel wat hier toch ook gewenst is.
En lang geen 800 euro :slight_smile:

Kan zijn, maar die Kress dingen zijn ook voorzien van voldoende en kwalitatief hoogwaardige lagers.
Je wil ten slotte echt niet dat je freesje gaat eieren.

Natuurlijk kun je gaan proberen dat te benaderen, en daarbij ook veel leren en plezier hebben tegelijk, maar of je dat binnen het gestelde budget gaat lukken is onwaarschijnlijk.

een kress freesmotor blijkt toch geen 800 euro te zijn.

Ik heb hier ten andere iets gelijkaardig liggen op perslucht :slight_smile:

Voor het gestelde budget maakt dat niet zoveel uit want dat was al krap.
Maar die prijs valt me nogal mee.
Zal vast het goedkoopste product van deze fabrikant zijn, maar goed.

Het kan best zijn dat die prijzen veranderen. Ik weet alleen dat 10 jaar geleden een grote groep hobbyisten waren die zelf hun eigenfrees machines bouwde. Ook om hun eigen printjes te frezen. Hele forum discussies waren er toen over snelheid, kwaliteit van de freesje etc. Nu met de goedkope pcb services lijk je wel gek omdaar nog energie in te steken. Ik heb al laser projecten gezien voor iets van 300 euri. Maar zodra je echt wat wilt zul je naar het beteremateriaal moeten. Al was het alleen maar voor de krachten op de assen.
Neemt niet weg dat het altijd leuk is omzelf het wiel weer uit te vinden. En niet alles uit china is geweldig....

Zeker om bij stil te staan snelheid versus massa... maar uiteindelijk ben je toch aan het uitproberen om te zien wat hij wel en niet aan kan. De link naar de vrees van 109 euro (met 2 jaar garantie) is een hele mooie optie, ik sla m op, thanks.

Ik heb de eerste tekening liggen en ben vandaag naar de bouwmarkt geweest. ik heb vast 4 losse meters rechthoekige aluminium profielen gekocht 40 x 15 mm. Daarvan bouw ik later het onderstel en de basis voor het werkblad. Daaraan zet ik nog 2 stukken aan weerzijde omhoog wat de hoogte van het vreesje bepaald. Daartussen komt een brug met een rail voor de beweging lings rechts

Het werkblad zelf wil ik kunnen verplaatsen van voor naar achteren, dat is het eerste waaraan ik ga werken.

Ik heb nu al een beetje vertraging maandag was toch een vrije dag van school dus kon ik nies doen. en omdat ik me cameraslider een beetje heb aangepast, controller eraf bleutoothchippie erop.. programmering is weer pain in the dark spot. Zal er zo een apparte topic voor openen.

de tekening die ik gemaakt heb heeft geen zin om te posten het ontwerp is vergelijkbaar met de eerste foto maar zal 40 cm bij omgeveer 60 cm werkoppervlak hebben.

En ben je al halfweg je project?
Is er een update?

Het blijft errug stil........