Arduino eller Seeduino

Hvad skal man vælge, og hvorfor ?

Hvad du skal vælge ved jeg ikke, det kommer an på hvad du vil anvende den til, men jeg kan fortælle hvorfor jeg har valgt en Arduino.

Jeg valgte en Arduino Duemilanove Color fordi:

  1. Hvis man har flere Duemilanove's kan man let kende dem fra hinanden.

  2. Hvis jeg skulle finde på at prøve mig på at lave en Arduino-klon selv, har jeg en sokkel hvor jeg kan skifte ATMega-chippen og programmere den.

  3. Der er en anelse mere dokumentation og flere eksempler på Duemilanove.

  4. Jeg havde ledninger med DC-stik liggende til strømforsyning liggende.

  5. Skulle jeg brænde ATMega-chippen af kan den skiftes for 65kr.

Men Duemilanove og Seeduino er næsten ens og skjoldene heldigvis standardiserede så de passer lidt rundt.

Men Seeduino'en vejer næsten kun halvdelen af en Duemilanove, der skulle veje omkring 30g.

Jeg tror det mest afgørende er, hvilken du syntes er pænest.

Giver du besked om hvad du beslutter dig for?

God jagt.

\Christian

Hej og tak for de grundige overvejelser.

Jeg er absolut nybegynder udi dette emneområde, og dokumentation er selvfølgelig vigtig.

Vægten er dog også en parameter, ihvertfald når man lader sig inspirere af diverse videoer på youtube med små fjernstyrede fly ombygget til at flyve på autopilot. Men så er der jo de små udgaver af arduino, nano fx.

Så jeg ender nok med at anskaffe et originalt arduino. Spørgsmålet er om ikke det bedest kan betale sig at købe et sæt/workshop kit, så man får flere stumper med fra starten af ?

Mvh. Lars

Hej Lars,

Jeg har personligt været meget glad for at købe et protobord og et sæt med lidt blandede komponenter, da jeg har et behov for at lave og se tingene selv for at forstå det der sker.

Uden at reklamere for firmaet, kan jeg sige at Let Elektronik har en samlet pakke med et Arduino Duemilanove board, et protoboard og nogle komponenter.

Link til produktet: http://www.let-elektronik.dk/prod_kit_til_workshop_a_start.htm

\Christian

Jeg har selv en Seeeduino Mega, og det er kanont at den har samme størrelse som den normale Arduino, men har flere IO end Arduino Megaen har.
Dog kommer shields til at sidde lidt underligt på den, grundet at dens normale IO pins er flyttet, for at gøre plads til de ekstra "mega" pins.

Mvh Morten

Mange tak for alle de gode råd. Jeg må hellere se at bestille et arduino sæt - så ér man jo igang.

Mvh. Lars